Кіно

У Беларусі з’явіўся таленавіты рэжысёр, які здымае ў жанры «мамблкор» — інтэрв’ю з Мікітам Лаўрэцкім, аўтарам фільма «Беларускі псіхапат»

«Найлепшым ігравым фільмам» у Нацыянальным конкурсе мінскага фестывалю «Лістапад» стала стужка «Беларускі псіхапат» 21-гадовага Мікіты Лаўрэцкага. Выкладчык матэматыкі ў Ліцэі БДУ, аўтар з тузіну кароткаметражных фільмаў і аднаго «поўнага метра», Мікіта працуе ў жанры «мамблкор».

Мамблкор — ад англійскага слова mumble — «мармытанне» — гэта жанр незалежнага кіно, для якога ўласцівыя нізкі бюджэт, удзел акцёраў-аматараў, а таксама факусаванне на натуральнасці дыялогаў. Да гэтага кірунку адносяць рэжысёраў Эндру Буджальскі, Лін Шэлтан, Марка і Джэя Дупласаў, Арона Каца, Джо Сванберга і Ры Русо-Янга. Дый, у пэўнай ступені, апошні фільм Джафара Панахі, майстра іранскага кінематографа — «Таксі». Ён зняты на мабільную камеру, устаноўленую ў машыне. Карціна стала ўладальніцай галоўнай узнагароды Берлінскага кінафестывалю гэтага года — «Залаты мядзведзь» і атрымала прыз Міжнароднай федэрацыі кінапрэсы (FIPRESCI).

Кіно беларуса Лаўрэцкага валодае такімі якасцямі, як свежасць, сучаснасць і стыль. Аўтару ўдаецца выйсці за межы «самавыражэння 20-гадовых». Ёсць тут не толькі наватарскае выкарыстанне гаджэтаў, але і своеасаблівая «манернасць» і стрыманасць стылю, і незашоранае рэжысёрскае мысленне. Гэта кіно, якое нараджаецца з асабістых комплексаў і разваг, уласных кінагустаў, атачэння, практыкі. 

Між тым Мікіта — не прафесійны кіношнік, а выпускнік БДУ па спецыяльнасці прыкладная матэматыка і інфарматыка. 

Мікіта Лаўрэцкі нарадзіўся ў 1994 у Мінску. Бацькі — інжынеры. Вучыўся ў Ліцэі БДУ, пасля — у Беларускім дзяржаўным універсітэце. Аўтар дванаццаці кароткаметражных фільмаў і аднаго поўнага метра. Пераможца фестываляў Cinema Perpetuum Mobile (карціна «Дзень народзінаў у Мінску» — намінацыя «Найлепшы беларускі фільм») і ММК «Лістапад» (карціна «Беларускі псіхапат» — узнагарода «Найлепшы ігравы фільм» у Нацыянальным конкурсе). Асабісты статус — ёсць дзяўчына.

Вось што Мікіта Лаўрэцкі адказаў на пытанні «Нашай Нівы».

Мамблкор — гэта свядомы выбар?

«Гэта не выбар, гэта такі стан рэчаў, што вымушаны здымаць без грошай. Я тут не адзін такі. І ў Амерыцы такі выбар робяць. Джо Сванберг, браты Дупласы рабілі такога кшталту кіно. На Філіпінах — Лав Дыяс. Гэтыя кінематаграфісты і даказалі, што ў лічбавую эпоху можна здымаць мінімалістычнымі сродкамі. Дыяс неаднаразова быў адзначаны на Венецыянскім кінафестывалі, Джо Сванберг, Марк і Джэй Дуплас працуюць на Галівуд.

А Джафара Панахі «Таксі»? »Так. Панахі — адзін з маіх любімых рэжысёраў. «Таксі» зняты мабільнай камерай, усталяванай у машыне. Там ёсць і здымкі фотаапаратам — калі здымае па сюжэце пляменніца Панахі. Карціна ўскрывае праблемы іранскага грамадства. Але карціна, пры ўсёй яе складанасці, зроблена з дапамогай вельмі даступных сродкаў».

«Догма-95», здымкі ручной камерай Ларса фон Трыера і яго аднадумцаў?

«Так, гэта тэма мяне хвалюе. Я таксама імкнуся гэтую іранічную дыстанцыю паміж гледачом і персанажамі карціны скараціць. Адзін з метадаў — акурат і ёсць прымяненне паўсядзённых, прымітыўных тэхнік. Іншы прыём — здымаць так крута, чыста і прыгожа, што за лік гэтай «празрыстай» аператарскай працы іранічная дыстанцыя знікае. Звычайна я выкарыстоўваю злучэнне гэтых двух метадаў: калі здымаю агульным планам — маю на ўвазе гэты «чысты» варыянт, а калі больш сярэдні, блізкі план — скарыстоўваю «брудную» выяву.

Напрыклад, камера ў чорна-белым рэгістры ў «Беларускім псіхапаце» — гэта такі боскі, вонкавы погляд, а каляровыя кадры — такая жывая і паўсядзённая выява, якая датычыцца непасрэдна жыцця персанажа».

Кадр з «Беларускага псіхапата».

Што для вас кіно?

«Праз кіно я імкнуся стварыць штосьці прыгожае. Іншай мэты і няма. Ствараць кіно само па сабе крута».

 

Пітэр Грынуэй сказаў, што пасля ўзнікнення дыстанцыйнага пульта тэлебачання, а тым больш, Інтэрнета, кіно сканала, становіцца чымсьці іншым у ХХІ стагодзі.

«Я не згодны, што кіно сканала. Адзін кадр змяняе другі. Гук запісваецца. Змяніўся фармат плёнкі, але «лічба» — лепшая па якасці і выдатна захоўваецца. Аніякіх кардынальных змен. Так, я выкарыстоўваю інтэрфейсы сацыяльнай сеткі «Вконтакте», відэазапісы з Youtube… Але многія рэжысёры гэта рабілі. Возьмем той жа фільм Марціна Скарсэзэ «Шалёны бык». Увесь фільм чорна-белы, але там ёсць сцэна, калі на плёнцы 8 міліметраў бачым у колеры вяселле галоўнага героя. Такі самы прыём, лічы, ёсць у маім «Беларускім псіхапаце», калі галоўны герой паказвае дзяўчатам каляровыя фатаграфіі, а ўсё астатняе дзеянне — у чорна-белым рэгістры. Той жа «Зеліг» Вудзі Алена — там рэжысёр працуе з хронікай. Калі параўнаць мае фільмы з тымі ж карцінамі Грыфіта, розніца будзе вялікая. Калі параўнаць з сучаснымі стужкамі, тымі рэжысёрамі, да каго я падобны, адрозненні невялікія. Кіно мяняецца, але не памірае з прыходам лічбавых тэхналогій».

Кадр з «Паэзіі».

У Беларусі незалежны кінематограф часта лічыцца сінонімам аматарскага, несур’ёзнага, няякаснага кіно… Ці справядліва гэта параўнанне, на вашу думку?

«Мне падаецца, што сёння ўвогуле размежаванне на аматарскае і прафесійнае кіно не актуальнае. Калі гледачу цікава глядзець фільм, і ён атрымлівае ад яго прагляду задавальненне — значыць, кіно адбылося. На жаль, сёння ў Беларусі няма адмысловых праграм малых грантаў для кінематаграфістаў. А ў конкурсе кінапраектаў, які зараз ёсць, чамусьці амаль ва ўсіх намінацыях выйграюць праекты кінастудыі «Беларусьфільм». Таму і не дзіва, што многія маладыя рэжысёры абіраюць шлях здымаць кіно сваімі сіламі. Як могуць.

У маім выпадку фінансавы бок — мінімальны. Эксплуатую сваіх сяброў, запрашаючы ў акцёры. Выкарыстоўваю сваю кватэру, лецішча як здымачныя пляцоўкі. Нядаўна вось ўдалося набыць камеру прыстойную, карцінка цяпер будзе лепшай.

Кадр з «Паэзіі».

Я бы не сказаў, што гэты шлях такі просты. Акцёры кідаюць мяне пастаянна — штосьці няма ў маіх сяброў амбіцый стаць вялікімі артыстамі. Да прыкладу, «Амерыкан бой» я спачатку здымаў з адным хлопцам, але ў выніку прыйшлося здымацца самому. «Паэзію» зрабіў з трэцяй спробы: шукаў акцёраў праз Інтэрнет, спачатку знаёмцы пагаджаліся, але потым кідалі справу. Няма часу, кажуць, і іх можна зразумець, бо аніякіх ганарараў за працу не прапаноўваю. Марокі шмат. Плюс да ўсяго, я рэжысёр такі дэспатычны, усё — на вынік».

