Меркаванні4949

Палітвязні ля варотаў Касцёла. Касцёл ля варотаў сумлення

Піша Пётра Рудкоўскі.

«Мы служым усім людзям і молімся за ўсіх людзей. Справы палітычныя — гэта справы палітычныя. Мы займаемся духоўным акармленнем людзей. З пункту гледжання сацыяльнага навучаньня Касцёла кожны чалавек павінны клапаціцца аб сваім здароўі. І Касцёл не падтрымлівае такой акцыі, як галадоўка. Чалавек выбірае — што мы можам сказаць?» - сказаў уладыка [мітрапаліт Кандрусевіч] у адказ на пытанне пра палітвязняў і галадоўку спадара Каваленкі. Рэакцыя радыкальнай аўдыторыі была, як і трэба было чакаць, гранатамётнай: «Здраднік», «Прадажная крэатура», «Баязлівец» і пад. Пад гэтым градам дыягнастычных эпітэтаў нялёгка захаваць раўнавагу і проціпаставіцца спакусе схавацца ў адну з крэпасцяў – альбо ў крэпасць клерыкалісцкай лаяльнасці, альбо ў крэпасць антыклерыкальнай заўзятасці. (Калі тэставаць гэтыя дзве крэпасці на прадмет канфармізму, то другая явіцца намнога больш канфармісцкай – мала таго, што беларускі нэасавецкі рэжым з цяжкасцю пераварвае чужародную яму хрысціянскую стыхію, дык яшчэ і еўрапейскі ідэалагічны mainstream з непрыхаваным задавальненнем вітае «дэабсалютызацыю» хрысціянскіх каштоўнасцяў. Таму спакуса схавацца ў антыклерыкальнай крэпасці мацнейшая.) Але мужных людзей заклікаю застацца «пад градам» (хоць гэта і некамфортна) і глянуць на справу без маладушнай лаяльнасці і без фанабэрыстай заўзятасці.

Выступ арцыбіскупа Кандрусевіча агаліў прынамсі дзве праблемы, якія абцяжарваюць стасункі Касцёл – грамадзянская супольнасць.
Першая – вельмі шырокая – гэта пазіцыя беларускіх іерархаў адносна рознага роду маральных праблемаў у грамадска-палітычнай сферы. І тут варта паставіць пытанне не толькі пра тое, якая гэта пазіцыя, а таксама ў якой версіі яна явіцца – цераз мас-медыя – у грамадскай свядомасці. Другая праблема – вельмі канкрэтная – рэакцыя мітрапаліта на галадоўку сп. Каваленкі.

1. У беларускай грамадска-палітычнай сферы ёсць рознага роду маральныя праблемы. Так, ёсць праблемы з правамі чалавека, са свабодай слова, ёсць дужа вострая праблема нечалавечых умоў утрымання ў вязніцах, ёсць праблема стасавання фізічных і псіхалагічных катаванняў.
Пра гэта нон-стоп гавораць недзяржаўныя мас-медыя, праваабарончыя арганізацыі ўздымаюць гэтыя тэмы на мясцовых і міжнародных форумах, за ахвяраў гэтага бяспраўя заступаюцца першыя асобы еўрапейскіх краін. І гэта вельмі добра. І кожны чалавек добрай волі пакліканы ўключыцца ў кампанію за пераадоленне розных формаў несправядлівасці ў названых сферах.
Але... у грамадска-палітычнай сферы ёсць група праблем, намнога больш жудасных і патрабуючых намнога больш рашучага процідзеяння. Гэтай праблемай ёсць забіванне дзяцей ва ўлонні маці, а таксама пазаўлонневае забіванне ў выніку стасавання рэпрадуктыўных тэхналогіяў in vitro. І ці гэта камусь падабаецца, ці не, але гэтая задача – абарона нявінных безабаронных чалавечых істотаў – з'яўляецца самай прыярытэтнай у грамадска-этычнай місіі Касцёла.
Калі б гэтая місія была занядбана, то аніякія выступы – самыя смелыя, самыя палымяныя – у абарону дарослых (і збольшага здольных да самаабароны) людзей не змаглі б кампенсаваць гэтага занядбання. Грамадства, якое дазваляе пераслед людзей за іх палітычныя перакананні, з'яўляецца маральна няспелым грамадствам. Але грамадства, насякнутае крывёю дзясяткаў тысяч нявінных чалавечых істотаў, якое пры гэтым пасміхаецца з гэтай праблемы (маўляў – от, дробязь) – гэта грамадства, якое знаходзіцца на найніжэйшай стадыі маральнай дэградацыі. Грамадства без будучыні.

І калі хтось хоць крыху сочыць прамовы і сумесныя дэкларацыі беларускіх іерархаў, то, пэўне, ведае, што ў гэтай фундаментальнай справе, якая ігнаруецца большасцю праваабарончых арганізацый, іерархі не зважаюць ні на якую паліткарэктнасць і не пытаюць пра тое, спадабаецца гэта ці не беларускім уладам, а выразна крытыкуюць беларускае заканадаўства і ніякіх кампрамісаў тут заключаць не жадаюць. Што ж, было б добра, калі б таксама ў справе іншых маральных праблем у грамадскай сферы – тыпу праблема палітвязняў, жорсткага разгону мірных дэманстрацый, свабода слова і пад. - Касцёл адважна выказваўся. А можа – так дзеля эксперыменту – пажаданне трэба сфармуляваць трохі інакш: было б добра, калі б праваабарончыя арганізацыі ды грамадскія актывісты падтрымалі Касцёл і Царкву ў кампаніі па абароне гэтага самага фундаментальнага права – права нявіннага і безабароннага чалавека на жыццё.
Вось тады крытыка іерархаў за маўчанне ў справе палітвязняў была б намнога больш пераканаўчай. А можа, крытыка і наогул не была б патрэбнай, бо Касцёл, заўважыўшы, што ён не самотны ў абароне найбольш фундаментальных правоў чалавека, палічыў бы мэтазгодным засяродзіць сваю ўвагу таксама на іншых – менш фундаментальных, але таксама важных – чалавечых правах.

Падагульніў бы гэты пункт наступным чынам: так,

можам канстатаваць недасканаласць грамадска-этычнай місіі Касцёла. Але няма аніякіх падстаў закідаць яму канфармізм або ігнараванне грамадства-этычных праблемаў.

2. Што тычыцца пазіцыі (лепш сказаць: адсутнасці пазіцыі) мітрапаліта Кандрусевіча ў справе мучаніцкай галадоўкі Сяргея Каваленкі – на жаль, гэта той выпадак, калі згаданая недасканаласць касцёльнай місіі асабліва балючая. Уладыка дыстанцыяваўся да маральнага выбару Каваленкі і спрабаваў гэта «абгрунтоўваць» маралізатарскімі (зусім не да месца) заўвагамі, тыпу: Чалавек павінен пра здароўе клапаціцца; Касцёл не падтрымлівае галадоўкі; Ну, гэта яго выбар.

Зусім нядаўна ў Польшчы праводзілася галадоўка на знак пратэсту супраць рэдукцыі ўрокаў гісторыі ў ліцэях негуманістычнага профілю. Гэтая галадоўка праводзілася ў касцельным будынку. У кастрычніку мінулага году ў Кітаі кардынал Ёсаф Зэн галадаў на знак пратэсту супраць камунізацыі каталіцкае школы. Што ж, у абодвух выпадках касцёльныя іерархі заклікалі галадоўнікаў спыніць галадоўку. Але нікому ў такой сітуацыі не павярнуўся язык скарыстоўваць такія маралізатарскія і бяздушныя аргументы, тыпу: «Ты абавязаны дбаць пра здароўе» або «Касцёл не падтрымлівае галадоўкі». Зрэшты, сам арцыбіскуп Кандрусевіч, прамаўляючы паўтара году таму пропаведзь з нагоды 100-годдзя касцёла свсв. Сымона і Алены станоўча згадаў пра галадоўку вернікаў у 90-ыя гады, мэтай якой было дамагчыся вяртання касцёла.

Гэта балюча, што палітвязні і галадоўнікі змушаны стаяць ля варот Касцёла. Гэтыя вароты павінны быць для іх адчынены. Нельга, аднак, пазіцыю (дакладней, адсутнасць пазіцыі) іерархаў у гэтай справе чыніць асноўным крытэрам ацэнкі грамадска-этычнай місіі Касцёла. А ўжо зусім недарэчна зводзіць усю місію Касцёла да каментавання бягучых грамадска-палітычных працэсаў.

Асноўная місія Касцёла/Царквы – гэта служэнне справе паяднання чалавека з Богам.
Галоўным ворагам гэтага паяднання з'яўляюцца не грамадска-палітычныя сістэмы, а ўнутранае зло – грэх. У часы Ісуса Хрыста або св. Паўла грамадска-палітычны лад Рымскай імперыі або марыянеткавага каралеўства Ірада таксама быў пазначаны безлічам паталогій, аднак
прапаведаванне Ісуса і Яго паслядоўнікаў засяроджвалася перадусім на Добрай Навіне аб духоўным вызваленні. А ўжо Ісуса Хрыста або св. Паўла нельга западозрыць ўва ўгодніцтве або канфармізме.
Іх жыццё было пазначана перманентным цкаваннем, дыскрымінацыяй і ганеннямі.

Так ёсць, што грамадска-палітычныя трансфармацыі – гэта другасная справа для Касцёла/Царквы. І ў гэтай якасці можна прымаць або адкідваць Касцёл, гэта справа сумлення паасобнага чалавека. Але змяніць гэтага немагчыма.

* * *

Пётра Рудкоўскі ОП нарадзіўся ў 1978 у Канвелішках (Воранаўскі раён). Манах-дамініканец, ксёндз, служыць у Магілёве. Скончыў Ягелонскі ўніверсітэт. Лаўрэат прэміі Arche «За сумленнае слова» (2005). Выдаў кнігу «Паўстанне Беларусі» (2007).

Каментары49

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

Як глабальная змена клімату адаб’ецца на Беларусі? Не зусім так, як мы ўяўляем5

Як глабальная змена клімату адаб’ецца на Беларусі? Не зусім так, як мы ўяўляем

Усе навіны →
Усе навіны

Спецслужбы пад выглядам украінцаў збіраюць звесткі з мяжы і заклікаюць у «каманду Сяргея Ціханоўскага»5

У Клецкім раёне разваліўся старадаўні вятрак, які знаходзіўся пад аховай дзяржавы7

Капітан яхты, што ўпаў за борт на Мінскім моры, загінуў2

Зяленскі: ЗША аднавілі пастаўкі зброі Украіне2

У палескім Лагішыне гатовы да працы падарунак Радаслава Сікорскага

ГУР паведаміла пра знішчэнне ўчастка расійскага газаправода, які абслугоўваў ВПК

Пуцін гатовы да пагаршэння адносін з Трампам і не будзе спыняць вайну12

«Кава стане раскошай». Беларусы шакаваныя цэнамі ў крамах16

«Апантанасці геапалітыкай, як у Расіі, у нас сёння няма». Гісторык паразважаў, ці перажывуць беларусы «русский мир»17

больш чытаных навін
больш лайканых навін

Як глабальная змена клімату адаб’ецца на Беларусі? Не зусім так, як мы ўяўляем5

Як глабальная змена клімату адаб’ецца на Беларусі? Не зусім так, як мы ўяўляем

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць