Я заўсёды смяюся, калі чую ўсе гэтыя «Ганцаўшчына», «Лунінеччына», «Ляхаўшчына» ці «Баранавіччына». Бо гістарычна «Ляхаўшчына» — гэта Наваградчына, «Лунінеччына» — часткі Піншчыны і Мазыршчыны, а «Баранавіччына» — Наваградчыны і Слонімшчыны. Піша Анатоль Сідарэвіч.
Народжаны (паводле пашпарту) у Ганцавіцкім раёне, я з іроніяй паставіўся да весткі, што Дзень беларускага пісьменства сёлета будзе праходзіць у Ганцавічах. Бо што такое Ганцавічы? Да 1939 года — прыстанцыйнае паселішча ў Круговіцкай гміне Лунінецкага павета. З якога часу паселішча, якому недзе 125 год, дае імя субрэгіёну? Хіба можа яно дараўнаць старажытным Пінску, Наваградку, Слуцку? Ці нават Куцейну і Любчы, дзе ў ХVII ст. меліся друкарні?
Вось чаму я з цікавасцю прачытаў эсэ Анатоля Трафімчыка «Як узнікла Ганцаўшчына» на сайце часопіса «ARCHE».
Моўны падзел
Анатоль Трафімчык, чалавек круговіцкі, падзяліў Ганцавіцкі раён на тры зоны: слуцкую, наваградскую і пінскую.
Што датычыць трэцяй зоны, то ў лінгвістычных адносінах я не згаджуся з Анатолем, бо ўласна Піншчына — гэта Заходняе Палессе, а акадэмік Яўхім Карскі, апісваючы гаворкі нашай стараны, аднёс Бобрык, Малкавічы і іншыя паселішчы да ўласна беларускага, а не заходнепалескага араэлу.
Не буду казаць пра Малую Плотніцу ці Бобрык (я там бываў толькі праездам), скажу пра Забярэззе, Яловую, Малкавічы, Люсіна, Макава, Задуб’е і Ліпск.
Забярэззе (самы паўночны пункт Пінскага раёна) — гэта востраў блізу чыстай беларускай гаворкі.Магчыма, прычына ў тым, што тут палавіна жыхароў былі каталікамі, якіх мясцовыя жыхары называлі літвінамі (яны, хоць некаторыя і мелі літоўскае прозвішча Матуліс, прыехалі сюды з гістарычнай Літвы — Цэнтральнай і
Гаворка ў Яловай (самы паўднёвы пункт Ганцавіцкага раёна, побач з Забярэззем) таксама не заходнепалеская. (Дарэчы, ялоўскую, хатыніцкую і раздзялавіцкую гаворку апісаў лінгвіст і пінчук Юры Чарнякевіч у сваёй кнізе «Атлас гаворак
Малкавічы (маю на ўвазе вёску, а не прыстанцыйны пасёлак), Люсіна і Макава маюць сваю моўную спецыфіку. Тут можна было правяраць правапіс «дз» і «ц»: яшчэ ў1960-х мясцовыя жыхары казалі дзадзко, цотка, дзэ, цапэр. Сустракаючы ў Малкавічах сваіх равесніц, я заўсёды кажу: «Дзэнь добры, дзаўкі!»
Іншая гаворка ў Задуб’і, але яна таксама не заходнепалеская.
Нельга назваць заходнімі палешукамі і ліпчукоў (жыхароў Ліпска).
У цэлым Ганцавіцкі раён — гэта субрэгіён, дзе перасякаюцца мазырская, слуцкая,Гэта я вычытаў у адной разумнай кніжцы.гродзенска-баранавіцкая і пінская гаворкі.
Вось што такое так званая Ганцаўшчына ў моўным аспекце.
Перайдзем да адміністрацыйнага падзелу.
Што было ў канцы XVII ст.
У час Вялікага Княства Літоўскага ўвесь цяперашні Ганцавіцкі раён уваходзіў у склад Наваградскага павета Наваградскага ваяводства.
Праз 13 год пасля маскоўскай навалы
У склад Лактышоўскай парафіі ўваходзілі: Лактышы (Лагтышова), Будча, Нача, Чудзін; акрамя таго, капліца мелася ў Круговічах (яшчэ не было падзелу на Вялікія і Малыя).
