Натоўпы моладзі, вялікая чарга ў касу і незадаволенасць гледачоў («фільм паказваюць трэці раз, адкуль жа столькі людзей?») можна было заўважыць 7 лістапада насупраць Дома кіно. Адкуль ажыятаж? 7 лістапада ў трэці раз прайшоў паказ фільма «У тумане» рэжысёра Сяргея Лазніцы ў рамках кінафестывалю «Лістапад». Карціна адкрыла фестываль адначасова ў двух кінатэатрах Мінска 2 лістапада. У трэці раз, як і ў два папярэднія, у зале быў аншлаг, некаторым гледачам прыйшлося сядзець на прыступках.

Фільм прадставіў сам рэжысёр Сяргей Лазніца: «Мне вельмі прыемна прадставіць гэты фільм тут, у Мінску. Кіно знята паводле аповесці Васіля Быкава. Я хацеў бы падзякаваць» Беларусфільму» і Беларусі, якія бралі ўдзел у гэтым фільме. Для мяне гэта было вельмі важна.

У фільма 5 краін-вытворцаў: Германія, Расія, Беларусь, Латвія і Нідэрланды. Сцэнар для гэтай карціны я напісаў у 2001 годзе. Мы спрабавалі запусціць гэтую карціну, але толькі праз 10 гадоў гэта стала магчыма. Я вельмі хвалююся. Дзякуй вялікі, што вы прыйшлі».

Tut.by ўдалося пагутарыць з Сяргеем Лазніцам.

— Чаму вы звярнуліся менавіта да Быкава? Чым вас прыцягнула менавіта гэтая аповесць?

— Гэта вельмі моцная аповесць, таму і прыцягнула.

— Вы асабіста былі знаёмыя з Васілём Быкавым. Ці праўда, што Быкаў паспеў азнаёміцца ​​са сцэнаром будучага фільма і ўхваліў экранізацыю?

— Асабіста знаёмы не быў. Я меў зносіны з Васілём Быкавым па тэлефоне. У гэты час ён ужо хварэў і жыў у Германіі ў Франкфурце-на-Майне.

Са сцэнаром пазнаёміць не паспеў. Але я размаўляў з ім пра Беларусь, пра стан рэчаў, пра аповесць «У тумане», трохі пагаварылі аб тым, што я збіраюся зрабіць. Васіль Быкаў прасіў мяне не прыцягваць яго да працы. Але з размоваў з Быкавым я змог запазычыць тое, што было вельмі важным для мяне. Ён пажадаў мне ні пуха ні пяра.

— Для набліжанасці да Беларусі ў ідэале здымаць карціну трэба было ў Беларусі. Чаму ж здымкі фільма праходзілі ў Латвіі?

— Пейзаж у фільме абсалютна беларускі. Латвійскі горад Даўгаўпілс, дзе праходзілі здымкі фільма, калісьці быў Віцебскай губерняй. Вакол яго знаходзяцца беларускія вёскі.

Яшчэ варта адзначыць вытворчыя пытанні, дзе і наколькі зручна рабіць фільм. Напрыклад,

Латвія вяртае падатак з усіх грошай, выдаткаваных на здымкі на тэрыторыі іх краіны. Гэта каля 20–25 працэнтаў.
Напрыклад, калі вы патрацілі адзін мільён, то 250.000 вам вяртаюць. Гэта вельмі сур’ёзная сума, і тут прадзюсару даводзіцца задумацца, дзе больш плюсаў, а дзе больш мінусаў.

— Колькі часу сышло на стварэнне карціны, пошук герояў і здымкі фільма «У тумане»?

— Ад пачатку задумкі сышло каля двух гадоў. Улетку ў 2010 годзе правёў першы кастынг і гэтым жа летам пачаў ездзіць па лакацыях, шукаць месца для здымак. Першай, вядома ж, была Беларусь.

Я аб’ездзіў усю Вушаччыну, бліжэйшыя раёны. Магу адзначыць, што раёны вельмі добра развітыя. А мне патрэбна была глухая тэрыторыя,
дзе ёсць жвіровыя дарогі, слупы, лініі перадач. Гэта складана было знайсці ў Беларусі, Літве, Польшчы. Але калі я ўбачыў латвійскі горад Даўгаўпілс, адразу зразумеў, што гэта тое месца, што трэба.

— Пасля таго як карціну «У тумане» убачылі тысячы гледачоў, можа быць, ёсць нейкія моманты, якія вы хацелі б змяніць, дапрацаваць?

— Нічога не хацеў бы мяняць. Фільм зроблены, значыць гатовая карціна. Усе памылкі, калі яны ёсць, каштоўныя тым, што яны памылкі. Гэта ўжо захаваная гісторыя.

— Колькі разоў вы самі глядзелі гэтую карціну ў гатовым варыянце, як глядач?

— Напэўна, дзесяць разоў.

— Калі казаць пра беларускі кінематограф, то чаго сёння не хапае беларускаму кіно, на ваш погляд?

— Не хапае самога кінематографа — гэта адна вялікая праблема. Калі ў Беларусі нешта з’яўляецца — гэта вялікая рэдкасць.

Для таго каб існаваў кінематограф, неабходная індустрыя. Таму што фільм — гэта не адзін рэжысёр, гэта група з 70 чалавек. Усе гэтыя людзі павінны быць у працоўным, баявым стане,
яны павінны быць гатовыя да выканання пэўных задач. Гэта значыць, што людзі павінны працаваць ўвесь час. Таму што, калі чалавек не працуе, ён губляе навыкі.

Калі ўмоўна ўзяць фільм з баявымі дзеяннямі, то, адпаведна, павінна быць добрая баявая група і добры бюджэт на гэта.

Калі не робяцца карціны, то адкуль возьмуцца прафесіяналы?
У Беларусі ёсць прафесійныя хлопцы, якія, у асноўным, працуюць з расійскімі карцінамі. Але гэта не мае дачынення да беларускага кінематографа.

Па-першае, неабходная заканадаўчая база. Рэжысёр і аператар не могуць атрымліваць 100 еўра ў месяц. Выдаткаваныя тысячы метраў плёнкі абыдуцца рэжысёру даражэй за яго зарплату. Гэта няправільна, гэта дысбаланс, але пры ўсім — гэта заканадаўчая база.

Па-другое, падтрымка з боку дзяржавы.

Беларусь павінна вырабляць 15–20 карцін у год, а можа, і таго больш. Гэта прыкладна 15–20 мільёнаў еўра, калі браць бюджэт карціны ў адзін мільён.
Гэта малабюджэтная карціна, але фільм можна годна зрабіць. Калі будзе гэтая падтрымка, тады і людзі з добрымі ганарарамі будуць адчуваць сябе годна, яны не будуць падпрацоўваць у расійскіх серыялах. Калі гэтага няма, то руху далей таксама няма.
І нават калі ў краіне ёсць маладыя таленавітыя людзі, якія могуць зняць адну, другую, трэцюю карціну, яны рана ці позна спакойна сядуць на цягнік і паедуць на ўсход ці на захад.

Думаю, для таго, каб беларускае кіно развівалася і не стаяла на месцы, трэба ўводзіць заканадаўчую базу і фінансаванне.

— Кінафестываль «Лістапад» праходзіць у Мінску ў 19-ы раз. Арганізатары імкнуцца вырасці да ўзроўню кінафестывалю ў Канах. Прымаючы ўдзел у Канскім кінафестывалі і «Лістападзе», што можаце сказаць?

— У гэтых фестываляў розныя задачы. Канскі фестываль — гэта заканадаўца моды ў сусветным кіно. Яны спрабуюць адсочваць і падтрымліваць тэндэнцыі сусветнага кіно, мовы, рэжысёраў, якія робяць сучасныя фільмы. А вось задача фестывалю «Лістапад» — папулярызаваць кіно ў Беларусі. Наколькі я назіраю за тым, як фестываль развіваецца, яму ўдаецца гэта на славу.

З году ў год кінафестываль становіцца больш сур’ёзна і сур’ёзней. Думаю, што ў нейкі момант ён пачне канкураваць з фестывалямі суседніх краін.
Збоку так здаецца, што кіно — гэта проста так мастацтва, і нас гэта не вельмі цікавіць. На самай жа справе магчымасць
зрабіць складаную карціну з ідэяй, на якую прыйдуць паглядзець мільёны гледачоў ва ўсім свеце, — вельмі важная рэч. Хто валодае ідэямі, той валодае светам.
Любы фільм звязаны з магічным і рацыянальным адначасова.

— Ідэальная атмасфера для рэжысёра. Якой яна павінна быць?

— Ідэальнай атмасферы ў рэжысёра не павінна быць, інакш ён тады пачне спачываць на лаўрах. Сітуацыя, у якой камфортна працаваць, — гэта група аднадумцаў і прадзюсар, які дае магчымасць ўвасобіцца ў карціне. Гэта ідэальная асяроддзе.

Калі я вучыўся ў ВГІКу, мой педагог неяк сказаў: «Карціна патрэбна толькі рэжысёру, больш нікому яна не патрэбна. І вялікім шчасцем будзе аператар, які думае так жа, як рэжысёр». У мяне гэтае шчасце ёсць. І аператар, і гукарэжысёр, і мастак-пастаноўшчык, і мастак па касцюмах, і першы асістэнт рэжысёра, і мантажор, і крэатыўны прадзюсар — усё імкнуцца зрабіць гэта.

Падчас здымак карціны «У тумане» было ўзрушальнае яднанне на пляцоўцы.
Таму мне ўдалося ўвасобіць гэты фільм. Было цяжка, але мы зрабілі кіно за 28 здымачных дзён.
Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?