Архіў

Менск нагадвае брытанцу Токіо

№ 22 (143), 1999 г.


 

Менск нагадвае брытанцу Токіо

У Менску адбыўся фэстываль пэрфомансу «Навінкі’99» — падзея нечуваная й нябачаная. Сярод удзельнікаў акцыі былі Рычард Лайзэл (Англія), які працуе ў гэтым жанры больш за 30 гадоў, i Ноэл Мэлой, вядомы пэрфомэр з Iрляндыі. Рычард Лайзэл літаральна ўзарваўся, калі яго спыталіся, чаму ён прыехаў на гэты фэстываль (пытаньне, поўнае чыста беларускага мазахізму): «Кожны раз, калi мне задаюць такое пытаньне, хочацца адказаць на яго падобным пытаньнем: а вы як думаеце? Па-мойму, абсалютна вiдавочна, чаму мы прыехалi: мы жадалi прыехаць, мы верым у тое, што робiм, i было вельмi важна быць запрошанымi ў такую краiну як Беларусь, дзе раней нiколi не было фэстывалю пэрфомансаў. Вельмi важна паказаць свае творы новым людзям, завесьцi новых знаёмых. I рэзананс проста фантастычны — велiзарная колькасьць людзей прыходзiць паглядзець на тое, што мы робiм. Грошы не заўсёды ўсё вырашаюць. Як i тут, на Захадзе, многiя мастакi не зарабляюць шмат грошай. Ноэл i я — небагатыя людзi. Але чаму б нам не прыехаць, калi ёсьць нагода?»

 

«НН»: Як глядзяцца «Навiнкi’99» процi заходнiх фэстываляў пэрфомансаў?

Р.Л.: На маю думку, галоўная розьнiца ў тым, што тут няма цынiзму. Захад толькi-толькi пачынае адкрываць вашу культуру, i яна сама зусiм нядаўна пачала адкрывацца, таму тут такi высокi ўзровень абсалютна шчырай цiкавасьцi.

 

Н.М.: У Эўропе вельмi шмат хто кажа сам сабе: «А, гэта пэрфомансы, я ведаю, што гэта такое — купка iдыётаў, якiя займаюцца розным бессэнсоўным глупствам».

 

Р.Л.: Мне здаецца, эўрапейскi цынiзм, якi не дае людзям хадзiць на пэрфомансы, грунтуецца на тым, што пэрфоманс здаецца iм нечым даўно знаёмым. Рэч таксама і ва ўплыве тэлебачаньня на гледачоў. Яно магутнейшае за тэатар, за жывую музыку... Тут такога яшчэ няма.

 

«НН»: Што вы можаце сказаць пра беларускія пэрфомансы?

Н.М.: Усё, што мы бачым тут, вельмі падобнае да амэрыканскiх цi эўрапейскiх пэрфомансаў. Выдатна, што ў сваiх творах яны кажуць пра беларускiя цяжкасьцi, таксама, як i я кажу пра iрляндзкiя, а Рычард — пра ангельскiя. Пэрфоманс неабавязкова распавядае пра сацыяльныя цi палiтычныя праблемы. Ён можа быць такiм жа вытанчаным, як балет — мне ўзгадваецца адзiн з учорашнiх пэрфомансаў, калi мастак намаляваў вiном кола — задача ў тым, каб прымусiць людзей рэагаваць, каб самому бачыць гэтую рэакцыю. Ты — адзiн на адзiн з гледачом.

 

Р.Л.: I гэта як паэзiя — не заўсёды можна зразумець сэнс твору. Я не магу сказаць шмат пра свой пэрфоманс. Казаць нешта пра пэрфоманс — значыць, спрашчаць. Я стварыў свой апошнi пэрфоманс менавiта да гэтага фэстывалю, для беларусаў. Вось што я хацеў сказаць ім: ня трэба зайздросьцiць Захаду. Людзi там ня больш шчасьлiвыя, чым тут. Мы аднолькавыя iстоты ў розных грамадзтвах, якiя могуць размаўляць на адным i тым жа ўзроўнi. I вельмi часта людзi трапляюць у бруд з-за грошай. Iх можа быць шмат, яле не яны робяць чалавека шчасьлiвым.

 

«НН»: Што хацелi сказаць беларускiм гледачам вы?