У склад Дзяніскавіцкай парафіі ўваходзілі Дзяніскавічы, Шашкі і Еськавічы (тады Яськавічы).
У склад Галынкаўскай парафіі (цяпер Галынка ў Клецкім раёне) уваходзілі вёскі Востраў і Крышылавічы сучаснага Ганцавіцкага раёна.
Агарэвіцкая парафія на той час была праваслаўная. У яе склад уваходзіла в. Ганцавічы (не блытаць з сучасным горадам), дзе мелася капліца.
Што тычыцца поўдня цяперашняга Ганцавіцкага раёна (Хаценічы (Хатынічы) і Малкавічы), дык ён, мусіць, уваходзіў у склад
За царамі тэрыторыя сучаснага раёна трапіла ў склад Менскай губерні.
На пачатку ХХ ст. Хатыніцкая воласць з Малкавічамі, Люсінам, Макавам уваходзіла ў склад Пінскага павета. У склад Пінскага павета ўваходзілі і Задуб’е з Ліпскам, але гэта былі ўжо Дабраслаўская (у першым выпадку) і Лунінская воласці.
На поўначы раёна была Круговіцкая воласць Слуцкага павета.
Перад скасаваннем Уніі (1837) на тэрыторыі цяперашняга Ганцавіцкага раёна меліся як мінімум пяць рэлігійных цэнтраў: Дзяніскавічы, Круговічы, Лактышы, Малкавічы і Хатынічы.
Вёска Ганцавічы ўваходзіла ў Круговіцкую парафію; у ёй і ў Любашаве меліся толькі капліцы (у былым цэнтры парафіі — Агарэвічах — філіяльная царква).
Задуб’е належала да Малаплотніцкай парафіі (гэта Пінскі павет).
На жаль, не апублікаваны пакуль што звесткі пра Хатыніцкую парафію. А што яна мелася, сумненняў няма.
Прыблізна такі прыходскі падзел захаваўся і пасля скасавання Уніі (1839). Толькі трэба адзначыць, што ў другой палавіне ХІХ ст. пабудавалі цэрквы ў Чудзіне (1867) і Будчы (1896).
У 1921 г. Круговіцкая і Хатыніцкая воласці (цяпер яны называліся гмінамі) трапілі ў наваствораны Лунінецкі павет Палескага ваяводства. Пры гэтым вёскі Чудзін і Пярэвалакі былой Круговіцкай воласці былі далучаны да Чучавіцкай гміны. (За царом Чучавіцкая воласць уваходзіла ў склад Мазырскага павета). У Лунінецкім павеце (у Лунінскай гміне) апынуўся і Ліпск. Пабывала ў складзе Лунінецкага павета і Дабраслаўская гміна, але ў 1922 г. яе вярнулі ў Пінскі павет.
За саветамі Круговіцкая і Хатыніцкая гміны ўвайшлі ў Ганцавіцкі раён Пінскай вобласці. Да раёна далучылі таксама в. Задуб’е Дабраслаўскай гміны, Чудзін і Пярэвалакі Чучавіцкай гміны і Ліпск Лунінскай гміны.
Былую Хатыніцкую гміну падзялілі на чатыры сельсаветы: Хатыніцкі, Люсінскі, Малкавіцкі і Навасёлкаўскі (з 1954 г. — Свяціцкі). Да Малкавіцкага сельсавета дадалі Задуб’е і Ліпск.
Круговіцкую гміну падзялілі на Агарэвіцкі, Дзяніскавіцкі, Круговіцкі, Кукаўскі, Лактышоўскі. Стаў цэнтрам сельсавета і Чудзін. Асобна існавалі Ганцавіцкі пасялковы і Ганцавіцкі сельскі савет (вёскі Ганцавічы, Боркі, Любашава, Ельня і Сукач).
У 1957 г. Свяціцкі сельсавет перадалі Ляхавіцкаму раёну, а ў
Я быў сведкам аднаўлення Ганцавіцкага раёна ў 1966 годзе.
У рэлігійных адносінах увесь Ганцавіцкі раён пад канец савецкай улады належаў да Круговіцкага прыходу.
