Культура1010

«Нармальныя людзі нясуць праўду, а беларусы — крыўду». Гутарка з Адамам Глобусам

Пісьменнік Адам Глобус не стамляецца правакаваць. Нават і ў гэтым інтэрв'ю. «Дзве душы» — вось формула беларуса, сцвярджае ён. А Зносак — такі ж архетып беларуса, як Дон-Кіхот — іспанца. У раі нам дазволяць рабіць усе смяротныя грахі: зайздросціць, блудзіць і жэрці, колькі ўлезе. Інакш навошта нам рай? І Глобус скептычны адносна палітыкі. Каго цікавіць, хто кіраваў Галандыяй пры жыцці Ван Гога, кажа ён.

Літаратурная прэмія імя Ежы Гедройца зноў не абышлася без Адама Глобуса. Сёлета пісьменнік і мастак увайшоў у лік намінантаў з кнігай партрэтаў «Рысы». Карыстаемся нагодай і распытваем вядомага правакатара пра пакрыўджаных сучаснікаў, успрыманне эротыкі і пра тое, ці гатовыя беларусы да перамен.

— Некалі кніга ў падобным да «Рысаў» фармаце — збор партрэтаў «сУчаснікі» — пакрыўдзіла вашых калег, з-за яе вы нават не былі прынятыя ў Саюз мастакоў. Ці павінны быць у аўтара твора мастацтва маральныя абмежаванні?

— Калі ўсе нармальныя людзі нясуць праўду, то беларусы — крыўду, гэта наша асноўнае пачуццё, у нас крыўда на ўсіх. Таму беларускі пісьменнік абавязаны крыўдзіць — не абражаць, а крыўдзіць. Менавіта пра такіх сУчаснікаў Купала напісаў «Тутэйшых», я рады, што ў Купалаўскім ізноў рыхтуецца іх прэм’ера, зноў Зносак актуальны.

— На жаль, актуальны.

— Чаму на жаль?

Зносак нармальны беларус. Вось іспанец — гэта Дон Кіхот, рускі — князь Мышкін, а беларус — Зносак, прыстасаванец,

якому ўсё роўна, быць рускім ці палякам.

Цяпер па ўсім свеце беларусы выйшлі са сцяжкамі — заўтра яны іх згорнуць і зноў стануць хто амерыканцам, хто французам, хто «меджду протчым» рускім, гэтае хамелеонства для беларуса арганічнае.

«СУчаснікі» выклікалі эфект выбуху ў балоце — бомба ўзарвалася і ўсіх заляпала, але «Рысы» распавядаюць пра станоўчых герояў, а стварыць станоўчы вобраз складана, бо ёсць рызыка, што ён будзе вялы, прадказальны і прэсны. Калі пішаш «парадныя» партрэты, кніжка, вядома, не такая эфектная, як выбух у балоце. Зрэшты, цяпер у мяне ёсць карыкатурны праект «Мразі» — ну, можа, «Мразямі» я яго не буду называць, хай будуць «Шаржы».

— Хто вашы героі ў «Рысах»?

— Я пішу пра творчых людзей. Змаганне за ўладу — не маё, не бачу там герояў. Калі я працаваў над «Сусветнай гісторыяй» у 24 тамах, якая вытрымала восем накладаў, прапанаваў скараціць факты пра войны і дадаць культуры, навукі, цывілізацыйных адкрыццяў, карацей, менш фюрараў і дыктатараў — больш культурных дзеячаў. Мы павінны вывучаць не гісторыю вайны, бо гэта бесперспектыўна, і не Гітлера са Сталіным, бо гэта дэгенераты.

Каго цікавіць, хто кіраваў Галандыяй пры жыцці Ван Гога?

Калі палітычная задуха становіцца невыноснай, я стараюся думаць пра мастакоў.

— У адным са сваіх пастоў у «Фэйсбуку» вы напісалі, што «многія мастакі і пісьменнікі вас не любяць і робяць розную дрэнь». Як вы думаеце чаму?

— Зайздрасць, яна непазбыўная, бо сем смяротных грахоў выбудаваны так, што, калі ты не ўчыняеш шэсць, абавязкова ўчыняеш сёмы, мы заўсёды будзем грэшныя, тым больш грахі, асабліва смяротныя, — гэта вельмі прыемна. Думаю, у раі нам дазволяць рабіць усе смяротныя грахі: зайздросціць, блудзіць і жэрці, колькі ўлезе. Інакш навошта нам рай?

— Можа, тая нелюбоў справакаваная нечым кшталту «сУчаснікаў»?

— Я займаўся спортам, таму ведаю: каб ударыць мацней, трэба ўдарыць, калі на цябе ідуць, — менш сілы, а эфект большы. Я ніколі не пачынаю першы, чакаю, калі нападуць і падстаўляю кулак — і чалавек разбіваецца. Вось нехта да мяне прыходзіць і пад сакрэтам расказвае пра іншага чалавека, якая ён сволач. Мне застаецца дачакацца, калі тая сволач што-небудзь на мяне гаўкне, і раз — паказаць гісторыю.

Калі б Дантэ загнаў у пекла Гамера і ўсю школьную праграму, хто б чытаў яго «Боскую камедыю»? Ён зразумеў, што трэба панасоўваць туды сУчаснікаў, праўда, у сУчаснікаў заўсёды цяжкая рэакцыя, таму Дантэ і выгналі, як выгналі Джойса, калі ён напісаў «Дублінцаў». Каб выказацца пра такіх сУчаснікаў, патрэбна мужнасць. Алексіевіч лічыць, што з людзьмі так нельга паступаць, так мне і сказала: «Я чытаю ваш «Фэйсбук» — так пра людзей пісаць нельга».

— Дарэчы, вы лічыце, што беларускі пісьменнік мусіць пісаць на беларускай мове: калі грамадства спрэс рускамоўнае, чаму да пісьменніка асаблівае патрабаванне?

— Бо ён ідзе крыху наперадзе. У часы Пушкіна эліта размаўляла па-французску, а тыя, хто размаўляў па-руску, не чыталі. І нашто было Пушкіну пісаць па-руску? Значыць, у нас ёсць місія:

беларускі пісьменнік — крыху больш, чым аўтар, які забаўляе публіку, яго кніжка выконвае нацыястваральную, дзяржавастваральную і маралестваральную функцыі.

— Хто-ніхто з пісьменнікаў скардзіцца, што беларуская літаратурная суполка прымае яго як аўтсайдара. Ці ёсць у нас увогуле літаратурная суполка і ці адчуваеце вы сябе яе часткай?

— Уявіце, мне шэсць гадоў, я выходжу з пад’езда і бачу старога чалавека ва ўсім новым. Мяне гэта дзівіць, бо мы ўсе жывём бедна, новыя боты альбо падораная маме паэтэсай Дусяй Лось шаль — цэлая падзея ва ўсім доме, і тады бацька кажа, што гэта Язэп Пушча, які вярнуўся з лагераў і па дарозе купіў адразу ўсю патрэбную адзежу. Я ведаў Язэпа Пушчу, жыў у адным пад’ездзе з Караткевічам, Стральцовым, Віткам, Навуменкам, Гілевічам, мой бацька — пісьменнік, маці працавала ў бібліятэцы, прадмову да маёй першай кнігі напісалі Караткевіч і Стральцоў — ясна, што

я не проста частка, а працяг гэтай супольнасці.

Ведаеце, калі некага забіваюць, ахвяра ў нейкай ступені таксама вінаватая: той, хто адчувае сябе аўтсайдарам, сам вінаваты, што яго не любяць, і калі ён думае, што будзе крышыць на суполку батоны, а мы скажам, маўляў, мы ўсе наконт цябе памыляліся, дык не — ён проста нікчэмнасць і дрэнь. Гэта ў нас традыцыя: пісьменнікі, якіх недалюбілі і недатрахалі.

— Вы казалі, што сапраўдны літаратар мусіць рыхтавацца не да атрымання Нобеля, а да адмаўлення ад Нобелеўскай прэміі. Калі атрымаеце Гедройца, адмовіцеся?

— Аддам грошы на рамонт ПЭН-Цэнтра, дзе мая літаратурная школа, — трэба там столь пабяліць і шмат чаго зрабіць, дзякуй Богу, у нас цяпер добрая старшыня [Святлана Алексіевіч. — Аўт.].

— Вы вядомы як першапраходзец у беларускай эратычнай літаратуры. Як наша грамадства ўспрымае эротыку і ці гатова яно гаварыць пра сэкс?

— Я неяк пачуў, што кожная чацвёртая думка ў чалавека — рэлігійная, і вырашыў, што тры астатнія — гэта навуковая рацыянальная думка, мастакоўская і, нарэшце, эратычная. Адпаведна, мне ўсё адно, ёсць у Савецкім Саюзе сэкс ці няма: кожная чацвёртая думка ў чалавека ўсё роўна будзе эратычнай, закладзенай на працяг роду, пошук партнёра, каханне і цяпло. Да таго ж мастаку можна ўсё: Цапкала альбо чалавек, падобны да Цапкалы, з дзвюма голымі жанчынамі ўсіх абурае, а Глобус з пяццю голымі жанчынамі ў майстэрні — гэта нармальна, хоць шэсць.

— А наколькі свабодна з эротыкай на нашых выставачных пляцоўках?

