Пакуль Расія выстаўляе ўсё больш жорсткія і прагматычныя патрабаваньні Беларусі, з адваротнага канца газавай трубы ўсё гучней чуваць незадаволеныя галасы – эўрапейцы спадзяюцца высьвятліць адносіны з непрадказальнай Расіяй, і на гэта варта зьвярнуць увагу. Паводле некаторых аналітыкаў, Эўразьвяз фармуе новую стратэгію ў дачыненьні да Расіі і краін Цэнтральнай Азіі, і гатовы выкарыстаць усе магчымыя рычагі ўзьдзеяньня, каб прымусіць Расею стаць надзейным партнэрам. Тым часам, што гэта значыць для Беларусі?

З артыкула Дзьмітрыя Верхатурава на apn.kz:

Последствия неформального саммита ЕС в Лахти (Финляндия), на котором главной темой переговоров с президентом России Владимиром Путиным были вопросы энергетической политики, дают о себе знать в Центральной Азии. Этот саммит ЕС оказался очень значимым для самих европейских стран. В Лахти лидеры ЕС сумели достичь полного взаимопонимания в вопросах энергетики, преодолеть разногласия и выступить против России единым фронтом.

Адзіны фронт – гэта пакуль што ня больш за словы. Але пасьлядоўнасьць падзеяў паказвае на тое, што краіны ЭЗ пачалі працаваць над стварэньнем альтэрнатывы Расеі на энэргетычным фронце. Расеі можна было шмат дараваць, пакуль яна не пераносіла свае імперскія амбіцыі на энэргетыку. Аднак зараз ўвачавідку паўстае пытаньне (і грузінскі інцыдэнт спрычыніўся ня самым апошнім чынам), як працаваць з партнёрам, які мае палітычныя амбіцыі ў бізнэсе?

ЕС, как известно, требует от России присоединиться к Энергетической хартии и Транзитному протоколу. Последний документ предусматривает требование свободного доступа к трубопроводному транспорту для транспортировки углеводородов из Центральной Азии в Европу. Отзвук саммита в Лахти прозвучал очень быстро. Президент Туркменистана Сапармурат Ниязов, выступая 25 октября 2006 года перед делегатами XVII Халк Маслахаты в Ашгабаде, заявил, что Туркменистан в настоящее время рассматривает четыре проекта по доставке своего природного газа потенциальным потребителям помимо существующего газопровода «Средняя Азия – Центр». Главным проектом он назвал газопровод Туркменистан – Китай, мощностью в 30 млрд. кубометров, затем он высказался о проекте Трансафганского газопровода и строительства газопровода из Пакистана в ОАЭ.

Пан Верхатураў забыўся на фактар часу. Афганскі транзытны калідор зараз ня можа знахадзіцца нават у стадыі абмеркаваньня. Падчас талібанскага кантролю дзьве кампаніі, адна амэрыканская са значнай падтрымкай з боку штатаўскага ўраду, і адна аргентынская, прыклалі ўсе магчымыя высілкі дзеля спалученьня Туркменскіх газавых палеткаў з Пакістанам і далей – з портам Карачы (які зараз адзіны падкантрольны пакістанскаму ўраду на поўдні краіны) і ў перспектыве з асноўнай Індыяй. Нават тады яны ня здолелі прыйсьці да пагадненьня, і гэта ўва ўмовах адзінага ўраду. Зараз Афганістан фрагментаваны, прэзыдэнт Карзай кантралюе выключна Кабул ды Сара-йі-Шамалі, даліну на поўнач ад сталіцы. У такіх умовах дамаўляцца немагчыма – трэба дамаўляцца з шэрагам палявых камандэраў, якія часьцяком проста неадэкватныя. Афганскі нафтаправод застаецца перспектывай вельмі далекай будучыні. Праекты Туркменістан-Кітай, Пакістан-ЗАЭ цалкам рэалістычныя – але на іх пабудову спатрэбіцца ня менш за 10 год. Гэта датычыцца і трансбалтыйскае ніткі, дзякуючы якой Расея спадзяецца пазбавіцца залежнасьці ад транзыту празь Беларусь ды Украіну. Тым часам, Расея выкарыстае гэты пэрыяд каб перайграць сытуацыю на сваю карысьць…