У Малкавічах мелася свая царква, у якой служыў айцец Леанід Каменцаў. За саветамі да Малкавіцкага прыходу было далучана Задуб’е. У
Ад сярэдзіны
За Польшчаю былі пабудаваны касцёлы ў Ганцавічах (мураваны) і ў Малкавічах (драўляны). На месцы ганцавіцкага касцёла цяпер раённы дом культуры (у драўлянай плябані месціцца рэдакцыя «Савецкага Палесся»), а малкавіцкі касцёл разабралі на адзін з карпусоў дзіцячага дома. Цяпер на месцы малкавіцкага касцёла стаіць крыж. Дзетдом перастаў існаваць у 1960 годзе, потым у яго будынках была бальніца, а цяпер жывуць медработнікі.
Рыма-католікі Ганцавіцкага раёна сталі парафіянамі Мядзведзіцкага касцёла (Ляхавіцкі раён).
Наколькі ведаю, за Польшчаю і ў Ганцавічах, і ў Малкавічах сваіх сінагогаў не было — адно малітоўныя дамы. Па вайне яны не аднавіліся.
Чаму вылучыліся прыстанцыйныя Ганцавічы?
Ганцавічы (не вёска, а прыстанцыйнае паселішча, якое з’явілася на мапе год 125 таму), «выбіліся ў людзі» ў 1939 г.Пра іншыя аспекты піша ў сваім эсэ «Ганцаўшчына» Анатоль Трафімчык.За Польшчаю — да закрыцця Камуністычнай партыі Заходняй Беларусі — у Ганцавічах меўся, здаецца, раённы камітэт КПЗБ. Гэта, мажліва, адзін з штрыхоў да гісторыі намінавання Ганцавіч на статус раённага цэнтру.
Хачу запярэчыць Анатолю Трафімчыку. Ганцавічы выраслі не толькі дзякуючы чыгунцы і актыўнасці габрэяў. Дзякуючы чыгунцы мог вылучыцца і прыстанцыйны пасёлак Малкавічы, дзе таксама жылі габрэі. У час Першай сусветнай (мясцовыя людзі называлі яе Мікалаеўскай) вайны тут знаходзіўся вялікі лазарэт, меліся склады боепрыпасаў і зброі.
Чаму Малкавічы спынілі свой рост, а Ганцавічы іх абагналі? Бо паўз Любашава ішоў стары тракт з Пінска на Клецк, а з Клецка дарога разыходзілася на Слуцк і (праз Ляхавічы) на Слонім.Таму невыпадкова прыстанцыйныя Ганцавічы раслі ў бок Любашава, а не ў бок вёскі Ганцавічы. Хоць участак тракту
Немалое значэнне мела і тое, што пасёлак Ганцавічы атрымаў статус раённага цэнтра.
Што такое статус заштатнага горада, відаць на прыкладзе
Ці ёсць у Ганцавіцкага раёна перспектывы?
Я не цалкам згодны з Анатолем Трафімчыкам, калі ён сцвярджае, што пры падзеле Ганцавіцкага раёна паміж Лунінецкім і Ляхавіцкім раёнам была захавана
Вельмі цікава гучыць у тэксце Анатоля Трафімчыка наступны перыяд: «…адкрытым пытанне, наколькі працяглым па часе акажацца існаванне такога рэгіёна, як Ганцаўшчына. Гістарычная практыка схіляе да меркавання, што ў кантэксце дэмакратызацыі краіны Ганцавіцкі раён будзе скасаваны. А значыць і паняццю Ганцаўшчына прыйдзе канец. Гэты час зусім блізкі».
Беларусі не пашанцавала. Пры планавай «сацыялістычнай» гаспадарцы, асабліва ў паваенны час,
Трэба канстатаваць відачоны факт: Ганцавіцкі раён дэградуе.
Тут брак мясцовай сыравіны для развіцця прамысловасці. Самае вялікае багацце — лясы — Ганцавіцкі леспрамгас вычарпаў, бадай, дарэшты.
Мінск высмоктвае працоўныя рэсурсы субрэгіёнаў. У тым ліку і Ганцавіцкага. Колькі ганцавіцкіх хлопцаў працуе ў Мінску і пад Мінскам, магу меркаваць па сваіх ўнучатых пляменніках. Але ж не толькі ў Мінску і пад Мінскам знаходзяць працу ганцаўцы, малкаўцы, люсінцы… Нешта забіраюць Баранавічы, Пінск і Лунінец. А таксама Расія.
Уцякаюць у буйныя цэнтры і прадпрымальныя людзі. Магу паказаць пальцам тых, хто асеў у Мінску і нават у Кіеве. (Ніколі не забуду апавяданне аднае задубенкі пра тое, як яе сын хацеў адкрыць сваю вытворчасць у Ганцавіцкім раёне і як плойма чыноўнікаў выстраілася ў чарзе да яго па грошы. Мой зямляк з’ехаў ва Украіну.)
Ганцавіцкі раён не дае нічога і ў творчым плане. Іван Лагвіновіч і Віктар Гардзей, здаецца, апошнія прыкметныя паэты з гэтай стараны.
У Ганцавіцкага раёна прыблізна такая перспектыва, як у Малкавічаў і Задуб’я.
У канцы
Не ведаю, як сёлета, а два гады назад мяне ўражвала малкавіцкая карцінка.
Выходзіш з цягніка, падыходзіш да станцыйнага будынка і бачыш забітыя вокны былой леспрагасаўскай сталоўкі (ах, як смачна там гатавалі!). На былую леспрамгасаўскую краму, якая стаіць побач, таксама страшна глядзець. Пойдзеш налева — убачыш паўразвалены будынак былога сельпо, пойдзеш направа — убачыш занядбаныя мураваны будынак былога сельмага і колішні будынак сельсавета. Пра апусцелыя сялібы маўчу.
У Задуб’і бярэзнікам і лазняком зарастаюць былыя выганы і пляцы. Два гады назад на былой забярэзскай дарозе я ўжо не змог знайсці, дзе стаялі хаты маіх сваякоў. Затое пашыраюцца нашы могліцы.
Былы калгасны двор у Задуб’і выглядае як пасля налёту авіяцыі. Стаяць толькі панэльныя сцены былых хлявоў. Калі ж хлеў быў з блокаў, іх вывезлі жыхары Малой Плотніцы. (Задубенцам за грошы тыя блокі не прадавалі.)
Думаю: хто тут будзе гаспадарыць праз дзесяць год?
Весці сваю гаспадарку на шырокую нагу немагчыма. Дзеля эксперыменту адзін задубенец на пачатку нулявых узяў сабе 5 гектараў зямлі. Да 2009 г. ён ад тае зямлі адцураўся. Затое каля магазіна цэлы дзень ашываюцца мясцовыя алканаўты. Некаторыя і начуюць там.
Ага, у вёсцы Малкавічы, у Хатынічах і дзе там яшчэ пабудавалі аграгарадкі. Убухторылі грошыкі. Няма сумневаў, што
аграгарадкі чакае такі ж лёс, як і вёскі, якія на пачатку1960-х былі названыя перспектыўнымі.
Раней ці пазней — хоць бы дзеля адных дэмаграфічных прычынаў — Ганцавіцкі раён давядзецца скасаваць і падзяліць.
Нашы эканомгеографы ўжо даўно маюць план новага адміністрацыйнага падзелу краіны. Не ведаю канкрэтыкі, але магу сказаць: тая частка Ганцавіцкага раёна, што ўваходзіла ў Слуцкі павет, несумненна трапіць у Баранавіцкі павет (акругу), бо і з Ляхавіцкага раёна высмоктваюцца працоўныя рэсурсы. Малкавіцкі і Люсінскі сельсаветы хутчэй за ўсё стануць часткаю Лунінецкага павета (акругі).
Калі сыходзіць з этнакультурных меркаванняў, да Лунінца варта было б далучыць і Хатыніцкі сельсавет. Але тут праблема камунікацый. Паспрабуйце напрамкі і без праблем праехаць з Задуб’я ў Хатынічы і Люсіна ці з Люсіна ў Хатынічы. Дарога з Задуб’я ў Забярэззе (5 вёрст) гэтак зарасла і запушчана, што задубенцы, замест таго каб ехаць у Хатынічы ці ў той жа Пінск па тракту
Не выключана, што малазаселены,
Ганцавічы чакае непазбежнае развітанне са статусам раённага цэнтра, а самому паняццю «Ганцаўшчына» — і тут я цалкам згодны з Анатолем Трафімчыкам — прыйдзе канец.