Сімона Косак. Яе называлі «вядзьмаркай», таму што яна размаўляла з жывёламі і завяла сабе крумкача-тэрарыста, які краў золата і нападаў на веласіпедыстаў. Больш за трыццаць гадоў яна пражыла ў драўлянай леснічоўцы пасярод Белавежскай пушчы, на польскім яе баку, без вады і электрычнасці.

Яна спала ў ложку з рыссю і жыла пад адным дахам з ручным дзіком. Сімона была навукоўцам, эколагам, аўтарам адзначаных узнагародамі фільмаў і радыёпастановак. Актыўна клапацілася аб самым старым лесе ў Еўропе. Яна лічыла, што варта жыць проста, у блізкіх стасунках з прыродай. Жывёлы далі ёй тое, чаго яна не атрымала ад людзей.

Праўнучка Юліуша Косака, унучка Войцеха Косака, дачка Ежы Косака — трох мастакоў, творчасць якіх прысвечана польскай гісторыі і пейзажу. Пляменніца Марыі Паўлікоўскай-Яснажэўскай і Магдалены Самазванец. Яна павінна была нарадзіцца хлопчыкам і стаць чацвёртым Косакам, каб з гонарам насіць мальберт і славутае імя. Але яна абрала ўласны шлях.

Эльжбета Косак, маці Сімоны

Эльжбета Косак, маці Сімоны, славілася неймавернай прыгажосцю і вытанчанымі манерамі. Фота: сямейны архіў Косакаў

Эльжбета Косак, маці Сімоны, славілася неймавернай прыгажосцю і вытанчанымі манерамі. Фота: сямейны архіў Косакаў

Маці Сімоны, […] Эльжбета Дзенчалоўская-Смялоўская, перш, чым стаць жонкай Ежы Косака, была яго каханай. Яе раман з Ежы Косакам развіваўся гадамі. Косак, жанаты з Евай Косакавай, народжанай Капліньскай, пазнаёміўся з Эльжбетай (якая была маладзейшай за яго на дваццаць чатыры гады), хутчэй за ўсё, у сярэдзіне трыццатых гадоў. Гэта, як можна меркаваць, быў раман настаўніка і вучаніцы. Каханне жанчыны, якая мела хараство, і мужчыны, які меў славутае імя. А таксама жонку і дачку. Гісторыю гэтага рамана можна прасачыць па карцінах Ежы Косака. У 1935 годзе будучы бацька Сімоны напісаў партрэт бацькі Эльжбеты, Віктара Дзенчалоўскага. Сваё палатно ён падпісаў так: «Маёй дарагой Элюсіньцы ад таго, хто любіць Айца».

У сярэдзіне трыццатых гадоў Ежы і Эльжбета, хутчэй за ўсё, не толькі былі знаёмыя, але і адчувалі адно да аднаго сімпатыю. У 1937 годзе Косак напісаў карціну па матывах балады Адама Міцкевіча «Уцёкі». На карціне вершнік сціскае ў абдымках аголеную дзяўчыну, падобную да Эльжбеты. У ніжняй частцы карціны напісана: «Моцна каханай Бубусі ў дзень імянін». «Бубусяй» (і «Бабусяй») Ежы называў Эльжбету, калі яна ўжо стала яго жонкай.

Ежы Косак, бацька Сімоны

Ежы Косак, бацька Сімоны, як і яго продкі, любіў коней. Фота: сямейны архіў Косакаў

Ежы Косак, бацька Сімоны, як і яго продкі, любіў коней. Фота: сямейны архіў Косакаў

Чым Ежы прыцягнуў Эльжбету? Прозвішчам? Ці яна шукала ў сталым мужчыну бацьку? Напэўна, ён пакарыў яе не грашыма (у той час у Косакаў былі вялікія даўгі) і не прыгажосцю. Ён быў каржакаватым мужчынам, знешне мала нагадваў свайго прыгажуна-бацьку. Сімона аб шлюбе сваіх бацькоў казала: «Мая мама так закахалася ў бацьку, што ўсё тое, што было яго, аўтаматычна стала яе. […] Яны былі знаёмыя даўно, у мамы быў час, каб даведацца густы бацькі, і яна прыняла іх як свае. Яна ўвасабляла дом і традыцыю, любоў, якая панавала ў Касакоўцы».

Дзядзінка — тут або нідзе

«Сімона, паедзем у Дзядзінку, можа, табе там спадабаецца». Сімона адразу палюбіла гэтае месца. Больш за 30 гадоў яна жыла ў хацінцы пасярод Белавежскай пушчы. Фота — Лех Вільчэк

«Сімона, паедзем у Дзядзінку, можа, табе там спадабаецца». Сімона адразу палюбіла гэтае месца. Больш за 30 гадоў яна жыла ў хацінцы пасярод Белавежскай пушчы. Фота — Лех Вільчэк

«Дзядзінка ўпершыню паўстала перад Сімонай у святле месяца, — успамінае Эва Высмулек. — Мы вырашылі паехаць туды ўначы. Мы ехалі па дарозе з паходнямі ўчатырох: муж, наняты фурман, я і Сімона. Раптам на Броўскую дарогу выйшаў зубр. Конь спыніўся як укапаны, мы спалохаліся, але ўсё ж даехалі. Сімона з першага погляду закахалася ў Дзядзінку». Праз гады Сімона апісала гэта падарожжа і сустрэчу з царом пушчы такім чынам: «Гэта быў першы зубр, якога я бачыла ў жыцці, не лічачы тых, што ў заапарку. Ну і гэта вітанне пры ўездзе ў пушчу: манументальны зубр, бель, снег, поўня, вакол бела-бела, прыгажосць […] і леснічоўка на зацішнай палянцы, уся ў снезе, гэта быў пакінуты дом, тут два гады ніхто не жыў. У цэнтральным пакоі не было падлогі, поўная разруха. І я паглядзела на гэты дом, пасярэбраны святлом месяца, каб было больш рамантычна, і сказала: усё, ці тут, ці нідзе!»

Косакаўка ў Дзядзінцы

Інтэр'ер хаткі лесніка «Дзядзінка» Сімона запоўніла памятнымі прадметамі з роднай Касакоўкі. Фота — Лех Вільчэк

Інтэр'ер хаткі лесніка «Дзядзінка» Сімона запоўніла памятнымі прадметамі з роднай Касакоўкі. Фота — Лех Вільчэк

Перш чым пасяліцца ў Дзядзінцы, дом трэ' было адрамантаваць. Супрацоўнікі Белавежскага нацыянальнага парку паправілі дзіравы дах, замянілі лагі, ліквідавалі грыбок і сказалі, што на пяць гадоў хопіць (і сапраўды, на гэты час і хапіла). Пасля рамонту Сімона стала ўладкоўваць сваю частку Дзядзінкі. Яна клеіла шпалеры, мыла вокны, паставіла канапу, лаўку, мяккія крэслы, якія прыехалі сюды з Кракава. З Касакоўкі яна прывезла вялікі гадзіннік, турэцкі кінжал, карункавыя абрусы і фіранкі, кнігі, газавыя лямпы, прас на вуголлі, калекцыю зброі, шкатулкі з чорнага дрэва, а таксама шкло, фарфор, шафкі ў гуральскім стылі і дубовы ложак. Каля дзвярэй яна павесіла дубальтоўку з калекцыі Косакаў. У кутку пакоя Сімоны стаяла вялікая старамодная кафляная печ. Пасярэдзіне — працоўны стол з газніцай.

«Ралі Парыж—Дакар»

«Нешта на мапедзе», або Сімона Косак едзе ў паляўнічы домік у Дзядзінцы. Фота — Лех Вільчэк

«Нешта на мапедзе», або Сімона Косак едзе ў паляўнічы домік у Дзядзінцы. Фота — Лех Вільчэк

Першы Косак ездзіў верхам і на дрожках, другі верхам, на дрожках і на аўто, а трэці на тым жа, на чым ездзілі яго продкі. Сімона ездзіла на веласіпедзе, мапедзе «Камар», малалітражным «Фіяце», на ўседарожніку, трактары, на бегавых лыжах.

На гэтых транспартных сродках яна пераадольвала шлях з Белавежы ў Дзядзінку сотні разоў. Дарога, якую некаторыя называюць «траса Парыж—Дакар», танула ў вадкай гразі, і да таго ж яе разбівалі лесавозы, якія везлі з пушчы дубы. «Неяк раз, — успамінае Томаш Вяркоўскі, паляўнічы з Белавежскай пушчы, — я ўбачыў нешта на мапедзе: валасы ва ўсе бакі, шлем пілота, штаны з трусінага футра, акуляры-кансервы. Гэтае «нешта» праехала міма, і я нават павярнуўся, бо не зразумеў, што гэта такое праляцела. Справа была ў 1974 годзе. Вось тады я ўпершыню ўбачыў Сімонку». У Белавежы ўжо было некалькі прыватных аўтамабіляў, але ні адзін з іх не належаў Сімоне. Таму ўзімку яна ездзіла на працу на мапедзе, над рулём якога прымярзалі рукі. «Аднойчы мы з калегам ехалі на ўседарожніку па Белавежскай пушчы, — кажа,біёлаг Каятан Петшаноўскі. — Глядзім, хтосьці прадзіраецца скрозь гурбы з мапедам на спіне. Гэта была Сімона. Мы пасадзілі яе разам з мапедам у наш уседарожнік. Потым яна нам аддзячыла ў Дзядзінцы, разагрэўшы нам рондаль бігасу».

«Плюшавы» сябар

Сумесная трапеза ў кампаніі незвычайнага дамачадца, Сімона са свінкай Жабкай. Фота — Лех Вільчэк

Сумесная трапеза ў кампаніі незвычайнага дамачадца, Сімона са свінкай Жабкай. Фота — Лех Вільчэк

Дзікую аднадзённую свінку Жабку прывёз Лех Вільчэк, і менавіта дзякуючы гэтаму зверу жыхары Дзядзінкі [Сімона Косак і Лех Вільчэк] пазнаёміліся бліжэй. І пранікліся адно да аднаго сімпатыяй. Раней яна лічыла, што Лех фанабэрысты. Ён не заставаўся ў даўгу. Калі ў Дзядзінцы з'явілася свінка, Вільчэк папрасіў Сімону паклапаціцца пра яе ў час яго адсутнасці. Затым ён стаў «пазычаць» яе Сімоне. Потым свінка спала з імі ў ложках. Жабка вырасла ў дзіка памеру XXL і пражыла ў іх сямнаццаць гадоў. «Яна ахоўвала дом і хадзіла шпацыраваць як сабака, і ўсё часцей тулілася да гаспадароў і патрабавала ласкі!» — апісваў кракаўскі журналіст Збігнеў Шчвенх свой візіт у Дзядзінку.

Крумкач-тэрарыст

Сімона з крумкачом Кораскам, які краў золата і нападаў на веласіпедыстаў. Фота — Лех Вільчэк

Сімона з крумкачом Кораскам, які краў золата і нападаў на веласіпедыстаў. Фота — Лех Вільчэк

Аб крумкачы людзі казалі, што гэта прапашчы бандыт і злодзей. Ён тэрарызаваў палову Белавежы. Крумкач краў пачкі з-пад цыгарэт, расчоскі, нажніцы, пасткі і нататнікі. Нападаў на людзей […], разрываў сядзенні ровараў. Краў дакументы, у лесе цягаў у дрывасекаў каўбасу і прарабляў дзіркі ў торбах з пакупкамі. Хапаў мужчын за калашыны, а жанчын цягнуў за спадніцы і дзёўб ім ногі. Людзі думалі, што Корасек (так клікалі крумкача) — гэта пакаранне за іх грахі. «Ён краў нават зарплату ў рабочых у лесе, — успамінае Станіслаў Мысьлінскі, у якога да гэтага часу засталіся шнары пасля нападу гэтай птушкі. — Ён скраў у мяне пропуск у запаведнік, выцягнуў яго ў мяне з кішэні, а затым цынічна парваў. Ён любіў нападаць на веласіпедыстаў, асабліва на дзяўчат. Гэта выглядала вельмі эфектна: крумкач пачынаў дзяўбці ездака ў галаву, той падаў з ровара, а крумкач пераможна сядаў на сядло і глядзеў на кола, пакуль тое не спыніцца».

«Неяк раз ён скраў у мяне ключы ад машыны і паляцеў у лес, — распавядае таварыш Сімоны, — а Лешэк [Вільчэк] мне на гэта: маўляў, не перажывай, ён верне. Узяў папліску і пачаў палохаць крумкача: «Суччын сын ты гэтакі, гэта ты скраў у майго сябра ключы?!» І папярэдзіў Корасека, што калі той аддасць ключы, то атрымае яйка, а калі не аддасць, то атрымае папліскаю. А крумкач як быццам усё зразумеў, бо даволі хутка прыляцеў да мяне ў раздражнёным настроі з ключамі ў дзюбе і дэманстратыўна кінуў іх на стол!»

«Я хадзіла па запаведніку без пропуску, — распавядае Бажэна Вайда. — Мяне ўбачыў ахоўнік парку, ён пайшоў за мной у Дзядзінку і пачаў выпісваць штраф. Калі ахоўнік уручаў мне запоўнены фармуляр, прыляцеў крумкач. Ён выхапіў паперку, паляцеў з ёй на дах Дзядзінкі і разарваў там яе сваімі лапамі. На мяне напаў прыступ смеху, я рагатала і не магла спыніцца, ахоўнік разгубіўся і, у рэшце рэшт, махнуў рукой. Калі я расказала пра гэта Сімоне, яна ледзь не памерла ад смеху».

Дух шляхецкіх традыцый

Эльжбета Косак, маці Сімоны, любіла жыццё ў Дзядзінцы. Два гады яна курсавала паміж Кракавам і Белавежай. Фота — Лех Вільчэк

Эльжбета Косак, маці Сімоны, любіла жыццё ў Дзядзінцы. Два гады яна курсавала паміж Кракавам і Белавежай. Фота — Лех Вільчэк

Маці Сімоны, Эльжбета, два гады курсавала паміж Кракавам і Белавежай. Зімой яна вярталася ў Касакоўку. У яе была праблема са сцягном, і яна хадзіла на мыліцах, таму перасоўвацца па Дзядзінцы, дзе прыбіральня была ў двары, ёй было нязручна.

Аднак для жанчыны, выхаванай у шляхецкай традыцыі, гэта, напэўна, былі райскія ўмовы: жыццё ў адпаведнасці з рытмам прыроды, нарыхтоўка варэння, файф-о-клок. Жыццё ў Дзядзінцы летам сапраўды нагадвала сваёй атмасферай панскі побыт: чытанне пры святле газовак, развядзенне хатняй птушкі, часам пража воўны, і ўсё гэта пад штогадзінны бой гадзінніка з калекцыі Леха Вільчэка. Сімона цяпер жыла трохі як яе бабуля і, верагодна, так, як у дзяцінстве жыла яе маці, — гэта значыць як сапраўдная шляхцянка.

Так, як і яны, Сімона лячылася лекавымі травамі і ўжывала старадаўнія словы, накшталт «этажэрка», як яе маці і бабуля, сачыла за тым, у якім асяродку яна круціцца. У размове яна выкарыстала esprit de répartie, дасціпныя рэплікі — гэты талент, як і ў кожнага панскага дзіцяці, быў у яе з дзяцінства. Але перш за ўсё, яна не «брала ад жыцця ўсё», а ставілася да яго як да задачы, а часам і як да місіі.

Член статка

Сімона са статкам казуль. Фота — Лех Вільчэк

Сімона са статкам казуль. Фота — Лех Вільчэк

«Маленькі статак маіх казуль, якіх я выгадавала з бутэлькі, а потым многія гады суправаджала ў вандроўках па лесе, — успамінала Сімона Косак, — аднойчы стаў праяўляць прыкметы спалоху, страху і адмаўляўся выйсці пасвіцца ў лес. І я пайшла ў напрамку маладога ляска, таму што менавіта туды жывёлы глядзелі, натапырыўшы вушы і падціснуўшы хвасты; было зразумела, што нейкую вельмі вялікую небяспеку яны адчуваюць адтуль. Такім чынам, я прайшла прыкладна палову шляху па адкрытай прасторы і раптам спынілася як укапаная, пачуўшы за сваёй спінай дружны, поўны жаху брэх, я павярнулася, і што ж я бачу? […] Пяць маіх казуль стаялі на напружаных прамых ножках, глядзелі на мяне і гаварылі мне сваім брэхам: не бяжы туды, не ідзі туды, там смерць! Шчыра кажучы, я аслупянела, але потым пайшла. І што ж аказалася? У гэтым маладняку я знайшла свежыя сляды рысі. Я прайшла далей углыб гушчару і знайшла экскрыменты рысі — і яны сапраўды былі цёплыя: я памацала іх рукой. Што гэта значыла? Гэта значыла, што ў наш гадавальнік прабраўся небяспечны драпежнік, казулі яго заўважылі, уцяклі ў страху, і што яны ўбачылі? Калі маці ідзе на верную смерць, яе трэба папярэдзіць, і для мяне, шчыра прызнаюся, гэты дзень стаў пераломным днём. Я перасекла мяжу, якая аддзяляе свет жывёл ад свету людзей. Калі б нас аддзяляла ад жывёл шкло, неадольная сцяна, іх бы не занепакоіў мой лёс. Мы — казулі, яна — чалавек, якая нам справа? Калі яны мяне папярэдзілі […], гэта азначае толькі і выключна адно: ты член нашага статка, мы не хочам, каб ты пацярпела. Шчыра прызнаюся, што я перажывала гэтую падзею на працягу многіх дзён і ўласна сёння, калі я думаю пра гэта, я адчуваю, як на сэрцы становіцца цёпла. Гэта доказ таго, як можна пасябраваць са светам дзікіх жывёл».

Зоапсіхолаг

Для жывёл яна была як маці. На фота з ласямі-блізнятамі, якіх Косак называла Кола і Пэпсі. Фота — Лех Вільчэк

Для жывёл яна была як маці. На фота з ласямі-блізнятамі, якіх Косак называла Кола і Пэпсі. Фота — Лех Вільчэк

У гадавальніку Сімоны з часам з'яўляюцца таксама: лань, якая будзе прыходзіць да яе пад акно і частавацца цукрам, бусел, якому Сімона зладзіць гняздо са скрыні ў сябе ў пакоі, такса і рысіха, якая будзе спаць з ёй у ложку, а яшчэ паўліны. Дзядзінка вельмі хутка ператварылася ў эксперыментальную лабараторыю, якую Сімона з году ў год развівала як зоапсіхолаг (так яна сябе называла), а таксама ў бальніцу, паліклініку і прыёмную для хворых жывёл. Тут яна лячыла і даглядала жывёл, і разам з Вільчэкам, які іх фатаграфаваў, даглядала за ўсім гэтым звярынцам. Тут яна, як маці, выхоўвала ласёў-блізнят: Пэпсі і Колу, мыла чорнаму буслу шыю, запускала сабе ў рукаў пацука Каналлю, які на адкрытай прасторы ўпадаў у паніку, дазваляла сваёй сяброўцы-лані зладзіць сабе ў двары «родзілку», брала дадому авечак і іх супер-маму, вырошчвала пацукоў Альфу і Амегу і назірала за іх жыццём, трымала ў акварыуме цвыркуноў. Тут яна складала прагнозы надвор'я, назіраючы за кажанамі ў склепе. З году ў год звярынец пашыраўся […].

Барацьба за рысяў і ваўкоў

Сімона з рыссю Агатай, якая вырошчвалася для фільма Яна Валенчыка. Фота — Лех Вільчэк

Сімона з рыссю Агатай, якая вырошчвалася для фільма Яна Валенчыка. Фота — Лех Вільчэк

Узімку 1993 года Сімона, як яна распавядала журналістам, пачала барацьбу за выратаванне ад знішчэння белавежскіх рысяў і ваўкоў. «Група маладых супрацоўнікаў з Інстытута вывучэння сысуноў Польскай акадэміі навук, — пісала, напрыклад, Аліна Нядзельскі ў артыкуле, апублікаваным у «Тваім Стылі», — прыдумала правесці тэлеметрычныя даследаванні. Яны складаліся ў тым, што дзікай жывёле чаплялі аброжак з радыёперадавальнікам, каб яна, перасоўваючыся па лесе, перадавала інфармацыю. Але драпежніка спачатку трэба было злавіць. Выпадкова высветлілася, што навукоўцы ставілі на рысяў і ваўкоў пасткі, забароненыя законам. Сімона Косак паказвае «даследчую апаратуру», якую яна знайшла ў пушчы — цяжкія металічныя сківіцы. Расціснуць іх маглі толькі двое мужчын. Варта было ёй адкласці рукапіс, як пад акно падышла зграя ваўкоў […]. Ваўкі проста вылі нямым голасам […]. «Гэта быў гімн падзякі за выратаванне іх жыццяў», — кажа Сімона ўпэўнена. — Ваўкі ніколі не набліжаюцца да будынкаў. Яны занадта палахлівыя». Магчыма, яны адчулі прыязную аўру, якая ішла з леснічоўкі». […].

У 1993 годзе Сімона выявіла ў запаведніку дзве пасткі на драпежнікаў, пастаўленыя супрацоўнікамі Інстытута вывучэння сысуноў. Сімона забрала гэтыя пасткі і адмовілася аддаваць. Навукоўцы з інстытута абвінавацілі яе ў крадзяжы даследчай апаратуры. Справай занялася раённая пракуратура ў Гайнаўцы і II Крымінальны аддзел Раённага суда ў Бельску-Падляскім. Падчас допыту ў пракуратуры Сімона на пытанне аб тым, якую пагрозу для жывёл уяўляла такога роду навукова-даследчая тэхніка, адказала: «На маю думку, не толькі для жывёл, але і для ахоўнікаў [гэта] несла смяротную пагрозу. […] Кожная жывёла, якая патрапіла ў пастку, патэнцыйна асуджаная на смерць, калі пашкоджанне лапы будзе цяжкім. У папуляцыі, якая налічвае дванаццаць асобін, улічваючы браканьерства і выпадковую гібель дзікіх жывёл, гэта — смяротная пагроза для існавання апошняй нізіннай папуляцыі рысі, чый набор генаў — адзіны ў Еўропе, паколькі ў Еўропе нізіннай рысі ўжо няма. Гэта ўвогуле ганьба для свету навукі, што мы прыклалі да гэтага руку».

Ганна Камінская. «Сімона. Аповед пра незвычайнае жыццё Сімоны Косак». Кракаў, 2015.

Ганна Камінская. «Сімона. Аповед пра незвычайнае жыццё Сімоны Косак». Кракаў, 2015.

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?