Н.М.: Мой пэрфоманс носiць назву «26 гадоў нядзеляў. Зона зьмярканьня»(«26 Years of Sundays. The Twilight Zone»). Асаблiвасьць ягоная ў тым, што ён прысьвечаны расcтрэлу брытанскай армiяй мiрнай дэманстрацыi ў Паўночнай Iрляндыi ў 1972 годзе, што атрымала назву ірляндзкай Крывавай Нядзелi. Прайшло 27 гадоў з таго часу, як гэта здарылася, i толькi ў мiнулым годзе, праз 26 гадоў, пачалося сапраўднае расьсьледаваньне. Упершыню слухаюць сьведкаў. Родныя забiтых жадаюць адзiнага: каб у гiсторыю ахвяры увайшлi не як тэрарысты, а як мiрныя дэманстранты.

Мне вельмi цiкава абмяркоўваць беларускiя праблемы, зьвязаныя са станаўленьнем незалежнасьцi, бо яны вельмi падобныя да iрляндзкiх, асаблiва палiтычная сытуацыя.

 

«НН»: Што зьяўляецца самай вялiкай праблемай мастацтва ў Iрляндыi i ў Эўропе ўвогуле?

Н.М.: Успрыманьне мастацтва. I, вядома, ёсьць фiнансавыя праблемы. Калі iншыя вiды мастацтва добра спансаруюцца, на пэрфомансы грошы даюць неахвотна, а як часавае мастацтва пэрфоманс мае патрэбу ў падтрымцы свайго iснаваньня. Ён вельмi моцна залежыць ад спонсараў. Я, напрыклад, атрымаў грошы на паездку сюды ад сваiх мясцовых уладаў — я жыву ў самым цэнтры Iрляндыi, а таксама ад Рады мастацтваў Iрляндыi.

 

«НН»: Якiя вашыя ўражаньнi ад Менску?

Р.Л.: Гэта горад, якi трэба пазнаць. Толькi цяпер, праз пару дзён, я патроху пачынаю разумець яго. Ён нагадвае мне Токiо. Я быў там i нiяк ня мог зразумець гэтае места. Але зараз я пачынаю адчуваць Менск. Шкада, што так шмат у iм разбурана. Менск ствараюць людзi, а не архiтэктура. У Лёндане, дзе я жыву, гiсторыя хаваецца ў кожным будынку, i гэта робiць людзей крыху кансэрватыўнымi. I ў тым, каб жыць у горадзе, якi ня мае свайго выразнага твару, таксама ёсьць выгоды. Гэта вымагае ад людзей большай духоўнай моцы.

Гутарыў Аляксандар Кудрыцкi


Каментары

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Цяпер чытаюць

Ад 300 000 да 500 000 даляраў. Стала вядома, хто прывёз Джэйсана Дэрула ў Беларусь4

Ад 300 000 да 500 000 даляраў. Стала вядома, хто прывёз Джэйсана Дэрула ў Беларусь

Усе навіны →
Усе навіны

Галоўны трэнер «Нёмана» выканаў дзіўны танец пасля перамогі ў матчы Лігі канферэнцый

«Змагла развітацца па-людску». У Польшчы ў беларускі памёр муж — яна расказала, як даставіла прах на радзіму і арганізавала пахаванне

Банкаўскія інсайдары лічаць новыя санкцыі супраць чатырох беларускіх банкаў малазначнымі. І вось чаму11

Францыя вырашыла прызнаць Палесцінскую дзяржаву. Ізраіль заявіў, што гэта «ўзнагарода за тэрарызм»13

Каранавірус паскорыў старэнне мозгу нават у тых, хто не хварэў4

Мінскае «Дынама» без шанцаў прайграла албанскай «Эгнаціі»2

Тавары з «Пагоняй» прадавалі, нягледзячы на забароны10

Стала вядома, як рагачоўскі завод працуе на расійскую вайсковую прамысловасць5

Ва ўсім свеце перастаў працаваць Starlink

больш чытаных навін
больш лайканых навін

Ад 300 000 да 500 000 даляраў. Стала вядома, хто прывёз Джэйсана Дэрула ў Беларусь4

Ад 300 000 да 500 000 даляраў. Стала вядома, хто прывёз Джэйсана Дэрула ў Беларусь

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць