Культура55

Музеі Рыгі з Аляксеем Ластоўскім

Крыху для сябе незапланавана на Новы год я апынуўся ў Рызе. Кампанія сяброў замовіла на свята столік ў піўной рэстарацыі на Домскай плошчы, і, узважыўшы варыянты, давялося ехаць… Паколькі галоўнай мэтай паездкі было святкаваць Новы год з сябрамі, таму звычайнага для мяне музейнага фанатызму не планавалася. Хутчэй стаўка была зробленая на піўную канкісту, якая ў выніку паспяхова было ажыццёўленая.

Але ж і колькі музеяў патрапілі на мой шлях, тым больш і надвор’е гэтаму спрыяла — то мокры снег, то дождж, то завея – гуляць па вуліцах (што ў Рызе само па сабе надзвычай прыемны занятак) у такіх умовах было не дужа прыемна.

Таксама мяне інтрыгавала тое, што ў мінулым 2014 годзе Рыга атрымала ганаровы статус «еўрапейскай сталіцы культуры», што аўтаматычна цягне за сабою шлейф розных культурных імпрэзаў, і непазбежна — музейных выстаў. Таму найперш мяне цікавілі выставы з дадзенага цыклу Riga-2014, рэштку якога атрымалася пабачыць на пачатку года 2015-га.

Шкада, але галоўны будынак Нацыянальнага мастацкага музея цяпер на рэканструкцыі, тое ж самае датычыць і Нацыянальнага гістарычнага музея ў Рыжскім замку. Але выстава пра бурштын у часовым будынку на Brīvības bulvāris пазапланава была працягнута да пачатку сакавіка, там жа адчыненыя і некалькі залаў са сталай экспазіцыі. У вочы адразу кінуўся кантраст, наколькі якасна, тэхналагічна і па-сучаснаму была зробленая выстава пра бурштын і наколькі архаічна-састарэлая асноўная экспазіцыя. Выстава пра бурштын, галоўны прыродны здабытак балтыйскіх краін, была цудоўнай: на ўваходзе вялікая інтэрактыўная мапа, шмат цікавых апісанняў на розных мовах (у тым ліку і на расійскай), фантастычная падборка бурштынавых упрыгожанняў — ад каменнага веку да сучаснасці, рэканструкцыі строяў з упрыгожаннямі — як звычайныя «манекены», так і лічбавыя.

Падняўся на паверх вышэй і сустрэў ужо звычайны музейны кшталт: старыя вітрыны, толькі латышская мова, нечытэльныя апісанні. Але тут я ўжо патрапіў ва ўласную пастку захопленасці балтыйскімі ўпрыгожаннямі: археалагічная і сярэднявечная калекцыя музея ўтрымлівае надзвычайную калекцыю розных фібул, колцаў і таму падобных штучак, ад якіх я проста пішчаў ад радасці.

Але ўся наступная латышская гісторыя пасля сярэднявечча часова знікла, наступны раздзел музея ўжо прысвечаны Латвійскай рэспубліцы 1918—40 гадоў.

Натуральна, першая Латвійская рэспубліка ў музейнай рэпрэзентацыі — гэта перыяд росквіту і дабрабыту, уразіла васковая фігура Ульманіса, які прысаджваецца за пісьмовы стол.

Далей наступае страшная эпоха акупацый, якая нарэшце канчаецца паспяховым далучэннем да еўраінстытутаў. У асноўным уся гэтая гісторыя нацыянальнага поспеху праілюстравана фотаздымкамі, сумнавата.

Яшчэ адзін славуты гістарычны музей Рыгі — Музей акупацыі — таксама зачынены на рэканструкцыю, і на гэты перыяд створана часовая экспазіцыя ў будынку, дзе раней знаходзілася амбасада ЗША, а цяпер месціцца новаадчынены (у лістападзе 2014 г.) Цэнтр сучаснага мастацтва.

Музей у старым будынку я бачыў даўно, калі пяць год таму быў на канферэнцыі, і нават банкет пасля першага дня паседжанняў зрабілі нам у музеі, каб не толькі віно пілі, але і дасканальна вывучалі цяжкасці гістарычнага лёсу латышоў. Пакуль што ў вымушаным варыянце часовага побыту экспазіцыя згорнута да некалькіх стэндаў з апісаннем злачынстваў акупацыйных рэжымаў, савецкага ды нацысцкага, з зусім нешматлікімі артэфактамі. Але асноўная канва наратыву выкладзеная досыць карэктна, нават згадваецца ўдзел латышскіх дабраахвотнікаў у Халакосце, хоць пры фінансаванні нямецкімі фундацыямі пра гэты факт было б цяжка забыцца.

У Цэнтры сучаснага мастацтва адбываліся дзве выставы: літаграфій Марка Шагала і французскай графікі (другая выстава таксама мусіла зачыніцца перад Новым годам, але была працягнутая на нявызначаны час). Хоць асабіста мяне значна больш зацікавіў анонс наступнай выставы, якая пачнецца з красавіка — ілюстрацый Рэнэ Магрыта да «Песняў Мальдарора», во блін, я нават і не ведаў пра гэты цыкл, калі не атрымаецца з’ездзіць у Рыгу, трэба хоць у Інтэрнэце пашукаць.

Пра тое, што Шагал быў геніяльным ілюстратарам, я зразумеў яшчэ з грунтоўнай выставы, якая колькі год таму адбывалася ў Мінску, калі прывозілі творы мастака з ізраільскіх музеяў. У Рызе ж былі прадстаўленыя два цыклы ілюстрацый: «Дафніс і Хлоя» і «Тысяча і адна ноч», першы цыкл прадказальна букалічны ў звычайнай узнёслай стылістыцы Шагала, больш цікавы другі — яўна больш свежы і арыгінальны ў сваім выкананні. Яшчэ колькі літаграфій па-за цыкламі, пераважна позняга перыяду, у тым ліку і з відамі габрэйскіх вулачак Віцебска.

У якасці прыемнага моманту адзначу, што хоць латышы карэктна пішуць пра Віцебск як пра беларускі горад, ды нават Суціну прыпісалі паходжанне менавіта з Беларусі, а не з Літвы, што з’яўляецца агульнапрынятай легендай у заходнім мастацкім свеце.

Марк Шагал.

Другая выстава сабрала графіку трох мастакоў — некалькі малюнкаў Рауля Дзюфі, цыкл ілюстрацый Андрэ Дэрэна да «Сатырыкону», малюнкі Парыжа і французскай правінцыі Жана Карзу.

Калі з творчасцю Дзюфі і Дэрэна я і так быў знаёмы па парыжскіх музеях (немагчыма забыць фантастычны роспіс «Гісторыя электрычнасці» Дзюфі ў Музеі сучаснага мастацтва, што месціцца ў Токіа-палас), то Карзу стаў прыемным адкрыццём. Здаецца, асноўны перыяд яго творчасці прыпадае на пасляваенныя гады, калі маляваць прыгожа стала лічыцца непрыстойным заняткам, а тут — і ўнікальная графічная манера, і свой свежы погляд на пейзаж, які прыцягвае і заваблівае прыгажосцю мясцін і стылю мастака.

Жан Карзу.

Іншы твар французскага мастацтва рэпрэзэнтуе перформерка ORLAN, з персанальнай выставай у Музеі дэкаратыўнага мастацтва і дызайну. Праславілася яна радыкальнымі пластычнымі аперацыямі, пераўтварэннем уласнага цела ў «твор мастацтва», стылізацыяй рыс твару пад іканічныя творы і экзатычныя культуры. Досыць прадказальна, асноўны творчы пасыл ідзе пра вызначэнне межаў паміж целам мастака і мастацтваў, разбурэннем сацыяльных клішэ (як быццам, яны яшчэ засталіся) і да т.п. Як і ў выпадку Марыны Абрамовіч і падобных персанажаў — поўная прафанацыя.

Пераканаўся ў гэтым і падчас персанальнай рыжскай выставы. У вялізнай залі змешчаныя лічбавыя афішы фільмаў з удзелам ORLAN, з апісаннем іх фантасмагарычных сюжэтаў (у асноўным, у стылістыцы трэш-фільмаў 70-х) і крытычнымі водгукамі.

Ясна, што ўсе гэтыя культавыя фільмы прыдуманыя – нейкі апагей самалюбавання і стварэння ўласнай культурнай міфалогіі. Абыррр.

Адзінае, што сам музей дэкаратыўнага мастацтва мне вярнуў душэўную раўнавагу — і будынак файны, самы старажытны каменны будынак ў Рызе (былая царква Святога Юр'я), вельмі атмасферны, і сталая экспазіцыя пры невялікіх памерах абсалютна вартая ўвагі.

ORLAN.

Яшчэ раней мяне зацікавіў латышскі роспіс парцалянавых талерак 1920—30-х гадоў, і зараз я зразумеў, што гэты інтуітыўны інтарэс быў цалкам апраўданы. Гэта нейкі ўнікальны эстэтычны феномен, дзе арганічна спалучыўся этнакультурны рэнесанс і адсочванне найноўшых мастацкіх плыняў (уключна з кубізмам, канструктывізмам і г.д.). Цяпер зразумела, чаму ў Рызе стварылі адмысловы дом-музей Романса Сута і Аляксандры Бяльцовай, менавіта іх творы прыцягнулі мяне найбольш, трэба будзе абавязкова зведаць гэты музей, калі яшчэ дабяруся да латвійскай сталіцы.

Агулам жа, дэкаратыўна-прыкладное мастацтва Рыгі мне падабаецца сваім мадэрнісцкім традыцыяналізмам, своеасаблівым ператлумачэннем этнічнага стылю, і гэта датычыць не толькі роспісу талерак.

Кераміка Романса Суты.

І нарэшце, апошнім зведаным музеем стала Біржа — вельмі прыгожа дэкараваны былы будынак біржы на Домскай плошчы.

Сталая экспазіцыя сабраная з твораў заходняга мастацтва, і прадказальна, што калекцыя пераважна з малавядомых і другасных аўтараў, чакаць багацця тут вельмі цяжка. Хоць колькі цікавых мне рэчаў ёсць — адразу ж на ўваходзе ў карцінную галерэю я наткнуўся на пару пейзажаў нарвежскага рамантыка Юхана Крысціяна Даля.

Ёсць невялічкая версія «Пацалунку» Радэна — вельмі сімпатычная, і зімовы пейзаж Клода Манэ.

А так, тоны невядомых галандскіх і французскіх мастакоў, хоць цэнтр галерэі — гэта чамусьці творы Ганса Макарта, якога лічаць адным з настаўнікаў Клімта і які досыць добра мне запомніўся менавіта па венскім музеям. Тут жа адмысловы хол, дзе ўвагу адразу прыцягвае гіганцкая бітва лапіфаў з кентаўрамі, поруч дзве карціны з цыкла Нібелунгаў.

Ганс Макарт.

Дадатковым бонусам стала часовая выстава «Бурштынавы шлях», дзе сімвалічным пачаткам стала знаходка кароны фараона Тутанхамона з устаўкамі бурштыну.

Першая зала выставы якраз і сабрала егіпецкія калекцыі балтыйскіх краін з дадаткова прывезеным саркафагам з Варшавы.

Некалькі мумій – адзіная чалавечая мумія ў Латвіі, мумія ката і рыбы.

Натуральна, што егіпецкія калекцыі вельмі сціплыя, асабліва пасля зведвання Брытанскага музея, але агулам выстава вельмі добра арганізаваная — усё выдатна размешчана, правільна падсвечана, на сценах размешчана вялізная рэпрадукцыя папіруса «Кнігі Ані», па якой перамяшчаецца прамень святла.

Невялікім бонусам сталі бурштынавыя ўпрыгожанні з італьянскіх музеяў.

Характэрна, што ўсе часовыя выставы з цыкла Рыга-2014 пры сціпласці артэфактаў былі вельмі якасна зробленыя тэхналагічна, што можа паказваць кірунак развіцця і для беларускіх музеяў.

І яшчэ адну выставу зведаў не ў музеі, а ў саборы — знакамітым саборы Святога Пятра, які ганарліва ўзвышаецца над Рыгай. На вежу я не забіраўся, па такім надвор’і гэта было бессэнсоўна, але за невялікую плату можна было агледзець інтэр’ер сабора, змрочна гатычны, які быў упрыгожаны выставай «Незвычайныя карункі». Спалучэнне цяжкой готыкі і лёгкіх карункавых матываў атрымалася на дзіва прыгожым.

Сабор Святога Пятра ў Рызе.

Будзем спадзявацца, што адбудуюць усе тры галоўныя рыжскія музеі — калі ўжо нацыянальную бібліятэку нарэшце дабудавалі, то можна пераключыцца і на іншыя праекты. Але для мяне Рыга ўсё ж горад для ціхіх прагулак, з царствам арт-нуво і багаццем архітэктуры. Мілы горад, варты абавязковага зведвання.

Каментары5

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

Каспяровіч памёр тры дні таму, але цела знайшлі толькі цяпер

Каспяровіч памёр тры дні таму, але цела знайшлі толькі цяпер

Усе навіны →
Усе навіны

Час праезду беларуска-літоўскай мяжы аўтобусамі павялічыўся да 10-12 гадзін5

Лукашэнка: Беларусь заўсёды была, ёсць і будзе разам з Расіяй61

Вось колькі каштуе Ізраілю вайна з Іранам. Самае дарагое — абарона свайго неба2

У калоніі №15 Магілёва знялі з пасады адыёзнага начальніка, які здзекаваўся з палітвязняў3

За адсутнасць бульбы прапануюць штрафаваць да 8 400 рублёў3

Расія перадала Украіне целы не толькі ўкраінскіх, але і расійскіх салдат3

У Расіі заснавальніцу руху «Армія прыгажунь» прысудзілі да 22 гадоў пазбаўлення волі

Прапагандыст Мукавозчык апісаў, як праходзіць пасяджэнне камісіі па вяртанні. Калі ў вас былі ілюзіі, то пакіньце іх27

Глабальнае пацяпленне зробіць расійскія падводныя лодкі больш нябачнымі3

больш чытаных навін
больш лайканых навін

Каспяровіч памёр тры дні таму, але цела знайшлі толькі цяпер

Каспяровіч памёр тры дні таму, але цела знайшлі толькі цяпер

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць