Вядомы юрыст, былы суддзя Канстытуцыйнага суда Міхаіл Пастухоў, распачаў цыкл артыкулаў, прысвечаных магчымым варыянтам канстытуцыйнай рэформы. Папярэдні быў прысвечаны парламенту.
У Канстытуцыі 1994 г. дзейнасці ўрада адводзілася ўсяго тры артыкулы (106, 107, 108), якія размяшчаліся ў раздзеле 4 «Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь».
Урад называўся Кабінет Міністраў і ствараўся пры прэзідэнце Рэспублікі Беларусь. Свае паўнамоцтвы ён складалі перад ізноў абраным прэзідэнтам.
У адпаведнасці з арт.107 Канстытуцыі чальцы Кабінета Міністраў прызначаліся на пасаду і вызваляліся ад пасады прэзідэнтам. Прэм’
Як бачым,
урад знаходзіўся практычна ў поўнай залежнасці ад прэзідэнта і, па сутнасці, не мог праводзіцьякой-небудзь самастойнай палітыкі.
У выпадку парушэння міністрам Канстытуцыі і законаў Вярхоўны Савет мог паставіць перад прэзідэнтам пытанне аб датэрміновым вызваленні яго ад пасады. Канчатковае рашэнне па гэтым пытанні прымаў прэзідэнт.
У новай рэдакцыі Канстытуцыі, уведзенай пасля рэферэндуму 1996 г., статус урада вызначаецца ў раздзеле 5 пад назвай «Урад — Савет Міністраў Рэспублікі Беларусь». Ён складаецца з тых жа трох артыкулаў (106, 107, 108). Праўда, іх змест зрабіўся больш аб’ёмным.
Так, у арт.106 адзначаецца, што ўрад ажыццяўляе выканаўчую ўладу ў Рэспубліцы Беларусь і з’яўляецца цэнтральным органам дзяржаўнага кіравання.
Персанальны склад урада вызначаецца прэзідэнтам. Фармальна для прызначэння прэм’
Прэзідэнт мае права з уласнай ініцыятывы прыняць рашэнне аб адстаўцы ўрада і вызваліць ад пасады любога чальца ўрада.
Як паказала практыка, за час праўлення А. Лукашэнкі было шэсць прэм’
У арт.107 новай рэдакцыі Канстытуцыі замацоўваюцца асноўныя паўнамоцтвы ўрада Рэспублікі Беларусь, у тым ліку: распрацоўка асноўных напрамкаў унутранай і замежнай палітыкі і прыняцце мераў па іх рэалізацыі; распрацоўка і прадстаўленне прэзідэнту для ўнясення ў парламент праекта рэспубліканскага бюджэту і справаздачы аб яго выкананні; забяспечанне правядзення адзінай эканамічнай, фінансавай, крэдытнай і грашовай палітыкі, дзяржаўнай палітыкі ў галіне навукі, культуры, адукацыі, аховы здароўя, экалогіі, сацыяльнага забяспечання і аплаты працы; прыняцце мераў па забяспечанні правоў і свабодаў грамадзян, абароне інтарэсаў дзяржавы, нацыянальнай бяспекі і абароназдольнасці, ахове ўласнасці і грамадскага парадку, барацьбе са злачыннасцю.
Артыкул 108 новай рэдакцыі Канстытуцыі змяшчае адсылку на закон, у якім павінныя атрымаць падрабязнае замацаванне кампетэнцыя, парадак арганізацыі і дзейнасці ўрада (у цяперашні час гэта Закон «Аб Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь» ад 23 ліпеня 2008 г. са зменамі і дапаўненнямі).
Зразумела, што пры аднаўленні Канстытуцыі 1994 г. варта забяспечыць самастойнасць урада як каманды аўтарытэтных прафесіяналаў, адказных за кіраванне ўсімі сферамі дзяржаўнага і грамадскага жыцця.
З гэтай мэтай прапануецца ўключыць у тэкст Канстытуцыі новы раздзел 4.1 пад назвай «Урад Рэспублікі Беларусь». Гэта дасць магчымасць больш дакладна вызначыць месца і ролю ўрада ў сістэме органаў улады, а таксама прапісаць механізм яго ўзаемадзеяння з іншымі органамі ўлады. Пры гэтым даваць спецыяльную назву ўраду неабавязкова.
У новай рэдакцыі арт.106 прапануецца пазначыць, што ўрад з’яўляецца найвышэйшым органам выканаўчай улады ў Рэспубліцы Беларусь.
Далей можа быць выкарыстаны змест часткі 1 гэтага артыкула, у якой гаворыцца, што ўрад ствараецца для рэалізацыі паўнамоцтваў выканаўчай улады ў галінах эканомікі, замежнай палітыкі, абароны, нацыянальнай бяспекі, аховы грамадскага парадку і ў іншых сферах дзяржаўнага кіравання.
У гэтым артыкуле варта адзначыць, што ўрад у сваёй дзейнасці падсправаздачны Сойму, а складае свае паўнамоцтвы перад зноў абраным складам Сойма.
Артыкул 107 мэтазгодна прысвяціць парадку фармавання ўрада. У яго склад павінныя ўваходзіць прэм’
Склад урада павінен зацвярджацца Соймам не пазней, скажам, за тры месяцы з дня першага паседжання зноў абранага Сойма.
Парадак фармавання ўрада павінен быць самым дэмакратычным.Дэпутаты парламента могуць праз партыйныя фракцыі і пастаянныя камісіі вылучаць кандыдатуры чальцоў урада, у тым ліку прэм’
Колькасны склад урада не павінен перавышаць 15–18 чальцоў. Іх павінныя ведаць у твар і дэпутаты, і простыя грамадзяне як асобаў, адказных за становішча справаў у краіне. Адпаведна, варта скараціць колькасць міністэрстваў і іншых рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання.
Як будзе фармавацца ўрад?
Працэс зацверджання складу ўрада павінен пачынацца з унясення кандыдатуры прэм’
Можна дапусціць магчымасць унясення на разгляд парламента некалькіх кандыдатур на пасаду прэм’
Прэм’ер-міністр лічыцца абраным, калі за яго кандыдатуру прагаласавала не менш за 2/3 са спісавага складу дэпутатаў Сойма.
У выпадку, калі кандыдатура не атрымае неабходнай колькасці галасоў дэпутатаў, то павінная прапаноўвацца для абрання іншая кандыдатура.
Абраны прэм’
Для абрання іншых чальцоў урада, у тым ліку намеснікаў прэм’
Якія будуць паўнамоцтвы ўрада?
У новай рэдакцыі артыкула 108 Канстытуцыі прапануецца замацаваць наступныя паўнамоцтвы ўрада:
1) распрацоўвае і прадстаўляе на зацверджанне Сойма праект рэспубліканскага бюджэту і рыхтуе справаздачу аб яго выкананні;
2) забяспечвае правядзенне эканамічнай фінансавай, крэдытнай і грашовай палітыкі, дзяржаўнай палітыкі ў галіне навукі, культуры, адукацыі, аховы здароўя, экалогіі, сацыяльнага забяспечання і аплаты працы;
3) прымае меры па забяспечанні правоў і свабодаў грамадзян, ахове ўласнасці і грамадскага парадку;
4) ажыццяўляе агульнае кіраўніцтва ў галіне адносін з іншымі дзяржавамі і міжнароднымі арганізацыямі;
5) заключае міжнародныя дамовы і пагадненні, што адносяцца да яго кампетэнцыі;
6) выступае ад імя ўласніка ў дачыненні да маёмасці, якая з’яўляецца ўласнасцю Рэспублікі Беларусь;
7) кіруе сістэмай падпарадкаваных яму органаў дзяржаўнага кіравання і іншых органаў выканаўчай улады;
8) адмяняе акты міністэрстваў і іншых рэспубліканскіх органаў дзяржаўнага кіравання;
9) ажыццяўляе нагляд за мясцовым самакіраваннем у межах і формах, вызначаных Канстытуцыяй і законамі;
10) ажыццяўляе іншыя паўнамоцтвы, ускладзеныя на яго Канстытуцыяй і законамі.
Як будзе працаваць урад?
У дадатковым артыкуле 108–1 Канстытуцыі варта прадугледзець, што прэм’
З тэксту артыкула 107 Канстытуцыі 1994 г. варта захаваць норму аб тым, што парламент мае права заслухаць справаздачу любога чальца ўрада аб яго дзейнасці, у тым ліку па пытаннях выканання законаў.
У выпадку страты ўрадам, прэм’
Урад у межах сваіх паўнамоцтваў павінен мець права выдаваць пастановы, абавязковыя на ўсёй тэрыторыі Рэспублікі Беларусь.