У працэсе гасцявання сабраліся родныя, і пачаўся сабантуй — п’яны, вясёлы, і, як і належыць у такіх выпадках, без усялякай нагоды. Мы зразумелі, што алкаголь скончыцца яшчэ да таго, як ён пачаўся, спрабавалі купіць «дагонку» ў Барбарове, куды два разы на тыдзень завітвае аўталаўка, і не змаглі, бо ўсіх самагоншчыкаў на сяле вытравілі, як прусакоў. Мы ездзілі ў Клетнае (я, «няп’юшчы», быў за стырном — я заўсёды ў такіх выпадках за стырном). Мы грукаліся ў клятнянскую краму, дзверы якой расчыненыя, у глыбіні бачныя шэрагі жаданых бутэлек, але крама не працуе, бо папярэдняя прадавачка звольнілася, а новую «на такі заробак» не знайшлі. Гэта быў вечар, поўны дзіўнай палескай магіі, з казачнымі маналогамі гандляроў Глускай запраўкі пра тое, чаму не варта браць сталічную «Плацінавую» ад «Крышталя», бо «яна ж каштуе на цэлыя дзве тысячы беларускіх рублёў даражэй». Трэба быць Сяргіем Жаданом, каб перадаць вам той вечар.

Дык вось, калі ўсе сабраліся за сталом і добра наваліліся на набытыя скарбы, адна сваячка прапанавала: «А давайце пець песні»!

Усе «гарадскія» родныя разгубіліся: «Песні?»

Бо ў горадзе ж як накацяць, пачынаюць «церці» ці то за палітыку, ці то пра заробкі, ці то пра рамонт. А тут «песні пець». Сваячка — прыгожая, смуглая, гадоў, можа, пяцьдзясят, зацягнула першай: «У суботу Янка ехаў ля ракі…" Песню яна спявала на тутэйшы, барбароўскі, лад: вельмі павольна, без усіх гэтых песняроўскіх «цыкі-цыкаў». Як журботны напеў, поўны невымоўнай красы чалавечага пачуцця. Усе, натуральна, падавіліся звычайнымі размовамі за палітыку і пачалі падцягваць. Але спеў захлынуўся — не праз тое, што нехта не памятаў словаў, бо словы памяталі ўсе. А праз тое, што адчулі сябе няёмка. Ну як гэта — гарадскія дасведчаныя людзі, чаго гэта мы будзем спяваць?

Пайшла размова — ужо вакол гэтай песні, і хутка напоўніцу дала пра сабе ведаць самабытнасць беларускай народнай памяці. Канечне ж, ніхто не згадаў пра Веру Вярбу, аўтарку словаў. Песня была кансэнсусна абвешчаная «народнай» і амаль што спрадвечнай барбароўскай. «У нас людзі заўсёды яе спявалі», — тлумачылі за сталом. А «Песняры» яе пераспявалі. І так яна сталася «хітом». На жаль, у той вечар спяваць болей ніхто не прапаноўваў. Культуралагічная дыскусія больш пасуе модусу гарадскога спажывання алкаголю, калі вы мяне разумееце.

Нам зручней не ў ролі носьбітаў традыцый, а ў ролі іх даследчыкаў.

А я вось задумаўся. Яшчэ літаральна дзесяць гадоў таму тут, на Глушчыне, спявалі часцей. Да сёння памятаю, як аднойчы ўначы ішоў па Глуску з мясцовай дыскатэкі, над якой лунаў тлум рускай папсы і атмасфера «слыш, сігарэту дай»! І раптам з расчыненага акна на другім паверсе «хрушчоўкі» я пачуў жаночы напеў. Спявалі адразу дзве ці тры жанчыны, не бабулі, падкрэслю, а менавіта жанчыны. Спявалі зладжана, у адным тоне, але на розныя галасы, быццам вельмі шмат практыкаваліся. Можа быць, збіраліся некалькі разоў на тыдзень — проста паспяваць. Вось як мы збіраемся пагуляць у покер ці мафію.

І вось я стаяў пад той панэльнай трохпавярхоўкай, стаяў з раскрытым ротам, і слухаў русалчына спяванне, самае прыгожае на зямлі. І разумеў, што я ў сваім горадзе, з ягонымі кавярнямі, клубамі, стрыт-рэйсінгамі і іншымі спосабамі хутка і нятанна спаліць стрэс, ніколі не буду такой гарманічнай істотай, як яны, тыя нябачныя жанчыны за адкрытым акном на другім паверсе глускага панэльнага дома.

Галоўнае, для спеваў не трэба ні грошай, ні тачкі, ні добрых убораў. Спеў дадзены нам Богам ад прыроды.

Але мы ім карыстаемся ўсё меней, аддаючы перавагу кінатэатрам з Dolby surround ды ўласнаму Xbox 360.

Цяпер у Глуску падчас шпацыру можна пачуць з раскрытых вокнаў хіба што гук тэлевізара. Не спяваюць і ў іншых мястэчках Беларусі, дзе мне пашчасціла быць гэтым летам. Тэлебачанне, «гарадскі стандарт», «сучаснасць» выціскаюць адно з самых галоўных, што маем.

Песня робіцца прэрагатывай тэлебачання. Конкурсу «Дзіцячае Еўрабачанне», «Віцебскага базару» і Алёны Алегравай. Песня знікае з-за стала, як знікае начны туман на раніцу — знікае не развітаўшыся, сарамліва, так, як і варта прыгажуні, выціснутай нахабнымі ды крыклівымі хабалкамі.

А я вось думаю: што можа быць больш яскравым доказам шчасця — глыбокага, сапраўднага, чалавечага шчасця, як не песня? Згадайце, калі вы апошні раз мармыталі нешта падчас хады? Не падпявалі плэеру, а менавіта спявалі, хай сабе шэптам, але ад усяго сэрца? Калі вы прыгадаеце, вы зразумееце, што ў той момант вы былі абсалютна шчаслівыя. Засмучаны чалавек не будзе спяваць. Затурбаваны, занураны ў клопат не пачне мычаць на гук мелодыі, якая гучыць у душы.

Можа, таму мы тут, у горадзе, і не спяваем?

Спяванне — гэта шчасце як такое. Калі вы былі ў Індыі, краіне з самым бедным, але самым шчаслівым людам, вы бачылі, што разносчык гарбаты-масала, жанчына з дзіцем, што спіць на вуліцы, сляпы стары жабрак увесь час з усмешкай напяваюць.

Спеў, спрадвечны спеў — адна з крыніц, праз якую з намі гавораць продкі. Гэта, калі жадаеце, машына часу, якая паведамляе нам, як кахалі, сумавалі і весяліліся тыя, чыя целы ўжо даўно спарахнелі на вясковых кладах. Ёсць у мяне адчуванне, што гэты «канал сувязі з продкамі» эмацыйна нашмат больш прыдатны, чым фатаграфія, з якой зыркаюць старамодна апранутыя ды напружаныя родзічы. Бо на фатаграфіі — тое, якімі яны былі. У песні — тое, кім яны ёсць. Тое, як яны адчуваюць, бо мелодыя, якую вядзе чалавечы голас, скажа пра прытоеныя адценні пачуццяў болей, чым любы жывапіс ці кіно.

Трыццаць гадоў таму беларусы спявалі ў полі. Дваццаць гадоў таму — за сталом, як нап’юцца. Дзесяць гадоў таму пачалі піць і маўчаць. Гэта вельмі дрэнна — калі чалавек «шандарахне» сто пяцьдзясят і не весялуе, не байкі травіць пра тое, як ён, напрыклад, знайшоў стары нямецкі танк у лесе, а сядзіць і маўчыць, паглыблены ў сябе.

Трэба вяртаць песню за стол. Трэба адраджаць традыцыю. Трэба берагчы тых, хто яшчэ здольны прыгадаць хаця б «Цячэ вада ў ярок».

А таму як будзеце на вёсцы — заахвочвайце родных спяваць. А тэлевізар ім выключайце.

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?