Археолаг Сяргей Рассадзін раскапаў старажытнае Лаўрышава.
У чым галоўная інтрыга?
Як сцвярджае Іпацьеўскі летапіс, Лаўрышаўскі манастыр быў збудаваны ў ХІІІ стагоддзі «на рацэ Нёмане між Літвою і Наваградкам». Знайсці яго — значыць, з пэўнасцю даведацца, якія землі тады называлі «Літвой». Той Літвой, якая і дала назву магутнаму Вялікаму Княству Літоўскаму, Рускаму і Жамойцкаму.
Сучасная вёска Лаўрышава, якая ўзнікла ці то вакол, ці то на месцы манастыра, стаіць на паўночны ўсход ад Навагрудка, першай сталіцы Вялікага Княства, у бок Мінска.
Гісторыя ўзнікнення манастыра — загадка з многімі невядомымі.Царкоўная версія кажа, што заснаваў яго святы Елісей, які быў сынам літоўскага князя Траняты. Аднак, адзначае гісторык Генадзь Сагановіч, існаванне Елісея не пацверджана хронікамі. Яшчэ адзін прэтэндэнт — вялікі князь Войшалк, сын Міндоўга. Паводле Іпацьеўскага летапісу, ён заснаваў манастыр каля
З усіх трох
толькі пра Войшалка мы напэўна можам сказаць, што ён існаваў.І каля
Што цікава: апісаныя факты з жыцця Елісея і Рымонта паўтараюць Войшалкавы: і высокае паходжанне, і гвалтоўная смерць.Усе версіі сыходзяцца ў тым, што манастыр паўстаў у XIII ст. і яго заснавальнік паходзіў з палітычнай эліты.
У XIV стагоддзі ў манастыры было створанае Лаўрышаўскае евангелле, на вокладцы якога, як лічыцца, выява заснавальніка. Лаўрыш паказаны не ў манаскай рызе, а як вой — з дзідай і шчытом. Праўда, некаторыя даследчыкі бачаць тут выяву святога Дзмітрыя Салунскага.
Пазней Лаўрышава рабавалі і палілі татары, а Нёман змяніў рэчышча.Урэшце манастыр быў перанесены, а ў пачатку XIX стагоддзя заняпаў і быў зачынены. Адрадзілі яго ў
Раскопкі, якімі кіраваў прафесар Рассадзін, вяліся ўУ работах удзельнічалі студэнты Горацкай сельскагаспадарчай акадэміі.ліпені-жніўні 2011 года і былі ініцыяваныя ігуменамСвята-Елісееўскага Лаўрышаўскага мужчынскага манастыра.
У працэсе раскопак знайшлі некалькі слаёў матэрыяльнай культуры, у тым ліку кахляныя печы і манастырскі посуд.
Прынцыповае адрозненне ад ранейшых раскопак — адшуканы пласт ХІІІ стагоддзя, часоў заснавання манастыра.
«У 1990 г. я праводзіў разведачныя раскопкі каля царквы ў Лаўрышаве, — кажа археолаг Алесь Краўцэвіч. — Там, а не каля Гнесічаў, сапраўды знойдзены вельмі цікавы культурны слой».
«Я не прэтэндую на адкрыццё Лаўрышаўскага манастыра, — сказаў Рассадзін карэспандэнту «Нашай Нівы». — Аднак нашы знаходкі ля вёскі Лаўрышава, у прыватнасці, узоры керамікі, прайшлі экспертызу і адносяцца яны да другой паловы XIII ст. Пры гэтым я разумею, што цудаў не бывае — ніякіх каменных палат мы там не знойдзем». Манастыр, як і 99% тагачаснай архітэктуры, мог быць толькі драўляным.
«Я мяркую, што гэта быў не манастыр, а скіт. Войшалк знаходзіўся ў ім і пры гэтым быў за 22 кіламетры ад Наваградка — каб да сталіцы можна было лёгка дабрацца».
Салідарызуючыся з версіяй, што манастыр быў заснаваны Войшалкам, Рассадзін, аднак, даказвае, што «тут была не Літва па Ермаловічу, а праваслаўная Русь».Падчас відэабрыфінгу на
На думку большасці даследчыкаў, у той час у раёнах на правым беразе Нёмана яшчэ гаварыліТых балтаў вялікія князі хрысцілі ў каталіцтва ў XIV стагоддзі. Вёскі, дзе сёння каталікі пераважаюць, і пазначаюць арэал, у якім славяне асімілявалі балтаў найпазней. Са змяшэння балтаў са славянамі, каталікоў з праваслаўнымі і паўстала сучасная беларуская народнасць.па-балцку і трымаліся сваіх старых багоў. Таму Лаўрышава і стаяла «паміж Наваградкам і Літвой».