Ахвотнікі прымяраюць новыя целы й вандруюць па віртуальнай рэчаіснасьці
У фільме «Аватар» дасьледнікі плянэты Пандора стваралі адмысловыя
Яны пасьпяхова «перанесьлі» людзей у лічбавыя аватары з мажлівасьцю рухацца па віртуальным асяродзьдзі. Удзельнікі экспэрымэнту маглі рабіць зь віртуальнымі целамі што заўгодна, прычым некаторыя атрымалі целы супрацьлеглага полу.
Галоўная мэта гэтага дасьледаваньня — зразумець, як мазгі апрацоўваюць інфармацыю, што ідзе ад органаў пачуцьцяў, каб вызначыць пазыцыю цела ў прасторы.Акрамя гэтага вынікі могуць быць пасьпяхова выкарыстаныя ў кампутарных гульнях наступнага пакаленьня ці, напрыклад, для людзей, якія хочуць віртуальна перамясьціцца ў іньшае месца (віртуальныя вандроўкі).
Олаф Блянк, нэўроляг інстытуту Ecole Polytechnique Fédérale у Лязане, Швайцарыя, з’яўляецца арганізатарам гэтага дасьледаваньня. Каб дасягнуць сваіх вынікаў, ён стварыў адпаведны мэханізм: абсталяваньне зь віртуальным асяродзьдзем атрымлівае сыгнал ад камэраў, злучаных зь відэадысплэямі, якія мацуюцца да галавы чалавека. Блянк прэзэнтаваў сваю працу ў чацьвер на штогадовай сустрэчы American Association for the Advancement of Science (Амэрыканскай асацыяцыі дапамогі разьвіцьцю навукі).
Насамрэч гэтыя экспэрымэнты — пашырэньне мінулай працы гэтых жа дасьледнікаў, галоўнай мэтай якой было аднаўленьне досьледаў «пазацелавага стану». «Пазацелавы стан» — гэта стан, калі чалавек, цалкам знаходзячыся ў прытомнасьці, бачыць сваё ўласнае цела як бы аднекуль збоку. Гэта можа быць выклікана парушэньнем функцыі мазгоў у выніку пашкоджаньняў, эпілепсіі ці ўжываньня наркотыкаў. Звычайна ў жыцьці такое адбываецца пасьля атрыманьня траўмаў у выніку аўтааварый ці на вытворчасьці.
Паводле гэтых экспэрымэнтаў, якія Блянк і ягоныя паплечнікі распачалі ў 2007 годзе, добраахвотнікі надзявалі адмысловыя акуляры з унутранымі відэаэкранамі, відарыс на якія падаваўся зь дзвюх камэраў, усталяваных ззаду ад удзельнікаў. Розум успрымаў дзьве карцінкі з экранаў як адну ды аб’ядноўваў іх — такім чынам людзі бачылі трохмерную выяву сябе са сьпіны.
Навукоўцы праводзілі яшчэ шэраг досьледаў, зьмяшчаючы розныя прадметы ў поле зроку камэраў і назіраючы за рэакцыяй ахвотнікаў.
Тыя пасьля расказвалі, што падчас экспэрымэнту нібыта знаходзілісяпа-за камэрамі й назіралі за чужымі целамі.
У сваёй апошняй працы ахвотнікі Блянка праз модуль віртуальнае рэчаіснасьці (
Навуковец таксама зьмяшчаў
Яны пачыналі думаць, што аватары — гэта іх уласныя целы — сказаў Блянк. Мы зрабілі адмысловы досьлед «пазацелавага стану». Мы змаглі разьяднаць дотык і зрок і такім чынам прымусілі людзей думаць, што іх цела знаходзіцца за два мэтры ад іх.
Ахвотнікі надзявалі шлемы з убудаванымі электродамі, якія дазвалялі адсочваць электрычную актыўнасьць мазгоў. Інфармацыя, што была запісаная ў выніку гэтага, паказвала павялічаную актыўнасьць у
Блянк падсумаваў вынікі экспэрымэнту:
«Штучнае ўзьдзеяньне паказала, што „пазацелавы стан“ — гэта нічога большага, чым дысфункцыя мазгоў».Ёсьць такі фантом канцавіны (калі чалавек пасьля ампутацыі канцавіны адчувае, нібыта яна ўсё яшчэ зьвязаная зь яго целам) — гэта падобныя зьявы. «Гэта ня нейкі цуд Божы, проста ўспрыманьне, зьбітае з панталыку», — сказаў ён.