Но самое главное, о чем сказал Туркменбаши, это проект газопровода в Европу вдоль восточного и северного берега Каспия, через территории Казахстана, России и Украины. Туркменбаши не лишен чутья политического момента, поскольку объявил о новом проекте тогда, когда Европейский союз твердо решил давить на Россию с целью принудить к европейским условиям энергетического рынка. Он прекрасно понимает, что в рамках такой политики ЕС признает его власть, поможет строительству газопровода и обеспечит устойчивый рынок сбыта для туркменского газа. Надо полагать, что Туркменистан заранее готовился к такому повороту дел. В Ашгабаде была открыта Государственная товарно-сырьевая биржа Туркменистана, на которой продается сырье и топливо, производящееся в стране. Сейчас продаются, в основном, нефть, нефтепродукты, хлопок и шерсть, но ничто не мешает торговать на бирже газом с последующей транспортировкой его по газопроводам в рамках Транспортного протокола. Туркменская биржа прекрасно вписывается в европейскую энергополитику, а вот «Газпром» – не очень. Вообще, одним из итогов саммита ЕС в Лахти было то, что Евросоюз пришел к окончательному решению, что с партнерством с Россией надо завязывать и перейти к сотрудничеству с более понятными и удобными партнерами, способными к прагматическому бизнесу и лишенными разнообразных «имперских синдромов». Это три страны Центральной Азии: Казахстан, Узбекистан и Туркменистан. О том, что ЕС начал активно строить новую систему энергетического партнерства, говорит начавшийся визит министра иностранных дел ФРГ Франка-Вальтера Штайнмалера в Центральную Азию. За неделю он посетит все пять стран Центральной Азии. Понятно, что сразу после саммита в Лахти и в условиях напряженных отношений между ЕС и Россией, главной темой переговоров будет энергополитика. По итогам этих переговоров, видимо, станет строиться политика ЕС в отношении стран Центральной Азии и сотрудничества с ними в энергетической сфере. Евросоюз готов простить своим новым энергопартнерам весьма многое. Например, Туркменистану будут прощены многочисленные нарушения прав человека и упорное нежелание руководства страны провести приватизацию нефтегазовой отрасли. Если Туркменистан готов поддержать ЕС в создании нового Евразийского энергорынка и готов продавать ресурсы по правилам рынка, то не все ли равно, какие предприятия будут вести добычу? Аналогичным образом ЕС готово сделать серьезные предложения Узбекистану, также в области снятия санкций, прощения «грехов» в области прав человека и так далее. Германии легче всего договориться с Узбекистаном, поскольку отношения между странами, несмотря на все изгибы центральноазиатской политики, были традиционно теплыми.

З пункту гледжаньня Эўропы, цяжка сказаць, хто лепшы ў маральным сэнсе – Расея, якая паступова пераўтвараецца ў дыктатуру, або Туркменістан, Узбекістан ці нават Казахстан, якія даўно такімі сталі. Я падкрэсьліваю, што ніякія дэмакратычныя лёзунгі, памкненьні ды вымогі ня вытрымліваюць, калі пытаньні датычацца газа ды нафты. Туркменістану гатовыя прабачыць парушеньні правоў чалавека, і нават тое, што Сапармурат вымеў паганай мятлой з краіны расейцаў і жыхароў з двайным грамадзянствам некалькі год таму, даўшы на ліквідацыю нерухомасьці 24 гадзіны. Цалкам магчыма, што ЭЗ і да Беларусі будзе ставіцца гэткім жа чынам. Дэмакратыя прыдатная толькі для сваіх. Грамадзяне Туркменістана яе не заслугоўваюць. Грамадзяне Беларусі – таксама. З гэтага толькі адна выснова – будучыня Беларусі можа і будзе вырашаная толькі ў Беларусі.

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?