Андрэй Школін, эксперт па спецпраектах выдання «Генеральны Дырэктар», Founder & CEO рэнкінгавага агенцтва Allbillionaries склаў рэйтынг рынкавых ніш, перспектывы стварэння бізнэсу ў якіх абяцаюць найбольшыя прыбыткі ў перспектыве. Рэйтынг 20 найбольш прывабных рынкавых сегментаў быў складзены на аснове камунікацый з інвестарамі і прыватнымі прадпрымальнікамі, а таксама з выкарыстаннем вынікаў даследаванняў міжнародных кансалтынгавых кампаній.

Спіс экспертаў. Для складання рэйтынгу былі прыцягнуты наступныя эксперты і практыкі:

Юрый Амосаў, дарадца кіраўніка аналітычнага цэнтра пры ўрадзе РФ

Алег Лазавы, кіраўнік біржы сіндыкаваных інвестыцый SMPL

Алег Анісімаў, член рады дырэктараў інтэрнэт-кампаніі «Мая справа», фінансавы блогер

Аляксей Салаўёў, кіраўнік дырэктар венчурнага фонду Prostor Capital

Віталь Палехін, сузаснавальнік і кіруючы партнёр інвестыцыйнай кампаніі Venture Angels

Топ-20 найбольш перспектыўных рынкаў
для адкрыцця бізнэсу

Рынак

Апісанне Выніковы бал Прыбыт-
ковасць
Рызыка Склада-
насць
1 Мабільныя плацяжы Тэхналогіі і дадаткі для выкарыстання смартфона як сродку разлікаў 65 69 61 45
2 Інтэрнэт рэчаў Сукупнасць тэхналогій, якія выключаюць ўдзел чалавека ў паўтаральных аперацыях 62 79 60 68
3 Big Data Пошук схаваных узаемасувязяў ў інфармацыйным акіяне 61 98 63 97
4 Масавыя анлайн-курсы Адукацыя, у тым ліку вышэйшая, у анлайн-фармаце 53 27 25 26
5 Службы дастаўкі Анлайн-продаж прадуктаў харчавання 52 32 44 18
6 Гаджэты Разумныя гадзіны, акуляры, бранзалеты і іншыя прылады 52 68 59 73
7 Трохмерны друк Тэхналогіі стэрэалітаграфіі, папластовага наплаўлення, выбарачна лазернага спякання і 3D-друк 51 52 48 53
8 Робаты Персанальныя дроны, прамысловыя работы, бытавая тэхніка 51 76 63 86
9 Паліўныя элементы і акумулятары Новыя, больш магутныя крыніцы сілкавання 50 70 56 83
10 Камерцыйная нерухомасць у рэгіёнах Якасныя гандлёвыя цэнтры, офісы, склады ў гарадах з насельніцтвам менш за 1 млн чалавек 49 34 43 27
11 Разумныя матэрыялы Тканіны, пакрыцці і матэрыялы з асаблівымі ўласцівасцямі 46 65 62 78
12 Аўтакампаненты Вытворчасць камплектуючых для аўтамабіляў 46 41 46 44
13 Ахова здароўя Прыватныя клінікі, лячэнне на аснове геному чалавека 43 61 70 71
14 Утылізацыя адкідаў Сістэмы кіравання бытавымі і прамысловымі адходамі 42 52 58 65
15 Альтэрнатыўная прыватная энергетыка Адмова ад сеткавай электраэнергіі на карысць малой генерацыі 35 45 59 69
16 Космас Касмічныя здымкі, стварэнне спадарожнікаў 34 53 73 85
17 Суправаджэнне старых людзей Інтэрнэт-праекты, сэрвісы ўзаемадапамогі, экзашкілет 33 28 46 40
18 Бізнэс па франшызе Крамы «Пазітроніка», вытворчасць «Мастарфайбр», паслугі экспрэс-дастаўкі Mail Boxes, салоны мэблі Mr. Doors, крамы «Чатыры вокі» 28 24 57 30
19 Сельская гаспадарка Вытворчасць кармоў і соі, збожжавыя культуры (пшаніца) і малочная жывёлагадоўля 25 23 49 43
20 Геолагаразведка, «зялёныя» праекты ў сферы прыродных рэсурсаў Геолагаразведка, greenfield-праекты па здабычы вуглевадародаў і каштоўных металаў 24 34 67 77

Месца 1. Мабільныя плацяжы

Колькасць карыстальнікаў смартфонаў у свеце стала расце, што пацвярджаюць розныя даследаванні. У нас да 2017 года іх будуць мець да 60% ад агульнай колькасці насельніцтва. Адзін з перспектыўных рынкаў тут — мабільныя плацяжы. Гэта профільны бізнэс для банкаў, але яны паступова саступаюць сваю манаполію пад націскам кампаній з іншых галін, прыкладамі служаць нядаўна запушчаныя прадукты кампаній Google, Apple і PayPal. Амерыканскія мегамаркеты анансавалі запуск сумеснага сэрвісу Merchant Customer Exchange — «лічбавы гаманец». Кампанія Circle, якая займаецца крыптавалютай, абяцае неўзабаве даць першы карыстальніцкі прадукт, які яны называюць Skype для плацяжоў.

Прыкладам бізнесу, які магчымы ў сферы мабільных плацяжоў, можа паслужыць стартап GoCardless. За тры гады ён дасягнуў абароту ў 200 млн даляраў. Выпускнікі Оксфарда Том Бломфілд, Мэт Робінсан і Хірокі Такеучы першапачаткова ставілі перад сабой задачу стварыць механізм, які б спрасціў транзакцыі паміж невялікімі арганізацыямі, арганізаваўшы спісанне грошай напрамую з банкаўскага рахунку. Сэрвіс хутка стаў папулярным. Да сярэдзіны 2013 каманда атрымала амаль 5 млн даляраў ЗША інвестыцый і набыла вядомасць у міжнароднай фінансавай супольнасці. У студзені 2014 GoCardless закрыла другі раўнд інвестыцый, атрымаўшы дадаткова 7 млн даляраў, якія пойдуць на пашырэнне бізнесу ў Еўропе.

Месца 2. Інтэрнэт рэчаў

У 1990 годзе годзе адзін з заснавальнікаў Інтэрнэту — распрацоўшчык пратаколу TCP/IP містар Ромка падключыў да сеткі свой тостар. Так адбылася эпахальная падзея — нарадзіўся Інтэрнэт рэчаў. Цяпер ужо не здзівіш падлучаным да Інтэрнэту тэлевізарам (smart TV), гадзіннікам, які паказвае коркі на дарозе ад працы да хаты, або разумнымі лямпамі, якія ўключаюцца, калі паблізу аказваецца Ваш смартфон. У Сінгапуры кіроўцам не трэба стаяць у чарзе на аплату праезду па платнай дарозе: інфармацыя счытваецца з радыёключа аўтамабіля, уладальніку застаецца толькі аплаціць рахунак. А хутка можа з'явіцца халадзільнік, які будзе фарміраваць спіс пакупак або заказваць праз Інтэрнэт неабходныя прадукты.

Ужо сёння дадатак Evrythng дазваляе зарэгістраваць у сетцы любую рэч, напрыклад, фотакамеру, ключы ад машыны або ровар. У профілі рэчы можна паказаць яе параметры, год зборкі і паставіць напамін пра папраўкі або падзарадкі. Па меры развіцця падобных сэрвісаў чалавек будзе браць усё меншы ўдзел у абслугоўванні прылад.

Развіццё Інтэрнэту рэчаў моцна пашырыць магчымасці рэкламы. Калі сёння забіць у пошукавым радку слова «планшэт», то на які б сайт Вы ні зайшлі, перш за ўсё ўбачыце банеры з інфармацыяй аб розных планшэтах — падбудаваную пад Вас рэкламу. Пакуль яна абмяжоўваецца браўзэрам у ноўтбуку, але калі Інтэрнэт рэчаў набярэ абароты, тонка таргетаваная рэклама пачне пераследваць Вас усюды, дзе толькі ёсць магчымасць Вас ідэнтыфікаваць.

Месца 3. Big Data

Паводле ацэнак кампаніі IBM, у 2012 годзе ў свеце штодня стваралася больш за 2,5 эксабайт (2,5 млрд гігабайт) новай інфармацыі. Калі запісаць яе на стандартныя dvd і скласці іх у стос, то ён быў бы вышынёй больш за 500 км. І так кожны дзень. Запісы ў сацсетках, дадзеныя метэаспадарожнікаў, датчыкаў на Вялікім адронным калайдары і з тэлефонных дадаткаў сцякаюцца ў велізарны інфармацыйны акіян Big Data (англ., Вялікія дадзеныя).

Тэарэтычна ў акіяне Big Data можна ўбачыць схаваныя ўзаемасувязі і, такім чынам, зрабіць на іх аснове дакладныя прагнозы, прасачыць дынаміку хоць рынку акцый, хоць сацыяльнай напружанасці. Аднак пакуль у людзей лепш атрымліваецца фіксаваць і захоўваць дадзеныя — з аналізам справа ідзе трохі горш. Але сітуацыя паступова змяняецца.

Так, у сярэдзіне 2014 кампанія Intouch запусціла ў Расеі праграму «Разумнае страхаванне». Пакупнік каска можа ўсталяваць на тэлефон спецыяльны дадатак, які аналізуе стыль яго язды. Дадзеныя адсылаюцца страхаўшчыку, які ўзнагароджвае за бяспечнае кіраванне зніжкай у памеры да 20%. З мінімальнымі выдаткамі кампанія атрымлівае бясцэнныя дадзеныя, якія ў будучыні дапамогуць ёй больш дакладна вылічыць кошт каска. Яшчэ адзін прыклад дэманструюць улады Лондана. Усе злачынствы, якія здзяйсняюцца, заносяць у адкрытую карту, дзякуючы якой паліцыянты разумеюць, які раён патрабуе большай увагі (дзе вышэйшая верагоднасць вулічных крадзяжоў, пажараў, забойстваў і інш.).

Кансультанты кампаніі Boston Consulting Group вызначылі сем асноўных бізнес-мадэляў, у якіх Big Data дазваляе знайсці і атрымаць стоеную, з першага погляду незаўважную каштоўнасць.

1. Зборка пад заказ. Прадукты і паслугі, сканфігураваныя пад запыты карыстальніка. Напрыклад, сістэма аналізу транспартных плыняў для гарадскіх уладаў, заснаваная на дадзеных мноства GPS-прылад.

2. Пакет паслуг у адным дадатку. Напрыклад, энергетычная кампанія можа вывучыць статыстыку выкарыстання газу і электрычнасці і з ўлікам атрыманых дадзеных прапанаваць кліентам інтэграваную паслугу — газ, электрычнасць.

3. Адзіны гатовы прадукт для ўсіх. Скажам, банк можа прадаваць даследаванні на аснове вялікіх масіваў дадзеных пра траты сваіх кліентаў.

4. Аплата па меры выкарыстання. Кліент падпісваецца на шэраг паслуг, але плаціць за іх толькі ў тым выпадку, калі рэальна імі карыстаецца.

5. Камісійныя. Банк аналізуе транзакцыі па пластыкавых картах, выбірае прыдатныя крамы і рэстараны і прапануе ім зніжкі, калі яны пагодзяцца ў абмен на гэта плаціць нейкі працэнт ад сваіх даходаў.

6. Абмен каштоўнасцямі. Абапіраючыся на пасярэднікаў, кампаніі даюць кліентам бонусы і дадатковыя выгады. Скажам, пакупнік у краме атрымлівае зніжку не наўпрост, а праз банка, які вяртае яму частку выдаткаваных сродкаў. Крама, у сваю чаргу, плаціць банку камісію.

7. Продаж даследаванняў па падпісцы. Напрыклад, вывучэнне вялікага банка гісторый хваробы і рэгулярны выпуск даследаванняў па іх матывах.

Месца 4. Масавыя адкрытыя анлайн-курсы

Набіраюць папулярнасць платформы Coursera і edX для правядзення масавых адкрытых анлайн-курсаў (англ., Massive open online course, MOOS). Вось што яны прапануюць:

— навучанне сіламі супольнасці вучоных усяго свету;

— цікавыя і досыць кароткія лекцыі (у сярэднім па 20 хвілін);

— простыя тэсты (для праверкі таго факту, што лекцыі сапраўды праслухалі);

— хатнія заданні і кантрольныя эсэ;

— актыўная камунікацыя ўдзельнікаў у рамках форуму.

Да цяперашняга часу інтэрнэт-навучанне разглядалася як забава або дадатковая адукацыя. Аднак у найбліжэйшыя гады яна можа скласці рэальную канкурэнцыю традыцыйным ВНУ, стаў паўнавартасным аналагам універсітэцкай адукацыі. Пасля 2020 года на рынку працы з'явіцца досыць спецыялістаў з дыпломамі, атрыманымі анлайн. Калі працадаўцы пачнуць іх прызнаваць, пачнецца адток студэнтаў з традыцыйных ВНУ, што паставіць пад пагрозу сам факт іх існавання.

Пры іншых роўных студэнты будуць выбіраць замежныя курсы, таму англійская мова абяцае стаць міжнароднай навуковай мовай, як латынь у Сярэднявеччы або нямецкая ў XIX стагоддзі. Канкураваць з ім змогуць хіба што кітайская і іспанская мовы. Акрамя іншага, будзе перагледжана роля і даходы выкладчыкаў анлайн-курсаў. Лепшых чакае сусветная вядомасць і зарплаты, супастаўныя з ганарарамі галівудскіх зорак.

Месца 5. Анлайн-продаж і дастаўка прадуктаў

У ЗША аб'ём рынку анлайн-продаж і дастаўкі прадуктаў перавышае 15 млрд дал. Асноўныя гульцы — Amazon і Wal-Mart. У нас жа пакуль зусім не развіты інтэрнэт-гандаль прадуктамі харчавання.

Нягледзячы на перспектыўнасць, анлайн-продаж прадуктаў харчавання — вельмі складаны і рызыкоўны бізнэс (напрыклад, проста арганізаваць працэс захоўвання і дастаўкі прадуктаў). Да таго ж рынак вельмі адчувальны да цэнаў. Яшчэ адна прычына верагоднай няўдачы — звычка спажыўцоў купляць прадукты ў звычайных крамах. Аднак сусветны вопыт сведчыць аб тым, што, калі з'явіцца добрая анлайн-прапанова, людзі пачнуць ёй ахвотна карыстацца, асабліва папулярныя стандартызаваныя прадукты і прадукты, якія хутка не псуюцца: бакалея, напоі, розныя кансервы.

Месца 6. Гаджэты

Спартыўнымі бранзалетамі, накшталт Nike FitBit або Jawbone, якія нястомна сочаць за станам здароўя і колькасцю пройдзеных крокаў, займела ўжо даволі шмат людзей. У будучыні да іх дададуцца разумныя гадзіннікі, разумныя акуляры. На апошняй выставе Consumer Electronics Show у Лас-Вегасе было паказана нават некалькі ўзораў ніжняй бялізны з доступам у Інтэрнэт.

Праблема заключаецца ў тым, што карыстальніцкі ажыятаж вакол такіх гаджэтаў несупастаўляльны з рэальным узроўнем развіцця рынку. Прасцей кажучы, яны пакуль яшчэ занадта нязручныя або празмерна дарагія, каб спажывец наважыўся іх набыць. Так, разумны гадзіннік Samsung Galaxy Gear у мінулым годзе праваліўся на рынку з-за сваёй незавершанасці: вузкай базы дадаткаў, непрывабнага дызайну і цэнніка ў 300 даляраў. Аднак Gear-2 ужо былі нашмат лепшымі, а выгляд Moto-360 можна нават назваць стылёвым. Калі ўсе праблемы канчаткова вырашацца, мы прачнёмся і зразумеем, што кругласутачна сем дзён на тыдзень адсочваем ўласную фізічную актыўнасць: частату сэрцабіцця, графік сну, пройдзеную дыстанцыю, эфект ад чысткі зубоў і ўльтрафіялетавага апрамянення.

Такія гаджэты будуць запатрабаваныя і ў працы. Напрыклад, прадаўцы-кансультанты, надзеўшы акуляры Google Glass, змогуць своечасова атрымліваць інфармацыю аб пакупніках і таварах. Гандлёвая сетка, у сваю чаргу, зможа зэканоміць на дарагім навучанні персаналу. Уявіце, работнік прыходзіць у краму, бярэ разумныя акуляры і тут жа праглядае пералік неадкладных спраў. Першая задача — абнаўленне тавараў на вітрыне крамы. У працэсе яе выканання прадавец на дысплеі праглядае малюнкі і інструкцыі з малюнкамі рэчаў, якія павінны быць на манекенах, і апісаннем поз манекенаў. Калі ўсё гатова, работнік робіць здымак пры дапамозе акуляраў і галасавой камандай адсылае фатаграфію мэнэджэру.

Іншая сітуацыя. Купец у краме абраў сабе туфлі. Прадавец хутка знаходзіць абраны тавар на складзе, прыносіць іх. І пакуль ідзе прымерка, разумныя акуляры паказваюць кансультанту яшчэ адну пару туфляў, якія меркавана могуць спадабацца кліентцы з улікам яе ранейшых закупаў і інтарэсаў.

Месца 7. Трохмерны друк

Большасць рэчаў, якія нас атачаюць, зробленыя ў Азіі, а дакладней у Кітаі. Але ўжо ў 2015—2025 гадах вытворчасць, па нашых прагнозах, вернецца ў краіны Еўропы і Паўночнай Амерыкі. Гэта адбудзецца дзякуючы развіццю і ўскладненню тэхналогій трохмернага друку. З дапамогай 3D-друкаркі можна будзе «друкаваць» сантэхніку, посуд, мэблю, цацкі і іншыя тавары з каталога кампаніі.

Традыцыйная вытворчасць пераважна заснавана на прынцыпе «прыбраць усё лішняе»: выпілоўвання, фрэзаванне, свідраванне. Адытыўная вытворчасць (у тым ліку трохмерны друк) уяўляе сабой тэхналогію фармавання аб'екта з парашку, вадкасці або сплаву.

У адрозненне ад традыцыйных метадаў, трохмерны друк забяспечвае стварэнне прадметаў амаль любой формы і з кантраляванай унутранай структурай без ракавін, задзірын, ліцейных швоў і іншых мікрадэфектаў.

У новай індустрыі досыць хутка адбудзецца падзел працы паміж стваральнікамі трохмерных мадэляў і аператарамі трохмернага друку. Інжынеры-праекціроўшчыкі і дызайнеры будуць не столькі выконваць дызайн-праекты на заказ, колькі ствараць бібліятэкі шаблонаў тавараў. А аператары стануць прадаваць друкаваныя прадукты. Канкураваць з традыцыйнай вытворчасцю яны змогуць вельмі эфектыўна. Па-першае, прапаноўваючы тавары на замову ўнікальнай формы і выгляду. Па-другое, выйграваць у сабекошце за кошт лагістыкі — дастаўкі і склада.

Месца 8. Робаты

Робат можа быць крэслам з маторчыкам і навігацыйным модулем, якое аўтаматычна займае вызначанае месца. Або прыладай, якая дазваляюць аддалена адчыняць або зачыняць дзверы. Або персанальным матылём, які сочыць за вашым дзіцем або выгульвае сабаку.

Доўгі час робататэхнікай маглі займацца толькі вялікія кампаніі з вялікімі грашыма, але за апошнія пяць-дзесяць гадоў сітуацыя змянілася. Сёння можна стварыць робататэхнічных стартап з трыма-пяццю моцнымі інжынерамі. Па-першае, дзякуючы развіццю рынку смартфонаў у дзясяткі і сотні разоў патаннелі кампаненты, неабходныя для стварэння робатаў: мініяцюрныя батарэі, камеры, працэсары, розныя сэнсары. Па-другое, партатыўныя 3D-друкаркі сталі нашмат больш даступнымі, як і шматлікія спадарожныя праграмы. Па-трэцяе, актыўна развіваюцца тэхналогіі дробнасерыйнай вытворчасці, як у Кітаі, так і ў развітых краінах. Можна за лічаныя тыдні стварыць 3D-мадэль, адправіць яе на фабрыку і досыць танна атрымаць гатовы прадукт, які фактычна адразу ж можна і растыражаваць.

Нядаўні стартап iRobot прэзентаваў свайго першага робата-пыласоса Roomba яшчэ ў 2002 годзе. Зараз мы назіраем, як Samsung і Philips робяць першыя крокі ў вобласці, дзе iRobot ужо стаў сур'ёзным лідарам. Развівацца будзе не толькі рынак персанальных робатаў. Вытворцы накшталт Kiva Systems будуюць робатаў для складоў Amazon. Расійская фірма DodoPizza эксперыментавала з дастаўкай заказаў пры дапамозе дронаў. Кампанія Flight Assembled Architecture сабрала ў Цюрыху шасціметровую мадэль вежы няправільнай формы — некалькі запраграмаваных дронаў склалі яе па цаглінках. Працаваць амаль без людзей нават на свідравінах навучацца нафтагазавыя кампаніі. Кіраванне здабычай будзе ажыццяўляцца дыстанцыйна. А на сучасных НПЗ ужо працуюць дзясяткі чалавек замест тысяч. Спажывецкая электроніка таксама ўвойдзе ў лік «друкаваных тавараў».

Месца 9. Элементы сілкавання і акумулятары

Прылады, якія яшчэ 10—20 гадоў таму сілкаваліся ад сеткі, цяпер працуюць на акумулятарах. Да пыласоса, тэлефона, ноўтбука і планшэта, які замяніў персанальныя камп'ютары, дадаліся разумныя акуляры і разумныя гадзіннікі. Усе яны і яшчэ дзясяткі апаратаў (у першую чаргу электракары) чакаюць больш магутных, чым гатовы прапанаваць рынак, акумулятараў.

У сярэдзіне 2014 Раман Абрамовіч уклаў 10 млн даляраў у ізраільскі стартап StoreDot — вытворчасць акумулятараў, падчас якой плануецца замяніць таксічныя металы ў батарэях на арганічныя матэрыялы. На першым этапе прыбытак забяспечыць продаж зарадных прылад, якія могуць цалкам зарадзіць смартфон Samsung за 30 секунд.

Месца 10. Камерцыйная нерухомасць у рэгіёнах

Рынак нерухомасці ў рэгіёнах адстае ад сталічнага, але будзе наганяць.

Месца 11. Разумныя матэрыялы

Разумныя матэрыялы дзеляцца на спажывецкія і прамысловыя.

Спажывецкія матэрыялы. Сюды адносяцца тканіны з асаблівымі ўласцівасцямі. Напрыклад, супертрывалыя матэрыялы для ваеннай формы або кашулі SmartWeave, на якіх не відаць плям ад поту; па ўсіх астатніх характарыстыках гэта звычайная баваўняная тканіна.

Прамысловыя матэрыялы. Новыя віды пакрыцця для тэхнікі, інавацыйныя будаўнічыя матэрыялы, якія змяняюць свае ўласцівасці ў залежнасці ад навакольнага асяроддзя, а таксама нанаматэрыялы.

Больш хуткага эфекту можна дамагчыся менавіта ад спажывецкіх разумных матэрыяла (хоць і тут ёсць свае тонкасці накшталт маркетынгу і прывабнага дызайну). Вопыт праектных кампаній паказаў, што нават паспяховых выпрабаванняў разумныя будаўнічыя матэрыялы попытам не карыстаюцца. Віной таму не толькі інэрцыйнасць мыслення заказчыкаў, але і дзяржаўныя нарматывы.

Улетку 2014 даследчыкі з Універсітэта Паўночнай Караліны і Універсітэта Усходняй Фінляндыі прэзентавалі разумнае пакрыццё, якое вызначае расколіны ў бетоне. На паверхню наносіцца падобны на фарбу склад, які змяшчае праводныя матэрыялы (медзь). Пасля таго як «фарба» высахне, камп'ютарная праграма пачынае сістэматычна пускаць праз пакрыццё слабы ток. Пры з'яўленні расколін у бетоне электраправоднасць парушаецца. Размяшчэнне расколін можна дакладна вылічыць дзякуючы размешчаным па перыметры электродам. Тэарэтычна выкарыстанне такой «фарбы» дазваляе значна скараціць працавыдаткі на кантроль стану аб'ектаў, напрыклад мастоў. Але ёсць метадычныя рэкамендацыі, з якіх вынікае, што прыкладна на кожныя 2,5 тыс. пагонных метраў даўжыні мастоў павінен прыходзіцца адзін спецыяліст. А разумнага пакрыцця рэкамендацыі не прадугледжваюць.

Месца 12. Аўтакампаненты

Павелічэнне глыбіні лакалізацыі ўжо адбываецца. Побач са сваім аўтазаводам ў Калузе Volkswagen Group запланавала стварэнне да 2015 года вытворчасці рухавікоў магутнасцю 150 тыс. матораў у год. Інвестыцыі складуць 250 млн еўра. У кампаніі кажуць, што хацелі б лакалізаваць ў краіне ліццё блокаў цыліндраў і выпуск каленвалу, але не ўпэўненыя ў ступені гатоўнасці мясцовых вытворцаў. Існуючыя пастаўшчыкі аўтакампанентаў, як правіла, неканкурэнтаздольныя. Міжнародныя аўтаканцэрны і радыя б пакінуць у іх замовы, але не гатовыя браць на сябе рызыкі непрадказальнай якасці атрыманай прадукцыі.

Месца 13. Ахова здароўя

Восенню 2012 года расійская кампанія «Маці і дзіця», якая аб'ядноўвала тады 10 клінік і адзін радзільню (цяпер іх 15 і 2 адпаведна), правяла першаснае размяшчэнне акцый на лонданскай біржы. Інвестары ацанілі медыцынскі бізнэс у 900 млн дал. ЗША. 

Новыя магчымасці нясе ў сабе развіццё медыцынскай навукі на аснове поспехаў у галіне Big Data і расшыфроўкі геному. Так, у 2003 годзе расшыфроўка аднаго геному каштавала каля 40 млн дал. ЗША, сёння гэта можна зрабіць за некалькі дзён і, за тысячу даляраў. ЗША.

Разам з параўнаннем генетычнага кода з іншымі медыцынскімі паказчыкамі (у гэтым галоўная сіла інструментаў Big Data) можна высветліць, як менавіта звязаны нашы гены з хваробамі. Ужо вядома, што ў залежнасці ад канфігурацыі пэўных генаў і іх спалучэння чалавек можа мець схільнасць да інфаркту, дыябету або раку.

Нават схільнасць да дэпрэсіі, біпалярнага разладу і іншых псіхічных захворванняў залежыць ад генаў. Грунтуючыся на аналізе велізарнай колькасці інфармацыі і асабістым генетычным кодзе, сістэма можа падабраць лячэнне, неабходнае кожнаму. Так, некаторыя сучасныя лекі ад раку каштуюць некалькі тысяч даляраў за адну ін'екцыю. Аднак яны дапамагаюць толькі тым пацыентам, у якіх рак выкліканы пэўнымі мутацыямі. Перш чым прызначаць такое дарагое лячэнне, лекары праводзяць ДНК-тэставанне.

Акрамя анкалогіі, персаналізаваны падыход можа быць эфектыўны ў лячэнні боляў, асабліва тых, супраць якіх не дапамагаюць звычайныя анальгетыкі, а таксама ў прафілактыцы і лячэнні сардэчна-сасудзістых хвароб, імунных расстройстваў.

Месца 14. Утылізацыя адкідаў

Перапрацоўка смецця ў развітых краінах паступова стан сапраўднай залатой жылай.

Месца 15. Альтэрнатыўная прыватная энергетыка

У Штатах энергетычныя кампаніі як агню баяцца Grid Defection — сетак, у якія аб'ядноўваюцца прыватныя домаўладальнікі, становячыся цалкам аўтаномным пастаўшчыкамі электраэнергіі. Даследаванні паказваюць, што глабальны рынак сонечных батарэй з інтэграваным сістэмамі захоўвання электраэнергіі, прызначаных для хатніх гаспадарак, да 2018 года складзе 2 млрд даляраў. Распаўсюджванне іённа-ліціевых батарэй ў аўтамабілях дапаможа панізіць кошт сістэм захоўвання энергіі.

Месца 16. Космас

У Расіі таксама ёсць некалькі прыватных кампаній, якія зарабляюць на касмічнай тэме досыць удала.

Месца 17. Суправаджэнне пажылых людзей

Старэнне насельніцтва — агульнасусветны трэнд. Да 2050 года колькасць людзей, старэйшых за 60 гадоў, на Зямлі ўпершыню за гісторыю чалавецтва перавысіць колькасць дзяцей ва ўзросце да 15 гадоў. Прадпрымальнік павінен бачыць у старэнні насельніцтва перш за ўсё магчымасці для бізнесу. І гэта не толькі звышсучасныя дома састарэлых. 

Паслугі сядзелкі, напрыклад. Або такая тэхніка, якая дапамагае чалавеку абслугоўваць сябе самому.

Месца 18. Выгадная франшыза

Перавагі адкрыцця бізнесу па франшызе ў тым, што кампанія знаходзіцца ва ўласнасці, а рызык нашмат менш дзякуючы прафесійнай падтрымцы франчайзера. 

Вось пяць самых выгадных франшыз у Расіі па версіі часопіса Forbes:

1. Крамы камп'ютарнай і лічбавай тэхнікі «Позитроника». Пры стартавых укладаннях у 5,8 млн руб. сярэдняя гадавая выручка адной крамы складае 60 млн, чысты прыбытак — 6 млн руб.

2. Вытворчасць пакрыццяў з гумовай крошкі «Мастарфайбр» для дзіцячых і спартыўных пляцовак. Пры укладаннях 1,2 млн руб. выручка складае 10 млн, чысты прыбытак — 4 млн руб.

3. Паслугі экспрэс-дастаўкі карэспандэнцыі, пасылак і бандэроляў Mail Boxes. Стартавы капітал — 2 млн руб., Адзін пункт прыносіць 19 млн выручкі і 11.800.000 руб. чыстага прыбытку ў год. Штомесяц трэба плаціць роялці — 7% ад выручкі.

4. Салоны мэблі Mr.Doors. Для старту спатрэбіцца 2 млн руб., Сярэдняя гадавая выручка дасягае 30 млн руб., Чысты прыбытак — 3 900 000 руб. Ёсць квоты на лік партнёраў у залежнасці ад горада і рэгіёну.

5. Крамы па продажы аптычных прыбораў «Чатыры вокі». Пачатковыя ўкладанні складаюць 900 тыс руб., Сярэднія выручка і чысты прыбытак — 5.100.000 і 2.790.000 руб. адпаведна. Купец франшызы можа ўзяць ільготны крэдыт у Сбербанку.

Месца 19. Сельская гаспадарка

Таксама вельмі выгадная сфера.

Месца 20. Геолагаразведка, «зялёныя» праекты ў сферы карыстання радовішчамі выкапняў

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?