Мы адправіліся з Мінска ў Смаргонь у нядзелю. Ехалі цягніком Мінск—Вільня (94 тысячы каштуе), а на смаргонскім вакзале нас чакалі сябры з машынай. Вакол Смаргоні вандравалі з імі.

Назад вярталіся на перакладных электрычкай. Селі ў Солах на дызель да Маладзечна, а там пераселі на электрычку да Мінска (каштавала капейкі). Месцы сядзець былі і там і там, электроны былі запоўненыя студэнцкай і вучнёўскай моладдзю, што вярталася ў свае бурсы.

Увогуле, білеты да Смаргоняў на віленскі цягнік ўхапіць цяжка, бо народ масава ездзіць у нашу «крывіцкую Мекку» на выхадныя.

У Солах, дарэчы, цудоўны касцёл, варты агляду — там фрэскі 1930-х, на якіх абаронцы Польшчы б'юць бальшавікоў. Там таксама фрэскі пэндзля непаўторнага Пётры Сергіевіча, праўда, «палепшаныя», падмаляваныя нейкай мясцовай мастачкай, каб красіўша было.

Але мы ў Солах бывалі і раней, то гэтым разам і не заходзілі. Не заязджалі мы ў Крэва і Залессе — іншыя кляйноты Смаргонскай старыны.

Мы ж у гэты дзень абмежаваліся Кушлянамі, Жупранамі і самой Смаргонню. (Добры стары варыянт назвы — Смургоні, як у песні: «Я піў, І ты піла, Я казаў, Ты вадзіла Коні ў Смургоні». Або ў Багушэвіча: «Ехаў я раз ад Кіяны Ды ў Смургоні, і не п'яны, І даехаў на Ваўкелы, А конь добры быў — мой белы. Тыц! стаў конь, наравіцца!». ) Я таксама заўсёды так кажу: Смургоні.

Што глядзець у Смургонях? Варты наведвання касцёл у будынку старога пратэстанцкага збору, што тлумачыць ягоную сціплую, стрыманую архітэктуру, не частую ў краіне барока.

Касцёл у Смаргоні (на заднім плане) месціцца ў будынку колішняга пратэстанцкага збору, таму ён не зусім звычайны для Заходняй Беларусі.

Касцёл у Смаргоні (на заднім плане) месціцца ў будынку колішняга пратэстанцкага збору, таму ён не зусім звычайны для Заходняй Беларусі.

У касцёле цікавыя новыя фрэскі нейкага польскага мастака. Але яны, я чуў, перакрылі фрэскі Пётры Сергіевіча. Ну і дурны ж пробашч тое зрабіў, калі так.

Шопінгу ў Смаргоні цікавага няма, але, у прынцыпе, у гэтым рэгіёне прадаюцца скрозь цікавыя кілбасы і вяндліны Ашмянскага мясакамбіната. Плюс ёсць гарадзенскае марожанае, якога ў Мінску я не сустракаю.

Коцікаў на вуліцах у Смаргоні шмат, і ўсё паласатыя.

Коцікаў на вуліцах у Смаргоні шмат, і ўсё паласатыя.

На сцяне аднаго са шматпавярховікаў захавалася графіці беларускай патрыятычнай арганізацыі «Край».

На сцяне аднаго са шматпавярховікаў захавалася графіці беларускай патрыятычнай арганізацыі «Край».

Вырабаў мясцовых рамеснікаў у продажы практычна няма. У крамцы пры музеі ёсць кошыкі і сёе-тое глінянае, але ўсё ўбогае, тандэтнае, сувенірнае.

З вялікіх гарадоў у Смаргонь прыйшла традыцыя вешаць на посце замочак як сімвал вернага шлюбу без здрадаў.

З вялікіх гарадоў у Смаргонь прыйшла традыцыя вешаць на посце замочак як сімвал вернага шлюбу без здрадаў.

Музейчык у Смаргоні, дарэчы, душэўны, людзі ў ім працуюць ветлыя.

З галерэі «Нашы славутыя землякі»: Арсень Ліс.

З галерэі «Нашы славутыя землякі»: Арсень Ліс.

Нас уразіла, як моцна Смаргонь была разбураная ў Першую сусветную.

Руіны Смаргоні пасля таго як пад горадам у 1915—1917 праходзіла лінія фронту. Фота з музея Смаргоні.

Руіны Смаргоні пасля таго як пад горадам у 1915—1917 праходзіла лінія фронту. Фота з музея Смаргоні.

Для гэтых гарадоў, на якіх лінія нямецка-расійскага фронту прастаяла два гады, Першая сусветная была Вялікай вайной. Смаргонь была проста сцёртая з зямлі.

Збор пасля Другой сусветнай заставаўся практычна адзіным будынкам у горадзе, ад якога нешта засталося. Фота з музея Смаргоні.

Збор пасля Другой сусветнай заставаўся практычна адзіным будынкам у горадзе, ад якога нешта засталося. Фота з музея Смаргоні.

І касцёлы, і цэрквы, аказваецца, булі тут збураныя. Адносна захаваўся толькі былы збор, яго і выкарыстоўваюць каталікі. А праваслаўную царкву тут збудавалі ўжо за незалежнай Беларусі.

Пасведчанне пра сканчэнне гандлёвай школы часоў Другой сусветнай — справа беларускай лацінкай. Экспанат музея Смаргоні.

Пасведчанне пра сканчэнне гандлёвай школы часоў Другой сусветнай — справа беларускай лацінкай. Экспанат музея Смаргоні.

Яшчэ з вартага — у безгустоўна абрэзаным парку Смаргоні сабраны выдатныя скульптуры.

А гэта мы зноў на цэнтральнай плошчы:

Дошка гонару Смаргонскага раёна. Спадзяюся, гэты аб'ект льга фатаграфаваць?

Дошка гонару Смаргонскага раёна. Спадзяюся, гэты аб'ект льга фатаграфаваць?

Прыгожыя людзі жывуць на Смаргоншчыне.

Прыгожыя людзі жывуць на Смаргоншчыне.

Мы таксама разлічвалі паабедаць у прыватнай кавярні «Калі ласка». Гэтае месца было адным з першых прыватных за Мінскам, і калісьці, гадоў дзесяць назад, нам добра запомнілася сваёй якасцю. Раней тут было здорава. Цяпер нешта засталося, але аказаліся і спрэчныя моманты.

У абед у нядзелю ў кавярні быў заняты ўсяго толькі адзін столік, акрамя нашага.

У абед у нядзелю ў кавярні быў заняты ўсяго толькі адзін столік, акрамя нашага.

Па-першае, тут цяпер «не ўсё ёсць». Мы заказалі вараны язык з хрэнам, а нам яго прынеслі з гарчыцай, бо «хрэн скончыўся, і нідзе ў крамах навокал няма». А я думаў, вы хрэн самі трэце… Ну, затое вараны язык сапсаваць немагчыма.

Цэны ў «Калі ласка» (меню толькі па-расейску, для «гаспод»).

Цэны ў «Калі ласка» (меню толькі па-расейску, для «гаспод»).

Па-другое, усе стравы беларускай і небеларускай кухні тут вельмі тлустыя. Мы салатай і другой стравай наеліся так, што і ўвечары не галодныя былі і, у прынцыпе, беларуская старая кухня, сапраўды, была каларыйная. Але калі практычна ва ўсе стравы дадаецца маянэз, то смаку і вытанчанасці гэта не дадае. Дранікі былі не з мясам, а з мясам і салам. Фаршыраваны чарнасліў (дэсерт) быў бы танчэйшы, больш выразны на смак без рэзкай шакаладнай падліўкі. І гэтак далей.

У кавярні чыста, афіцыянткі прыязныя, але грае расейская папса.

Са Смаргоні паехалі мы ў мясціны Багушэвіча. Гэта ехаць, як на Ашмяны. Дарэчы, краявіды над Ашмянкай прыгожыя. Шыкоўная, хуткацечная рэчка — аматарам вады.

Жупраны вялікія і нябедныя.

Традыцыйная муроўка касцёла ў Жупранах. На шыльдзе абвестак храма — усё па-польску, ні слова на мове аўтара «Дудкі беларускай», які пахаваны тут побач. Гарадзенскія паланафілы вядуць рэй.

Традыцыйная муроўка касцёла ў Жупранах. На шыльдзе абвестак храма — усё па-польску, ні слова на мове аўтара «Дудкі беларускай», які пахаваны тут побач. Гарадзенскія паланафілы вядуць рэй.

Не лепш і ў праваслаўных (на фота шыльда царквы ў Смаргоні). У каталікоў хоць частка службаў вядзецца па-беларуску нават у Гродзенскай дыяцэзіі, а ў праваслаўных усё суцэльна па-расейску. І гэта ў рэгіёне, дзе ўсе старшыя людзі дагэтуль гавараць суцэльна па-беларуску. Яўная палітыка — хрысціяне, а ненавіснікі. Рускія нацыяналюгі, ненавіснікі ўсяго беларускага.

Не лепш і ў праваслаўных (на фота шыльда царквы ў Смаргоні). У каталікоў хоць частка службаў вядзецца па-беларуску нават у Гродзенскай дыяцэзіі, а ў праваслаўных усё суцэльна па-расейску. І гэта ў рэгіёне, дзе ўсе старшыя людзі дагэтуль гавараць суцэльна па-беларуску. Яўная палітыка — хрысціяне, а ненавіснікі. Рускія нацыяналюгі, ненавіснікі ўсяго беларускага.

Да Кушлян вяртаемся па той дарозе трохі назад. Музей-сядзіба — у Старых Кушлянах. Паваротка на іх — каля прыпынку направа.

Кушляны пакідаюць прыкрае ўражанне. Занядбаныя аграгарадковыя дамы, часам без плоту, без садочка каля хаты. П’яныя соваюцца каля дарогі, мурзатыя дзеці бегаюць.

Убогія лукашэнкаўскія домікі ў Кушлянах. Ім усяго пара гадоў, а па сценах пайшлі расколіны, тынкоўка месцамі адвалілася. Каб будавалі «для сябе», ніколі б не дапусцілі такой якасці работы. Вакол дамоў пуста, часам ні дрэўца. Плот стаіць з боку дарогі, а ззаду, бывае, і сеткі нямашака. Каля дамоў соўгаюцца п’янаватыя пралетарыі. Агромныя народныя грошы ўбуханыя ў дэкласаваных элементаў, але вялікая частка, магчыма, распіленая тымі, хто іх «асвойваў».

Убогія лукашэнкаўскія домікі ў Кушлянах. Ім усяго пара гадоў, а па сценах пайшлі расколіны, тынкоўка месцамі адвалілася. Каб будавалі «для сябе», ніколі б не дапусцілі такой якасці работы. Вакол дамоў пуста, часам ні дрэўца. Плот стаіць з боку дарогі, а ззаду, бывае, і сеткі нямашака. Каля дамоў соўгаюцца п’янаватыя пралетарыі. Агромныя народныя грошы ўбуханыя ў дэкласаваных элементаў, але вялікая частка, магчыма, распіленая тымі, хто іх «асвойваў».

Музей-сядзіба — як іншы свет. Разумныя гаспадары калісьці выбралі прыгожае месца на гары, з відам на шырокія даліны. На двары сядзіба Багушэвічаў расце гіганцкая — метраў 10 увышкі — чарэшня.

У нядзелю ў музеі быў толькі вартаўнік, не было Алеся Жамойціна, анёла-ахоўніка багушэвіцкіх мясцін. Каб экскурсію зладзіў ён, прыязджайце на будні.

У Кушлянах ціха, музей адмыкае нам вартаўнік, падобны да Алеся Сушы, толькі памечаны вясковай безнадзёгай.

У Кушлянах ціха, музей адмыкае нам вартаўнік, падобны да Алеся Сушы, толькі памечаны вясковай безнадзёгай.

«Як скручу я дудку, Такое зайграю, Што ўсім будзе чутка Ад краю да краю!» Рукапіс «Маёй дудкі».

«Як скручу я дудку, Такое зайграю, Што ўсім будзе чутка Ад краю да краю!» Рукапіс «Маёй дудкі».

У Кушлянскім музеі захоўваюцца жалобныя стужкі з пахавання нацыянальнага паэта Беларусі. «Мацею Бурачку ад мужычкоў…» – надпіс лацінкай на адной з іх, ільняной.

У Кушлянскім музеі захоўваюцца жалобныя стужкі з пахавання нацыянальнага паэта Беларусі. «Мацею Бурачку ад мужычкоў…» – надпіс лацінкай на адной з іх, ільняной.

Абвестка пра смерць Францішка Багушэвіча была апублікавана па-французску.

Абвестка пра смерць Францішка Багушэвіча была апублікавана па-французску.

На гары ў лесе побач з сядзібай Багушэвіча восем камянёў — магчыма, неапаганскае капішча.

На гары ў лесе побач з сядзібай Багушэвіча восем камянёў — магчыма, неапаганскае капішча.

Камень Багушэвіча ў лесе за гарою. На ім выбіты надпіс «Памяці Мацея Бурачка».

Камень Багушэвіча ў лесе за гарою. На ім выбіты надпіс «Памяці Мацея Бурачка».

Алея вакол старой дарогі ў Кушлянах.

Алея вакол старой дарогі ў Кушлянах.

Краявід у Кушлянах. 

Краявід у Кушлянах. 

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочешь поделиться важной информацией анонимно и конфиденциально?