Піша Андрэй Дынько.
Нядаўна прайшла інфармацыя, што маскоўская сям’я перадала ва ўласнасць дзяржаве калекцыю мастацтва коштам да двух мільярдаў даляраў.Два мільярды — гэта, магчыма, медыйнае перабольшванне. Але яно адлюстроўвае памер калекцыі: больш за тысячу прадметаў, сярод іх Рубэнс, Мікеланджэла, да Вінчы. (Не здзіўлюся, калі ў адной з такіх маскоўскіх калекцый ляжыць і Крыж Ефрасінні.)
Дык вось, Ніна Молева — гэта было ранняе каханне Караткевіча.Караткевіч тады вучыўся ў Літінстытуце, Молева там выкладала гісторыю мастацтва. І акурат пра жанчын Караткевіча піша ў сваёй кнізе малады даследчык Дзяніс Марціновіч.
Молева была надта хворай у тыя часы, надта хворай. З яе словаў Караткевіч піша, што дактары даюць ёй усяго год жыцця.Яе нават адправілі на аперацыю ў Вене. Можна сабе ўявіць, кім трэ было быць, каб цябе, савецкага грамадзяніна, адправілі рабіць аперацыю ў капіталістычнай краіне. Гэта мог быць або неймаверна шчаслівы чалавек, або чалавек з двайным дном. І вось такая жанчына стала рамантычным захапленнем пісьменніка.
Цяжка сабе ўявіць у тагачаснай Беларусі, сплюндраванай заваёўнікамі, вось такую калекцыю, як у той, словамі Караткевіча, «цудоўнай маскоўскай кватэры у раёне плошчы Маякоўскага».
Караткевічу тады было 29 (Молевай — 31).Здаецца, больш уявіў сабе тое каханне, надумаў сабе яго, чым яно развілася ў рэчаіснасці. Але перажыў ён гэтае кароткае каханне настолькі глыбока, што яно паклалася на паперу ў геніяльным рамане «Леаніды не вернуцца на зямлю» (праз цэнзуру выйдзе з друку пад назвай «Нельга забыць», бо СССРам кіраваў Леанід). Уяўленае каханне нарадзіла рэальных персанажаў.
Надта хворай была і іншая жанчына, іншае вялікае рамантычнае захапленне Караткевіча — Навэла Матвеева. І вось, абедзве гэтыя хворыя жанчыны, як нярэдка тое здараецца, перажылі Караткевіча вось ужо на 29 гадоў, і дай бог ім здароўя.
Марціновіч не пагаварыў з імі — а шкада. Нават калі б яны мала праўды расказалі, гэта ўсё быў бы цікавы адбітак люстэрка ў люстэрку.
Пабачыць тыя раманы вачыма іншага боку дало б цікавы гістарычны і псіхалагічны матэрыял.
Караткевічу, як і Багдановічу, «пашанцавала». Як Багдановіч не трапіў у безнадзейны савецкі нябыт, так і Караткевічу не было наканавана забыццё ў лукашэнкаўскія часы.Багдановіч памёр перад самай Кастрычніцкай рэвалюцыяй і таму не паспеў запляміць сябе ў контррэвалюцыйнай,
Караткевіч быў яркім характарам.
Аднак, вядома, ягоны лёс, як і лёс Багдановіча, быў далёка не шчаслівым.Слабое здароўе рана звяло абодвух у магілу. І гэтая яскравасць, гэты выбуховы тэмперамент, і гэтае здароўе ўплывала на ягоныя каханні. А каханні — на творчасць.
Жанчыны, хай сабе слаба апісаныя — і няма фатаграфій, а як без іх уявіць сабе іх, адчуць нюансы таго тыпу, які прывабліваў пісьменніка, — паўстаюць перад намі, прычым у супастаўленні з выпісанымі на іх прататыпах персанажамі рэальных кніг. Чаго бракуе кнізе? Палітычнага кантэксту, сацыяльнага і псіхалагічнага аналізу, фону часу.
Напрыклад, не згадваецца ў кнізе, што ў Караткевіча была такая асаблівасць арганізма — не расла барада.Гэта не магло не ўплываць на яго самаўспрыманне, на ягоны псіхалагічны профіль, а праз тое — і на рамантычнае жыццё. Было б цікава, каб аўтар не абмяжоўваўся літаратурным уплывам закаханасцяў.
Украінскі гісторык Яраслаў Грыцак напісаў захапляльную біяграфію ўкраінскага класіка Івана Франка «Прарок у сваёй айчыне: Франко ды ягоная супольнасць (1856–1886)».У ёй ён паказаў час, у якім фармаваўся гэты інтэлектуальны лідар, а таксама ўплыў прарока на сваю айчыну. Гэта бліскучая біяграфія,
і Караткевіч, дый Купала, Быкаў яшчэ чакаюць свайго аўтара, які б апісаў, як геній змяняе людзей вакол сябе і сваю радзіму як цэлае.Такія кнігі, як Марціновічава, дадаюць драбніцы веды для таго, хто возьмецца за вялікую
* * *
Дзяніс Марціновіч. «Донжуанскі спіс» Караткевіча. — Мінск: Чатыры чвэрці, 2012.
Каментары