Вядучы іранскі вытворца аўтамабіляў Iran Khodro Company падпісаў мемарандум аб узаемаразуменні з беларускай аўтазборачнай кампаніяй «Юнісан».
Як паведамляе іранскі вытворца, мемарандум аб узаемаразуменні з'яўляецца часткай стратэгіі IKCO па пашырэнні экспартных рынкаў. Дакумент быў падпісаны пасля таго, як кампанія «Юнісон» выказала сваю зацікаўленасць у аднаўленні сувязяў з Iran Khodro. Пагадненне падпісанае ў кулуарах пасяджэння ірана-беларускай сумеснай эканамічнай камісіі ў Тэгеране.
«Улічваючы членства Беларусі ў Еўразійскім мытным саюзе, падпісаны мемарандум мае вялікае значэнне для Iran Khodro Company і можа дапамагчы вывесці прадукцыю на рынак гэтага рэгіёна па канкурэнтаздольных цэнах», — гаворыцца ў паведамленні.
Адзначаецца таксама, што з пры наяўнасці неабходных сертыфікатаў і стандартаў для экспарту транспартных сродкаў у дзяржавах — членах еўразійскага мытнага саюза, Iran Khodro «зможа вярнуць сваю долю на рынках СНД у найбліжэйшай будучыні».
Нагадаем, праект па вытворчасці легкавых аўтамабіляў Samand рэалізоўваўся ў Беларусі з 2007 года, калі было заключанае інвестыцыйнае пагадненне з Iran Khodro. Беларускі бок разлічваў давесці магутнасці новай вытворчасці да 30 тысяч аўтамабіляў у год з улікам магчымасці выхаду на рынак Мытнага саюза.
У 2009 годзе Iran Khodro заявіла пра гатоўнасць павялічыць сваю долю ў статутным фондзе сумеснага прадпрыемства да 40% і паспяхова завяршыла гэтую здзелку па афшорных схемах. Пазней інвестар павялічыў сваю долю да 49% і заявіў аб планах нарасціць яе да кантрольнага пакета, удакладніўшы, што менавіта гэта стане асноўнай умовай для далейшых інвестыцый і пачатку рэалізацыі другой фазы праекта. Гэтая фаза прадугледжвала павелічэнне ступені лакалізацыі зборкі да 51%, што з'яўлялася неабходнай умовай для льготнай працы ў Мытным саюзе.
У лютым 2011 года намеснік прэм'ер-міністра Уладзімір Сямашка заявіў, што Беларусь «надзвычай не задаволеная» працай сумеснага прадпрыемства па вытворчасці іранскіх аўтамабіляў «Саманд». «Мы надзвычай не задаволеныя, як разгортваецца вытворчасць, — сказаў Сямашка. — За пяць гадоў працы зрабілі толькі тысячу аўтамабіляў, і тое пад маім націскам яны былі набытыя МУС і іншымі ведамствамі».
У лютым 2013 года пасол Ірана ў Беларусі Махамад Рэза Сабуры на прэс-канферэнцыі ў Мінску заявіў, што беларуска-іранскі праект па зборцы легкавых аўтамабіляў «Саманд» на магутнасцях СП ЗАТ «Юнісан» пад Мінскам фактычна згорнуты з-за канфлікту інтарэсаў асноўных акцыянераў. «Праект па зборцы аўтамабіляў» Саманд «ажыццяўляўся сумесна з іранскай кампаніяй Iran Khodro, і 49% акцый гэтага праекта належыць Iran Khodro», — адзначыў Сабуры. Паводле яго слоў, «менавіта з-за гэтых 49% акцый паўсталі юрыдычныя і прававыя праблемы».
***
Беларуска-брытанскае сумеснае прадпрыемства ЗАТ «Юнісан» заснаванае ў 1996 годзе і стала першым у Беларусі вытворцам легкавых аўтамабіляў, мікрааўтобусаў і спецыялізаванага аўтамабільнага транспарту. Размешчанае ў вёсцы Абчак за 10 км ад сталіцы і з'яўляецца рэзідэнтам свабоднай эканамічнай зоны «Мінск». Завод пабудаваны паводле еўрапейскіх стандартаў і мае сучаснае тэхналагічнае абсталяванне.
За сваю гісторыю прадпрыемства рэалізавала некалькі праектаў па вытворчасці аўтамабіляў, такіх як Ford, Lublin, Samand, Zotye.