Аляксандр Шрамко. Дзённік святара4242

Радзіма продкаў – Украіна

У гэтым годзе мне споўнілася 50 гадоў. Таму натуральна кінуцца ў успаміны… Ну хаця б прайсьціся пункцірам. Мае бацькі ўкраінцы з далёкай паўднёвай Украіны, дзе няма ні воднага дрэўца, а да самага гарызонту толькі роўны жоўты стэп… Людзі там вельмі працоўныя, зямля да несапраўднасьці чорная, а таму пладародная. Хто працаваў, той не бедаваў… З блога а. Аляксандра Шрамка

Пачуліся галасы, патрабуючыя паказаць сапраўдны твар, калі не сказаць горш – фэйс. Здаецца, я яго і не хаваю..

Але… Заўсёды чалавек ня столькі хавае, колькі ня ведае. Нават сам пра сябе. Бо яго жыцьцё на самой справе складаецца ня з гучных дэклярацый, а з дробязей. Дробязей, якія западаюць у душу з самага дзяцінства і адтуль падаюць свае ціхія, але, бывае, рашаючыя галасы.

Шмат што пра чалавека распавядае яго дзяцінства і асяродзьдзя, дзе яно прайшло…

У гэтым годзе мне споўнілася 50 гадоў. Таму натуральна кінуцца ў успаміны… Ну хаця б прайсьціся пункцірам.

Мае бацькі ўкраінцы з далёкай паўднёвай Украіны, дзе няма ні воднага дрэўца, а да самага гарызонту толькі роўны жоўты стэп… Людзі там вельмі працоўныя, зямля да несапраўднасьці чорная, а таму пладародная. Хто працаваў, той не бедаваў…

Адносіны паміж людзьмі былі просты і даверлівыя. Нават з боку «паноў». Прозьвішча маёй маці ў дзявоцтве было не адно. У розных дакумэнтах фігуравала то Рабавол, то Сівалап. А ўсё гэта цягнулася ў яе продках яшчэ з даўніны. Нейкаму яе дзеду ці прадзеду былі патрэбныя грошы. У каго ўзяць? Пайшоў да памешчыцы. Тая дала, і запісала прозьвішча. Але грошай не хапіла. Пайшоў дзед да той жа памешчыцы. Памешчыца спытала прозьвішча, каб запісаць. «Сівалап» – адказаў дзед першае, што прыйшло ў галяву. «Вось дакладна такі ж мужчына браў у мяне грошы, але прозьвішча яго было Рабавол» – адказала памешчыца. Так і пайшло – у адных паперах Рабавол, у іншых Сівалап…

Мая маці нарадзілася ў 1916 годзе, перад самым пераваротам. Спачатку, кажуць, было не так і дрэнна. Зямлю падзялілі па едаках. У маёй маці было 8 братоў і сёстраў, а айцец памёр рана. Прыходзілася шмат працаваць, каб абрабляць сямейны надзел. Мая маці пайшла працаваць дзесьці з гадоў трох-чатырох. Яе аддалі за мех пшаніцы багатым людзям прыглядаць за немаўляткам ў калысцы, бо нават і багатыя ў час жніва ўсе цалкам былі на працы.

Працавалі вельмі шмат, але жыцьцё адчувалася насычаным і радасным. У паўднёвай Украіне людзі жылі большасьцю не ў такіх маленькіх вёсках і хутарах, як у Беларусі, а ў вялікіх сёлах, па колькасьці насельніцтва амаль як горад. Але галоўным паказчыкам была не колькасьць насельніцтва, а колькасьць млыноў і цэркваў. Калі я не памыляюся, у матчыным сяле Інгула-Камэнка было пяць вадзяных млыноў і тры царквы.

Бацька быў з больш беднага сяла Губаўка. Але і ён распавядаў шмат цікавага з свайго дзяцінства. Айцец таксама працаваў з малалецтву. Яго аддалі «дзядзьку Дзям’яну» вучыцца на сталяра. Дзядзька Дзям’ян быў строгі і жорстка наказваў за самыя малыя памылкі…

Тое, што айцец быў зусім нецаркоўны - ня так дзіўна. Мужчынская частка насельніцтва заўсёды адрозьнівалася большым раўнадушнасьцю да рэлігіі. А вось ці хадзіла мая маці ў царкву? Можа ў нейкім самым раньнім дзяцінстве толькі… Але потым і яна трапіла пад уплыў атэістычнай ідэалёгіі, і да самай сьмерці мне цяжка было ўявіць сябе, каб мая маці ня тое каб малілася, а проста зайшла б у царкву «паставіць сьвечку» ці «асьвяціць пасху». Яна была далёкай ад самай звычайнай абраднасьці. «Памрэш, і ў зямлю закапаюць», - вось і ўся філязофія. Калі яна даведалася, што я стаў хадзіць у царкву, яна сур’ёзна думала, што я захварэў на галаву».

Але вернемся на Ўкраіну. Шчасьлівыя гады былі нядоўга. Новая ўлада разьвівалася па сваіх законах. У начальніках раптам апынуліся самыя лянівыя і бяздзельныя людзі. Можна ўявіць, з якім пылам яны кінуліся «раскулачваць», калі прыйшла такая каманда. Больш-менш заможныя людзі, якія сваёй цяжкай працай мелі нешта больш, чым звычайна, аб’яўляліся «кулакамі». Ня ўсе з гэтых «кулакоў» маглі сабе дазволіць нават хоць аднаго батрака. І вось прыходзяць і накладаюць вялікія выдаткі. Людзі цягнуцца-цягнуцца, каб расплаціцца. Назьбіраюць на выдатак. А ім новы – яшчэ больш. Калі ўжо няма чым плаціць – прыходзяць з сельсавета, забіраюць усё, але ўся роўна не хапае. Тады чырвоны сьцяг у дымаход, а ўсю сям’ю ў Сыбір. Але і гэта было не самае горшае… Хаця гэтых людзей разам са старымі і дзяцьмі прывозілі і кідалі ў самыя пустыя месцы тайгі, іх выжыла нямала. Усё ж людзі былі працоўныя. Нашмат больш згінула сярод тых, хто застаўся ў багатай хлебасольнай Украіне… Гэта быў жахлівы галядамор 32-33 гада…

Я памятаю, што ў савецкія гады проста ніхто ня верыў, калі я камусьці пачынаў пра гэта распавядаць. Як? У самы росквіт калектывізацыі? Але менавіта калектывізацыя ператварыла голад у такі жах, якога, магчыма, ня ведала гісторыя. Справа ў тым, што калі голад натуральны, ніколі так не бывае, каб зусім нічога не было з яды ў вёсцы. Нават пры пазьнейшых калгасах было ўжо ня так. А вось у першыя гады калектывізацыя была агульная і поўная. Нават самыя малыя жывёліны забіраліся ў калгас. А ў калгасе, як вядома, працавалі за «палачкі». І раптам паступіла каманда зьвесьці з вёсак увесь ураджай. Людзі не атрымалі нічога. Абсалютна…

Цяжка пра гэта распавядаць. Скажу толькі, што нават мой бацька, клясычны камуніст, калі гэта пераказваў мне, пачынаў плакаць і казаў: «Не, ніколі я ім гэта не змагу дараваць»…

З даволі вялікіх сем’яў маіх бацькоў амаль ніхто ня выжыў. Вельмі зразумела, чаму ўкраінцы з кветкамі сустракалі нямецкіх захопнікаў. Бо больш горшага за камуністаў ім было цяжка было і ўявіць. Але ж мой бацька ўсё ж чамусьці стаў камуністам потым, ужо на вайне. І камуністам такім сьвядомым, як у кіно. Ніякай карысьці. Асабіста для сябе нічога на гэтым не ўзяў. Нават і кар’еру не зрабіў. Ужо калі амаль канчалася вайна, з фронту адкамандзіравалі яго ў рады… НКВД. І паслалі ў Беларусь. Працаваць у так званых ОББ – “Органы Борьбы с Бандітізмом”. Якія бандыты былі ў Беларусі? Як вядома, Беларусь – партызанская краіна. Але мала каму вядома, што партызаны масава не жадалі пасьля прыходу саветаў складаць зброю. Такая сытуацыя была асабліва характэрна для Палесься. Нейкі час мой бацька працаваў у Жыткавічах, а потым у Пінску. За Пінай, у балотах вакол Століна фактычна, як кажуць, «не было савецкай улады». Але мой бацька на гэтай працы неяк ня вельмі, здаецца, сябе паказаў. Таму ён потым працаваў у Камісіі па расьсьледаваньню злачынстваў акупантаў, а яшчэ пазьней у ОБХСС. Хаця яго, як міліцыянта, пужаліся ўсе суседзі (усё ж Заходняя Беларусь), не затрымаўся ён у «органах». За выслугу гадоў быў адпраўлены на пэнсію. Доўгі час працаваў пасьля таго пажарнікам (атрымаў гэтую спэцыяльнасьць у арміі), а скончым тым жа сталяром, якім пачынаў. А сталяром і навогул майстрам ён быў на ўсе рукі. З любым мэханізмам разьбярэцца. Што толькі яму не прыносілі… І гадзіньнікі, і радыё, і друкавальныя машынкі… А таксама музыкальныя інструмэнты, на якіх ён, пакуль рамантаваў, пачынаў граць… Дзіўна, але нічога гэтага мне не перадалося. Мне мэханізмы ў рукі лепш не даваць.

Ну а маці на час вайны засталася ў акупацыі. Разам са старэйшым маім братам.Таксама цікава распавядала пра немцаў. Зусім ня так, як паказваюць у кіно. І казала, што калі б яны не пачалі паранаідальна зьнішчаць габрэяў і камуністаў (а камуністамі фармальна шмат хто быў), ніколі б саветы не перамаглі. Бо аванс даверу да немцаў быў высокі.

Ня ведаю, ці б пазьбегла мая маці Гулагу, калі б засталася на Ўкраіне (бо само тое, што жыў пры немцах, было злачынствам), але як раз яе вызваў да сябе бацька ў Беларусь. Так яны і засталіся ў Пінску. Хаця, колькі сябе памятаю, марылі вярнуцца на Ўкраіну. Яна была для іх нешта падобнае на вырай, з якога іх прагналі. Дома размаўлялі толькі па-ўкраінску. Іншай мове яны і навучыцца не маглі, асабліва маці. Яна ведала шмат усякага фальклёру, які прама сыпаўся з яе языка. Прымаўкі, прыказкі… Дзіўныя, дакладныя, да месца. Адна мая пляменьніца нават дыплём напісала на фальклёры сваёй бабулі, маёй маці. Мне і зараз дзіўна, што яна, простая жанчына, ведала напамяць усяго Кабзара Шаўчэнкі. Далёка яшчэ беларусам да такой нацыянальнай сьвядомасьці…

Але і памятаю, як мы з ёй зьездзілі на Ўкраіну, калі мне было ўжо гадоў 12.

«Няма больш Украіны, раздавілі голадам», - такая была ў яе галоўная выснова.

Каментары42

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

«Мы ўсе гасударавы людзі». Каранік на развітанне заявіў пра сваю вернападданасць2

«Мы ўсе гасударавы людзі». Каранік на развітанне заявіў пра сваю вернападданасць

Усе навіны →
Усе навіны

У адным будынку — спа, супермаркет і бізнэс-апартаменты. У «Мінск-Свеце» пабудуюць незвычайны дом

Гендырэктара Бюро па транспартным страхаванні звольнілі з-за карупцыі

«Мы не дазволім Расіі ўбіць клін паміж намі». Мерц адправіў танкавую брыгаду бундэсвера ў Літву5

Рыхтуюцца змены па ўзносах у фонд сацабароны для ІП і самазанятых. Яны выглядаюць пазітыўнымі2

Айцішніцу не выпусцілі з Беларусі. Яна рэгулярна прыязджала з Еўропы, але ў 2025 знайшлі фота з пратэстаў15

Лукашэнка пра замаразкі: Катастрофы няма6

Пяткевіч: Сацыяльная сфера — яшчэ і эканоміка. А ў культуры людзі хацелі б, каб было, як у іншых краінах16

Крадзеныя айфоны з усяго свету трапляюць на адзін склад у Кітаі2

У галаве скульптуры «Радзіма-маці кліча!» ў Валгаградзе знайшлі труп рэктара Акадэміі фізвыхавання10

больш чытаных навін
больш лайканых навін

«Мы ўсе гасударавы людзі». Каранік на развітанне заявіў пра сваю вернападданасць2

«Мы ўсе гасударавы людзі». Каранік на развітанне заявіў пра сваю вернападданасць

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць