У Мінску з’явіўся сэрвіс таксі Uber. Старыя таксісты яго баяцца, затое моладзь актыўна выкарыстоўвае: адны спадзяюцца зарабіць, другія ездзіць танней. 

Ілюстрацыйнае фота wikimedia.org.

Ілюстрацыйнае фота wikimedia.org.

Што такое Uber

Мабільны дадатак для пошуку таксі або падвозу людзей за грошы. Яго стварыла міжнародная кампанія, што базуецца ў Сан-Францыска (ЗША). На сёння дадатак даступны ў 375 гарадах 68 краін.

Па сутнасці, гэта сацыяльная сетка, што звязвае кліента з кіроўцамі, якія знаходзяцца побач.

Кожны чалавек можа паглядзець профіль кіроўцы, марку яго машыны і іх рэйтынг, які выставілі кліенты. Пры гэтым рэйтынг мае вялікае значэнне, бо калі ў кіроўцы ён вельмі нізкі, Uber скасоўвае дагавор аб супрацы.

Гэта новая тэхналогія — людзі «дзеляцца паслугамі». Прадказваюць, што такіх сетак будзе з часам усё больш.

Як гэта працуе

Калі ў цябе ёсць машына і патрэбныя дакументы, ты можаш стаць кіроўцам Uber і атрымліваць 80% ад цаны кожнай паездкі, 20% ідзе Uber-у. Калі ты кліент — абірай самую блізкую ад цябе машыну.

Аплачваць паслугі машын Uber можна толькі банкаўскай карткай.

Каб карыстацца, трэба спампаваць мабільны дадатак — пад Android ці IOs. Пасля трэба зарэгістравацца: увесці кантактныя звесткі і нумар банкаўскай карткі.

Грошы будуць спісвацца з рахунку пры карыстанні, картку з сабой мець неабавязкова. Для выкліку таксі павінен працаваць інтэрнэт. Вашае месцазнаходжанне вызначаецца аўтаматычна. Вы задаяце адрас прыбыцця і абіраеце клас аўтамабіля: у Беларусі гэта UberBLACK (аўтамабілі прадстаўніцкага класа) і UberX (аўтамабілі камфорт-класа).

Перад замовай таксі можна паглядзець прыкладны кошт паездкі, бо ў залежнасці ад класу аўто будуць адпаведныя тарыфы. Кошт разлічваецца прыкладна: у залежнасці ад трафіку, стану надвор'я і іншых фактараў сума можа вагацца.

Пасля аплікацыя адшуквае кіроўцаў побач, вам застаецца абраць таксіста і чакаць яго прыбыцця. Па прыбыцці з вашай карткі здымецца сума праезду. Рахунак прыйдзе на электронную пошту. 

Калі вы — кіроўца

Калі вы маеце уласнае аўто прэміум ці камфорт-класа, вы юрыдычная асоба або індывідуальны прадпрымальнік - можаце стаць кіроўцам Uber'а. Для гэтага трэба:

  • ліцэнзія на права ажыццяўлення дзейнасці ў галіне аўтамабільнага транспарту
  • пасведчанне аб рэгістрацыі юрыдычнай асобы або ІП
  • тэхнічны пашпарт аўтамабіля
  • страхаванне грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў аўтатранспартных сродкаў
  • поліс аб страхаванні адказнасці перавозчыка перад пасажырам

Калі патрабаванні Uber будуць адпавядаць рэчаіснасці, будзе падпісаная партнёрская дамова. Кожны кіроўца можа выставіць уласны графік працы ці ўвогуле працаваць у вольны ад працы час. Ад кожнай паездкі кіроўца будзе атрымліваць 75%. Па сканчэнні кожнай паездкі кіроўца павінен выпісваць заказ-нарад на фрахтаванні транспартнага сродку для перавозкі пасажыраў. Гэты дакумент звязаны з законам «Аб аўтамабільным транспарце і аўтамабільных перавозках», дзе сказана, што «аўтамабільныя перавозкі пасажыраў у рэгулярных зносінах выконваюцца па дамове аб аўтамабільнай перавозцы пасажыраў, а у нерэгулярных зносінах - па дамове аб фрахтаванні для аўтамабільнай перавозкі пасажыраў або па дагавору аб перавозцы пасажыраў аўтамабілем-таксі (п. 29 Правілаў аб перавозцы пасажыраў).

Па сутнасці, Uber у Беларусі нічым не адрозніваецца ад звычайнай службы таксі, бо толькі ў некаторых краінах заканадаўства дазваляе Uber падпісваць дамовы з фізічнымі асобамі, якія маюць аўтамабілі ніжэй за камфорт-клас. Прыватным падвозам у Беларусі маюць права займацца толькі зарэгістраваныя таксісты.

Танней, чым звычайнае таксі?

Шмат хто з карыстальнікаў кажа, што таксі абышлося ім прыкладна так жа ці танней за звычайнае. Ці сапраўды гэта так?

UberBLACK (аўтамабілі прэміум класа):

Падача аўто — 45 000 рублёў

Кіламетр паездкі — 7 000 рублёў

Таксі «Пятніца» (аўтамабілі прэміум класа):

Падача аўто — 60 000 рублёў

Кіламетр паездкі — 8 500 рублёў

UberX (аўтамабілі камфорт-класа)

Падача аўто — 27 000 рублёў

Кіламетр паездкі — 5700 рублёў

Таксі «Алмаз» 

Падача аўто — 18 400 рублёў

Кіламетр паездкі — 5500 рублёў

Нягледзячы на лічбы, UberX гарантуе машыны камфорт-класа, такія як Skoda Rapid, Kia Rio, Volkswagen Polo, Hyundai Solaris малодшыя за 5 гадоў. 

Пратэсты ў Еўропе

Дзейнасць сэрвісу выклікала канфліктныя сітуацыі і пратэсты ў мностве краін, уключаючы Францыю, Германію, Італію, Нідэрланды. У некаторых краінах кампанія Uber атрымлівала штрафы, у іншых забараняліся некаторыя або ўсе яе паслугі. Праблема звязаная з неадпаведнасцю правілаў сэрвісу заканадаўству ў шэрагу еўрапейскіх краін (там, дзе на перавозку пасажыраў трэба ліцэнзія). Старых таксістаў трывожаць таксама нізкія тарыфы.

Пратэсты ў Францыі:

У Маскве таксісты таксама выказвалі незадаволенасць дзейнасцю Uber, у прыватнасці, называючы кампанію «найбуйнейшым нелегальным перавозчыкам». Дэпартамент Транспарту Масквы і кампанія Uber дамовіліся падпісаць спецыяльнае пагадненне, якое абмяжоўвае паслугі кампаніі толькі легальнымі перавозчыкамі.

У Мінску таксама нядаўна сабралася стыхійная сустрэча кіроўцаў таксі. 

Плюсы і мінусы

Плюсы:

  • спрашчэнне замовы таксі,
  • можна разлічыць кошт паездкі,
  • можна абраць клас таксі,
  • безнаяўны разлік,
  • вас не змогуць падмануць па цане,
  • можна карыстацца за мяжой.

Мінусы:

  • у Беларусі працуе пакуль што толькі ў Мінску,
  • малая колькасць аўто і кіроўцаў,
  • UberPOP (самае таннае па класе таксі) з-за заканадаўства не зможа працаваць у Беларусі.

Для таго каб дакладней разабрацца ў асаблівасцях працы ў Беларусі, НН пагутарыла з Вадзімам Мажэйкам, экспертам «Ліберальнага клубу», які пасля прыходу UberX у Мінск цалкам адмовіўся ад іншых службаў таксі.

НН: Чаму Вы перайшлі цалкам на Uber? Якая была матывацыя?

ВМ: Гэта зручна і якасна. Ніякіх незразумелых перамоў з цётачкамі па тэлефоне, ніякага «чакайце, шукаю машыну». Усё відаць на мапе, празрыста. Кіроўцы культурныя, ніякіх хлапчукоў у трэніках з шансончыкам. Разлік па картцы, якую нават не трэба мець пры сабе, чаго не можа прапанаваць ніводная іншая таксоўка. Цудоўна, што няма моманту разліку, калі цябе будуць дурыць з няўключаным лічыльнікам, і трэба неяк вырашаць гэта — ці то сварыцца, ці то пераплочваць. А тут усё аўтаматызавана, няма суб'ектыўнага фактару. Да таго ж, я шмат падарожнічаю, а выклік таксоўкі ў новым горадзе па незразумелым тарыфе — гэта заўсёды галаўны боль. А з Уберам я ў Берліне адкрыў звычайную аплікацыю на сваім планшэце — і адразу пабачыў 4 розныя варыянты таксовак, са зразумелымі цэнамі.

НН: А адчуваецца розніца паміж нашым Uber'ам і за мяжой?

ВМ: За мяжой табе не выпісваюць паперку пасля паездкі, проста развітаўся і пайшоў. У нас Uber працуе згодна з беларускім заканадаўствам.

НН: Шмат хто з карыстальнікаў скардзіцца на малую колькасць кіроўцаў у Мінску. Вы сутыкаліся з такой праблемай?

ВМ: Не, кіроўцаў звычайна хапае. Зрэшты, калі будзе вялікі попыт — будуць наймаць яшчэ, зразумела.

НН: Вось нядаўна таксісты заявілі, што Uber – апошняя кропля. Ці сапраўды ёсць некая пагроза для іх у Беларусі?

ВМ: Таксісты баяцца канкурэнцыі, бо індывідуальны кіроўца ніколі не зможа пабудаваць такую мадэль, як сусветная кампанія. Зрэшты, можна ісці на працу ў Uber, аднак на гэта здольныя не ўсе: не хопіць ні культуры, ні якасці аўто. Uber глабальна мяняе рынак, і гэта, вядома не падабаецца тым, хто адчувае: адаптавацца да гэткіх пераменаў ён не зможа.

Зрэшты, не трэба панікі: так, Tesla i Uber у будучыні безумоўна перамогуць, але ж бліжэйшыя некалькі год таксі «Алмаз» на Lada таксама будзе запатрабаваным у пэўнай аўдыторыі. Як мінімум таму што не ўсе звыклі карыстацца мабільным інтэрнэтам і маюць добрыя смартфоны. Таму лепей бы пратэстоўцы-таксісты працавалі над уласнай якасцю, вучыліся пераключаць музыку для кліентаў і не махлярстваваць з лічыльнікам, а не пужаліся Uber'a.

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?