Кадр з «Амерыкан бой»

Ці ёсць рэпетыцыі перад здымкамі?

«Так. У «Беларускім псіхапаце» былі рэпетыцыі. «Амерыкан бой» — такое санлівае адчуванне ад дыялогаў узнікае, так і задумвалася. У гэтым фільме і дыялогі — дубліраваныя; я трымаў у галаве фільмы Сакурава ў плане гуку, такая атмасфера часу перад світанкам…

У чым магія кіно?

«Магія кіно ў тым, што на экране — праўда. У тым ці іншым сэнсе. Мы ўсе разумеем, што гэта ўсё — усяго толькі набор вобразаў, але… Адчуванне праўды — вось тое, што робіць кіно прыцягальным. Шляхі яе дасягнення — розныя. Хтосьці здымае такія дэманстратыўныя, меладраматычныя, нават фальшывыя фільмы — і дасягае гэтай праўды такім шляхам. Мне, да прыкладу, інтуітыўна падабаецца «lo-fi» — нізкая якасць выявы».

Чым вас прываблівае гэтая «нізкая якасць»?

«Проста ў гэтым ёсць нешта прыцягальнае, калі ты ўглядаешся ў недасканалую абалонку і бачыш у ёй штосьці прыгожае».

Кадр з «Амерыкан бой».

Калі вам прапануюць прыстойны бюджэт для вашага новага кіно, яно зменіцца?

«Штосьці зменіцца, але не галоўнае. У цэлым, калі ў мяне з’явіліся б сродкі, я пастараўся бы больш дакладна выразіць свае бачанне. Але… зноў-такі на аснове майго эстэтычнага компаса. Хацелася б больш эксперыментаваць, бо энергаёмістыя тэхнікі ўсё ж вымушаюць мяне «трымацца ў руках», паўтарацца».

* * *

10 снежня ў Нацыянальным цэнтры сучасных мастацтваў прайшоў паказ фільмаў Мікіты Лаўрэцкага і сустрэча з рэжысёрам.

А сёння, 17 снежня, у «Перамозе» будзе паказ стужак-пераможцаў Нацыянальнага конкурсу «Лістапада».

Таксама да 26 снежня ў Музеі гісторыі беларускага кіно можна паглядзець фільмы-лаўрэаты і дыпламанты Нацыянальнага конкурсу «Лістапада», а гэтаксама карціны-прызёры міжнародных фестываляў за аўтарствам беларускіх рэжысёраў. 

Каментары

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

«Мы кідалі камяні, каб яны не ўзляталі». Адным з тых, хто спрабаваў спыніць дроны, што выляталі з фур, быў беларус Антон42

«Мы кідалі камяні, каб яны не ўзляталі». Адным з тых, хто спрабаваў спыніць дроны, што выляталі з фур, быў беларус Антон

Усе навіны →
Усе навіны

У Белым доме не ведалі пра падрыхтоўку Украінай спецаперацыі «Павуцінне»6

Каля расійскага аэрадрома, які не трапіў пад удар СБУ, згарэла фура4

Расійскае Мінабароны пракаментавала атаку СБУ па сваіх аэрадромах13

Сярод прапаноў Украіны на перамовах у Стамбуле — сустрэча Зяленскага з Пуціным2

Рыгор Астапеня пакідае ютуб-праект «Гадзіннічак цікае»23

У раёне Калодзішчаў сёння здарыліся два моцныя пажары ФОТАФАКТ5

У Брэсце абвалілася будыніна4

Кадры з памерлым кіроўцам фуры, якія публікуе прапаганда, не звязаныя з украінскай атакай дронаў5

СБУ сцвярджае, што знішчаны або пашкоджаны 41 самалёт стратэгічнай авіяцыі Расіі — падрабязнасці спецаперацыі14

больш чытаных навін
больш лайканых навін

«Мы кідалі камяні, каб яны не ўзляталі». Адным з тых, хто спрабаваў спыніць дроны, што выляталі з фур, быў беларус Антон42

«Мы кідалі камяні, каб яны не ўзляталі». Адным з тых, хто спрабаваў спыніць дроны, што выляталі з фур, быў беларус Антон

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць