Аб гэтым гаворыцца ў дакладзе ЕАБР «Рызыкі для дзяржаўных фінансаў дзяржаў — удзельніц СНД у святле цяперашняй сусветнай нестабільнасці». Аўтарамі даклада з сістэмнага пункту гледжання разгледжаны каналы трансмісіі рызык сусветнага крызісу на нацыянальныя бюджэтныя сістэмы краін СНД.
Прычынамі сталі падзенне даходаў бюджэту ў сувязі з умовамі паставак імпартуемай з Расіі нафты, якія змяніліся са студзеня 2010 года, а таксама бюджэтная палітыка, накіраваная як на аднаўленне эканамічнага росту, так і на заваяванне падтрымкі насельніцтва напярэдадні прэзідэнцкіх выбараў у краіне.Эксперты нагадваюць, што крызіс адаб’ецца на бюджэтнай сістэме Беларусі пазней, чым у іншых краінах СНД.
«Пасля дэвальвацыі валютыЯк адзначаецца ў дакладзе, у 2011 годзе Беларусь адчула востры крызіс плацежнага балансу і валютны крызіс, выкліканы залішнім стымуляваннем унутранага попыту.
Паводле іх ацэнкі, у 2011 годзе перад урадам краіны стаялі дзве асноўныя задачы: аптымізацыя дзяржрасходаў з мэтай абмежавання інфляцыйных працэсаў у эканоміцы і недапушчэнне рэзкага эканамічнага спаду. Былі ўведзеныя абмежаванні на бюджэтныя расходы, у тым ліку на інвестыцыйныя мэты.
Дэвальвацыя беларускага рубля выклікала рост расходаў па абслугоўванні дзярждоўгу.У 2011 годзе пры аб’ёме даходаў бюджэту сектара дзяржаўнага кіравання 41,9% ВУП (рэальны рост з улікам інфляцыі ў параўнанні з папярэднім годам склаў 10%) расходы былі зніжаныя да 38,9% ВУП (зніжэнне ў параўнанні з папярэднім годам склала 2% з улікам інфляцыі). У выніку бюджэт сектара дзяржаўнага кіравання быў выкананы з прафіцытам 3% ВУП.
Эксперты ЕАБР нагадваюць, што ў рамках АЭП для Беларусі дзейнічаюць нізкія цэны на імпартуемыя энерганосьбіты. Усе гандлёвыя абмежаванні, уключаючы экспартныя пошліны на нафту, былі адмененыя 1 студзеня 2012 года, пасля таго як Беларусь ратыфікавала пагадненні па АЭП. Заключаны дагавор дазваляе Беларусі бяспошлінна імпартаваць нафту з Расіі для ўнутранага спажывання, што аслабляе ціск на дзяржрасходы, якія ўзнікаюць у выніку субсідавання
Аднак, як адзначаюць аналітыкі, далейшы стан бюджэтнай сістэмы Беларусі залежыць, акрамя знешніх умоў, ад рэалізацыі Праграмы
«Дасягненне паказчыкаў праграмы ў існуючых умовах нясе высокую рызыку паглыблення дысбалансаў, бо патрабуе высокіх тэмпаў росту эканомікі, дасягненне якіх, верагодней за ўсё, запатрабуе празмернага і нярыначнага стымулявання ўнутранага попыту», — падкрэсліваецца ў даследаванні.