— Калі ты абвяшчаеш выставу на адзін дзень і абяцаеш паставіць ахову, каб на яе не пусцілі дзяцей, — ёсць надзея, што праскочыш, і міліцыянер не прыйдзе і не згасіць рубільнікам святло. Я развешваў выставу — прыходзяць і кажуць: «Ё-маё, можна мы гэта пакуль завесім?» — нават дэмакратычная галерэя «Ў» пазавешвала палову маіх прац.

— Раскажыце пра свой досвед сутыкнення з цэнзурай.

— Я, напэўна, больш за ўсіх сустракаўся з цэнзурай. Ёсць нават такі часопіс «Index on Censorship», што друкуе забароненых на радзіме пісьменнікаў, — там публікавалі мае работы, і я гэтым ганаруся. У нас шмат расказваюць, як каго забаранялі, а папросіш паказаць забароненую кніжку: «Ну, гэта во, ну…» — і ні ў кога няма. Можна паглядзець, якія Ленінскія прэміі і прэміі Ленінскага камсамола атрымлівалі пісьменнікі, якія казалі, што іх быццам забаранялі. А я тым часам магу ўзяць з палічкі асобнік і расказаць, як

савецкая цэнзура знішчыла ўвесь наклад маёй кнігі «Груд». Я думаў, што ніколі яе не знайду, а аднойчы звоніць мне Скобла і кажа: «Тут памёр адзін палкоўнік КДБ, яго сын распрадае бібліятэку і там ёсць твой «Груд» — аддасць за пяць даляраў».

Мы прыйшлі да сына гэтага палкоўніка, шукалі-шукалі і не маглі кніжку знайсці, а потым аказалася, у бібліятэцы ёсць асобная паліца забароненай літаратуры — там стаяў мой «Груд», сшыты як сшываюць крымінальныя справы, з цэнзурнымі пазнакамі пра містыцызм, богашукальніцтва і апалітычнасць. Тое сутыкненне ў Саюзе мастакоў наконт «сУчаснікаў» — таксама цэнзура, бо як да мастака да мяне прэтэнзій не было.

— Ваш комікс «Дзікае паляванне» выдаваўся чатыры разы. У мінулым годзе госць «Лістапада» Кшыштаф Занусі ў адным з інтэрв’ю паблажліва сказаў, што «комікс — гэта прымітыўны сродак камунікацыі з аўдыторыяй». Што вы на гэта скажаце?

— Мы ведаем польскую пыху, Занусі паблажліва выказваўся і пра беларускае кіно, маўляў, польскі ці рускі кінематограф ёсць, а беларускага не існуе. Калі так разглядаць, ёсць толькі амерыканскі кінематограф, і Занусі там няма, гэта трэцеразрадны рэжысёр. Комікс — не проста кніжачка для дзяцей, што таксама было б цудоўна, а ўнікальная з’ява, што спалучае малюнак, тэкст, колер. Наогул, адмаўляць нейкі жанр — дурасць. Тым больш, кіно і ёсць сфатаграфаваны комікс, калі так паглядзець, спачатку быў комікс і толькі потым — кіно. У раскадроўцы геніяльнага рэжысёра Эйзенштэйна альбо якога-небудзь Грынуэя ты бачыш, як прамаляваны кожны кадр, што пасля ўвасоблены на экране.

— На фоне апошніх падзей у краіне, на ваш погляд, беларусы гатовыя да перамен?

— Дакладна не гатовы, ні вярхі, ні нізы, ні сярэдзіна — ніхто. Быццам бы ўсе разумеюць, у тым ліку ўлада, што ў старой так званай эліты ўсё менш сіл на кіраванне дзяржавай, але і новая эліта нічога не прапанавала. У мяне ўвесь час пытаюцца, ці будуць страляць, і я задумваюся пра ўкраінскую Нябесную сотню.

У нас ёсць помнік Курлоўскаму расстрэлу 1905 года, калі ў Мінску расстралялі мірную дэманстрацыю з дваццаці тысяч чалавек — якраз сто чалавек загінула, у нас ёсць свая Нябесная сотня, пра якую мы забылі.

Калі гаворыш, што на адной са станцый метро ў Мінску ёсць прысвечаны ёй помнік, усе пытаюцца, а на якой станцыі, ты кажаш, што на «Плошчы Леніна», тады пытаюцца, а дзе там помнік, — і калі гаворыш, што трэба падняцца па лесвіцы ў бок вакзала і перад тым, як павярнуць налева, каб выйсці ў танэль, на сцяне ёсць мемарыяльны знак, пытаюцца: «Што, праўда, ён там ёсць?» Мы вельмі лёгка забываем, а да ветру перамен трэба рыхтавацца. Калі на мітынгі выходзяць з дзецьмі і сабакамі, значыць, людзі нават не пачыталі ў інтэрнэце, як хадзіць на мітынг, каб было як мага менш ахвяр.

Калі хочаш змагацца — выходзь і змагайся, толькі спачатку схадзі на «Плошчу Леніна» і паглядзі на помнік.

— У вас вялікі досвед удзелу ў пратэстах?

— Канешне, з 1988 да 2015 года, я ведаю, як апранацца, як хадзіць, як уцякаць, дзе лепш быць наперадзе, а дзе — у канцы. Ведаю, што трэба быць зашпіленым на ўсе гузікі і не разявацца, каб цябе, проста з-за таго, што ты разяваты, не зацягнулі ў аўтазак. Калі ідзеш пратэставаць, ты павінен быць падрыхтаваны і маральна, і фізічна. Вы ж бачыце, як рыхтуецца супрацьлеглы бок, — а мы выходзім проста так і здзіўляемся, што нам далі дубінай па галаве. Дзяржава — вельмі сур’ёзная арганізацыя, з ёй нельга абыходзіцца жартам і па прыколе, гэта не тая субстанцыя, якая разумее гумар, іронію ці самаіронію.

— Мы пачыналі са Зносака — якімі яшчэ якасцямі адрозніваюцца беларусы?

— Мне смешныя беларусы, што лічаць сябе ліцвінамі, гуманоідамі, савецкімі людзьмі, смешна, што ў іх таксама ёсць цяга да велічы. Чытаеш у Хемінгуэя: «Амерыканец едзе ў цягніку і бачыць Парыж», — і думаеш, ці можна тое самае напісаць пра беларуса, і разумееш, што амерыканец можа ехаць у цягніку і бачыць Парыж, а з беларусам гэта неяк непераканаўча, калі толькі гэта не беларус, што закасіў пад амерыканца. Мяне здзіўляла, калі мае аднакурснікі прыехалі з Парыжа і адзін перад адным расказвалі: «Вось Паўлоўскі ўжо чысты француз». Я кажу: «Гена, а ты?» — «Ну, я само сабой, але я, ведаеш, крышку з Мадагаскара». Я падумаў, толькі беларус можа так закруціць: адзін стаў парыжскім французам за пятнаццаць гадоў, а другі за пяць, затое ўжо з Мадагаскара. Да таго ж,

беларусы любяць быць другімі, як наш Андрэй Грамыка, што лічыўся кіраўніком Савецкага Саюза, але ўсё роўна заставаўся нейкім другім.

Беларусу так утульна: у Кіеве ў яго старэйшы брат — украінец, у Варшаве ён зноў другі, у Вільні — ясна, што палякаў больш, але беларус іх адсуне і ўсё роўна стане другім. Ён наогул любіць усё падвоенае, каб была другая сталіца, не важна, Варшава, Масква ці Кіеў, — з адной ён не вытрымае; каб было дзве мовы, на ўсялякі выпадак, — беларуская і руская, беларуская і польская, а калі што, беларуская і палеская, галоўнае, камплект. Напэўна,

дуалізм адрознівае нас ад усіх суседзяў, «Дзве душы» Гарэцкага — гэта формула беларуса.

— А хто ў нас другі прэзідэнт?

— Івонка Сурвіла. Дарэчы, жанчына.

Каментары10

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

Сусветная зорка Джэйсан Дэрула заехаў у Беларусь. Прэм’ер Турчын вадзіў яго па Доме ўрада8

Сусветная зорка Джэйсан Дэрула заехаў у Беларусь. Прэм’ер Турчын вадзіў яго па Доме ўрада

Усе навіны →
Усе навіны

Навальнічны фронт дабраўся да Мінска

Змерайце сваю талію і рост — гэтыя дзве лічбы шмат скажуць пра ваша здароўе

Урад вызначыўся з пераносам працоўных дзён у наступным годзе

Учора ў Мінску прапаў хлопчык, які не размаўляў

«Чаму ты адключыў рухавікі?» Папярэдні даклад аб катастрофе самалёта Air India выклікаў яшчэ больш спрэчак4

«Разам адкрывалі кантынент беларушчыны». Вінцук Вячорка згадаў пра Эдварда Зайкоўскага3

На Валыні разбіўся французскі знішчальнік Mirage4

Прэм'еру і спікеру Сейма Літвы прыпомнілі, што яны 17 гадоў таму ездзілі ў Беларусь6

«Гэтае гаўно трэба спыняць». Курс, Роўда, Лойка ды іншыя беларусы пра дыкпікі Стрыжака53

больш чытаных навін
больш лайканых навін

Сусветная зорка Джэйсан Дэрула заехаў у Беларусь. Прэм’ер Турчын вадзіў яго па Доме ўрада8

Сусветная зорка Джэйсан Дэрула заехаў у Беларусь. Прэм’ер Турчын вадзіў яго па Доме ўрада

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць