«Што цікавіць, малады чалавек?» — пытаецца ў мяне дзядзька сярэдніх гадоў які стаіць ля цэлафанавай плёнкі з раскладзенай на ёй вайсковай атрыбутыкай эпохі СССР. Разумею, што трэба пачынаць рабіць нейкія захады па здабычы інфармацыі, і кажу: «Таго, што трэба, у вас не бачу». Дзядзька парыруе: «А ты запытай…»

На іншым баку гандлёвага шэрагу зарослы мужык нападітку прапануе купіць кіно на відэакасетах — 10 штук за «дваццатку» аддае.
Такіх «накатаў» на купцоў тут здараецца мала, а на пытанні пра сёе-тое адказваюць неахвотна. Усё ад таго, што канкурэнцыі сярод стракатых «прылаўкаў» на зямлі проста няма — купец свой тавар шукае сам. Законы рынку, канечне, своеасаблівыя…
Гледачоў не любяць — усё ж гандлем людзі займаюцца, нават калі і няма канкурэцыі. Таму мяне адразу тут неўзлюбілі.
Гаварыць для друку не жадалі, і ў гэтым рэпартажы не будзе ніводнага рэальнага імя. Кожны гандляр «Поля цудаў» сам па сабе і сам за сябе. Законы рынку, законы эканомікі ці дзяржавы пачынаюцца для іх, калі яны выходзяць за плот гэтага кірмаша…
«Поле цудаў» пачынае працу ад 8-й раніцы. На першых аўтобусах з усіх канцоў Мінска пачнаюць з’язджаюцца тыя, каму ёсць што прапанаваць.
З прыгарадаў, канечне, едуць на першых электрычках. Цэны раніцай вышэйшыя, чым пры канцы дня, бо разнастайнасць тавараў вышэйшая. Недзе ад 15-й «Поле цудаў» пачынае згортвацца. Зрэшты,
выгандляваць нешта па меншай цане можна і ў дрэннае надвор’е — рынак пад адкрытым небам.
Кантынгент гандляроў такі ж стракаты, які і тавар што прадаецца тут — цыганы, алкашы, бамжы, таргашы, бабулькі-пенсіянеркі, аматары савецкага аўтапрама, калекцыянеры, хлопцы пасля ўнівера, настальгуючыя па Савецкім Саюзе…
Ёсць і прафесійныя гандляры, якія не жадаюць пераплочваць за арэнду на іншых месцах у Ждановічах і прадаюць тут, бо пакупнікоў на «Полі цудаў» не менш чым на цывільных гандлёвых шэрагах.
Але тут, хутчэй, прадаюць не тавар — тут прадаюць эпохі.
Умоўна я вылучыў некалькі: дарэвалюцыйныя артэфакты (у асноўным побытавыя рэчы), даваенныя часы (кнігі, гадзіннікі грошы…), прадметы, звязаныя з Другой сусветнай (навідавоку іх, канечне, мала, але дробныя чорныя капачы працуюць і тут), застой і перабудова ў СССР (самая вялікая катэгорыя — ад гузікаў да скрыняў перадач для «Масквічоў»), 90-я (беларускія грошы, кітайскія цацкі, атрыбутыка і г.д.). Падзел умоўны і суб’ектыўны.
Але нашае «Поле цудаў» — беднае. Тут не знойдзеш вытанчаных калекцыянераў, як у якім-небудзь Парыжы.
Дарэчы, менавіта там падобныя блышыныя рынкі аформіліся ў часы Напалеона. Беларускі блышыны рынак падобны на сход калекцыянераў, якіх жыццё вымусіла заняцца збіраннем патрыманых рэчаў. У ім мала захапляльнай эстэтыкі культурнага збіральніцтва.
Тут больш эстэтыкі нястачы, патрэбы ці, калі хочаце, абмежаванасці…
Пасля 15-й гадзіны дня «Поле цудаў» пачынае хаатычна разбрыдацца… Нехта пакуе свой тавар па машынах, нехта проста складае ў торбы. Ёсць і тыя, хто замыкае тавар у шафы на колах — гэта адаптаваныя пад патрэбы блышынага рынку савецкія хлебныя шафы, і зацягвае ў арандаваныя «ўскладчыну» кантэйнеры.
Бязлюдная пустка, абгароджаная плотам, нагадвае пра тое, што тут працаваў рынак толькі ўтаптанай гравейкай
перамешанай з недапалкамі і смеццем і каменьчыкамі, што раскладзеныя нейкімі крывымі шэрагамі прастакутнікаў. Заўтра імі будуць зноў прыціскаць цэлафан для «прылаўкаў» на зямлі…
Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?