У Лынтупах на Пастаўшчыне адбылася падзея, хоць і не нацыянальнага маштабу, але пры добрай прамоцыі ў будучыні, якая можа стацца адным з маршрутаў падзейнага турызму на Беларусі. Упершыню, больш чым за стагоддзе, у мястэчку Лынтупы, адзначылі Камаедзіцу — свята абуджэння мядзведзя ад зімовай спячкі.

Камаедзіца — забытае беларускае народнае свята, звязанае з сустрэчай вясны. Свята даўней адзначалі 24 сакавіка (6 красавіка) напярэдадні Звеставання і прысвячалі абуд­жэнню мядзведзя.

Лічыцца, што на наступны дзень «мядзведзь устае». У Беларусі казалі: «На Авечніцу мядзведзь кладзецца ў бярлог і пачынае смактаць лапу, на Грамніцы пераварочваецца і смокча іншую лапу, а на Звеставанне — выходзіць з бярлога».

Б.А.Рыбакоў, даследчык славянскай культуры, у сваіх даследаваннях адзначаў, што назва «камаедзіца» выходзіць з таго ж індаеўрапейскага кораня, што і грэчаскае слова — «камедыя». Само свята Рыбакоў выводзіў з часоў каменнага веку і звязваўся з паляўнічым культам мядзведзя.

Па меркаванні культур-антраполага, філолага, гісто­рыка навукі Льва Клейна, назва свята — гэта «позняе запазычанне з латынізава­най польскай культуры, таму яго і няма ўсходней, у рускіх». Назва сапраўды можа быць звязана з грэц­кай камедыяй, але не як старажытны сваяк, а як за­пазычанне ў беларускую мову з грэцкай праз лацінскі пасярэднік.

Каб растлумачыць гэтую назву, з’явіўся звычай есці гарохавыя камы, а паколькі Камаедзіцы супадалі з першым выганам скаціны, ражаныя («дурні маляваныя») сталі маляваць мядзведзя — «скоцкага бога» у славянскіх уяўленнях. Аднак чамусьці Клейн, у пацвярджэнне сваёй версіі, так і не прывёў польскага аналага свята.

Ідэя правядзення першага на Беларусі свята Камаедзіцы ў Лынтупах належыць Міхасю Гілю, краязнаўцу і грамадскаму актывісту з Паставаў. Лынтупы — радзіма яго жонкі Лілі.

— Мая дачка Алеся працуе ў аддзеле спорту і ту­рызму Пастаўскага рай­вы­канкама, — кажа Міхась Гіль. — Скончыла ў Польшчы ўніверсітэт, мае дыплом па спецыяльнасці — «турызм». Яна сказала, што, фактычна, да кожнага больш-менш значнага паселішча даведзена ўказанне — яно мусіць мець сваё свята! Я прапанаваў мясцоваму савету ў Лынтупах адрадзіць свята Камаедзіцы. Бо Масленіцу святкуюць па ўсёй Беларусі, ва ўсіх райцэнтрах і мястэчках. Улады дапамагаюць з масоўкай. А вось Камаедзіцу — нідзе! Мясцовы савет пагадзіўся. З большага і сцэнар свята мой. Бо, папросту, яго няма адкуль узяць. Яно мала апісана ў краязнаўчай літаратуры. Ёсць сведчанні, што Камаедзіцу святкавалі не толькі ў Бягомлі, а нават і на Гомельшчыне. Мясцовы савет па­дтрымаў мяне. Дапамог з арганізацыяй мера­прыемства, выдзеліў мас­­­­тац­­кую самадзейнасць, сродкі на прызы для пера­можцаў розных кон­курсаў.

Камаедзіца праводзілася на фоне разлеглага парку колішняга маёнтка Бішэўскіх. У парку рэстаўруецца палац, які да нядаўняга часу стаяў у руінах. Сцэнічнай пляцоўкай была абраная тэрыторыя ля будынка колішняй панскай афіцыны, помніка архітэктуры класіцызму сярэдзіны ХІХ ст.

Натуральна, што на свята, якое арганізавана на грамадскіх пачатках, не так ужо і лёгка сабраць народ. Аднак хоць гэтае свята і не раскручанае так, як Масленіца, усё ж, у першы раз, сабралася досыць багата народу — больш за сто чалавек.

Свята складалася, можна так ска­заць, з дзвюх частак.

Прэзентацыя кулінарных выра­баў мясцовых гаспадынь — «Лынтупскія прысмакі». Прысутныя маглі падыходзіць і бясплатна час­тавацца, нават добра паесці. Натуральна, былі пры­гатаваныя розныя напоі, перадусім — кісель! Бо лічылася, што мядзведзь любіў аўсяны кісель. Шмат хто прынёс бліны, як мучныя, так і бульбяныя з мясам. Багата рознага печыва: пірагі, пончыкі, хрусты, піражкі з розным начыннем! А спадарства Гілёў прывезла з Паставаў ці не пяць кардонных скрынак з розным пячэннем. Пеклі ўдвух. Пончыкі ж былі прыгатаваныя, як даўней — на свіным тлушчы, а не на алеі. Напрыканцы Камаедзіцы журы падвяло вынікі конкурсу кулінараў і ўганаравала каш­тоўнымі падарункамі пераможцаў.

Іншую частку Камаедзіцы склалі розныя спаборніцтвы і забавы: якая пара найхутчэй перапілуе бервяно, якая каманда перацягне на сваю карысць канат, пабіванне «мядзведзя» падушкай на адпілаваных раней калодках: зваліўся з калодкі — прайграў, пераможцу — падарунак.

Мясцовыя артысты прадэманстравалі добры кан­цэрт на зімовую тэматыку.

Дзятве, тым часам, спадабалася катанне на коннай фурманцы па вуліцах мястэчка.

Ці сталася Камаедзіца ў Лынтупах «першым блінам комам»? Пазбегну крытычных заўваг, бо праводзілася яна, перадусім, на грамадскіх пачатках. А мясцоваму Дому культуры — калі традыцыя ўкараніцца — можна было б пажадаць на далейшае, каб гэтае народнае свята было ўсё ж адаптавана да беларускай культуры.

Галоўнае, што свята адбылося! Калі Камаедзіца прыжывецца ў Лынтупах, то сцэнар яе правядзення можна ўдасканальваць з году ў год.

І яшчэ адзін штрых… Аўтар упершыню наведаў мястэчка Лынтупы, што ля самай мяжы з Літвой. Аднак, пра ўсе цікавосткі ведаў даўно, засталося цяпер толькі убачыць іх навочна. Побач з Камаедзіцай стаяў разлеглы старадаўні парк, у якім віднеўся будынак у рыштаваннях. Гэта — колішні палац Бішэўскіх, які яшчэ нядаўна стаяў у руінах, а на сценах раслі бярозы… Выкупіў палац і парк нейкі расейскі бізнэсовец.

Усе «нармальныя» людзі ходзяць дарогамі, а на іх часта стаяць шыльды, дзе сказана: «Прыватная ўласнасць! Праход — забаронены!» А вось аўтар — пайшоў напрасткі, як бліжэй — паўз платы і зараснікі, па ледзьве прыкметных сцежках… Зрабіў нямала здымкаў парку, палаца ў рыштаваннях, адноўленых ужо будынкаў.

Даганяе мяне мужык. Аказваецца — вартаўнік: «Здесь ходить — запрещено! Частная территория! Таков — порядок! Как вы сюда попали?»

Па сцежцы трапіў! Ладна, ветліва папрасілі, ветліва і сыйду…

Цікава, як будзе, калі аб’ект давядуць да ладу? Прыватная тэрыторыя — уваход забаронены?

Ужо сёння лынтупскім калгаснікам, якія раней ішлі да канторы праз парк, цяпер трэба даваць круга — больш за кіламетр.

Ніхто не ведае, што будзе ў палацы пасля яго рэстаўрацыі расейскім бізнэсоўцам! — кажа Міхась Гіль. — Мяжа з Еўразвязам у пары кіламетраў. Мо, які забаўляльны цэнтр, разлічаны на тых жа літоўцаў?

Камаедзіца ў Лынтупах — першая, больш чым за стагоддзе!

Камаедзіца ў Лынтупах — першая, больш чым за стагоддзе!

Хто перапілуе бервяно хутчэй! Перапілавала хутчэй пара, дзе была жанчына.

Хто перапілуе бервяно хутчэй! Перапілавала хутчэй пара, дзе была жанчына.

Перацягванне каната. Левы бок перамог.

Перацягванне каната. Левы бок перамог.

Частаванне «Лынтупскімі прысмакамі».

Частаванне «Лынтупскімі прысмакамі».

Пабіццё «мядзведзя» падушкай, каб прачнуўся! Хто зваліўся з калодкі — прайграў, пераможцу —прыз ад мясцовага савета. На тле ­— былы флігель ў парку Бішэўскіх.

Пабіццё «мядзведзя» падушкай, каб прачнуўся! Хто зваліўся з калодкі — прайграў, пераможцу —прыз ад мясцовага савета. На тле ­— былы флігель ў парку Бішэўскіх.

Міхась Гіль (у цэнтры), краязнаўца, грамадскі актывіст з Паставаў, які прапанаваў ідэю Камаедзіцы ў Лынтупах, радзімы яго жонкі.

Міхась Гіль (у цэнтры), краязнаўца, грамадскі актывіст з Паставаў, які прапанаваў ідэю Камаедзіцы ў Лынтупах, радзімы яго жонкі.

Узнагароджанне пераможцаў конкурсу «Лынтупскія прысмакі».

Узнагароджанне пераможцаў конкурсу «Лынтупскія прысмакі».

Вежа ў парку колішняга маёнтка. Ці то вяндлярня, ці то лядоўня — усе даведнікі супярэчаць адзін адному.

Вежа ў парку колішняга маёнтка. Ці то вяндлярня, ці то лядоўня — усе даведнікі супярэчаць адзін адному.

Колькі не ламалі ўраганы разлеглы старадаўні парк у Лынтупах ­— нешта яшчэ і засталося да нашых дзён.

Колькі не ламалі ўраганы разлеглы старадаўні парк у Лынтупах ­— нешта яшчэ і засталося да нашых дзён.

Фрагмент адрэстаўраванага фасада палаца Бішэўскіх.

Фрагмент адрэстаўраванага фасада палаца Бішэўскіх.

Яшчэ нядаўна палац Бішэўскіх стаяў у руінах. Цяпер у рыштаваннях.

Яшчэ нядаўна палац Бішэўскіх стаяў у руінах. Цяпер у рыштаваннях.

Рэстаўрацыйныя работы ў парку.

Рэстаўрацыйныя работы ў парку.

Стары, колішні панскі бровар (да нядаўняга часу — спіртзавод), ужо, як два гады, не працуе. На вежы — флюгер з Пагоняй.

Стары, колішні панскі бровар (да нядаўняга часу — спіртзавод), ужо, як два гады, не працуе. На вежы — флюгер з Пагоняй.

Лынтупы — як заграніца. Мноства цагляных камянічак. На пярэднім плане — колішняя чыгунка з Крулеўшчыны на Вільню. Цяпер, толькі, да Лынтупаў.

Лынтупы — як заграніца. Мноства цагляных камянічак. На пярэднім плане — колішняя чыгунка з Крулеўшчыны на Вільню. Цяпер, толькі, да Лынтупаў.

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?