Кіно

«На дакументалістах вялікі грэх, бо мы не сказалі праўды» — размаўляем з Ірынай Дзям’янавай пра гістарычныя падзеі ў кіно

Мы амаль не глядзім дакументальнае кіно. Практыкі пракату неігравых фільмаў у Беларусі няма, таму іх пляцоўкамі застаюцца амаль выключна кінафестывалі. Цяпер і гэтыя пляцоўкі, і само дакументальнае кіно спазнаюць новыя правілы гульні. Кінафестываль «Лістапад» з вялікай дакументальнай праграмай адмянілі па ініцыятыве Міністэрства культуры. Карціна пра падзеі жніўня «Кураж», якая трапіла на Берлінале, не можа быць паказаная ў Беларусі. Прэм’еры дакументальных работ пра падзеі апошніх месяцяў адбываюцца толькі ў анлайн-фармаце. Днямі арганізатары штогадовага анлайн-фэсту BelarusDocs адмянілі мерапрыемства, баючыся рэпрэсій. Выкладчыца і праграмны дырэктар «Лістапада» Ірына Дзям’янава лічыць, што фільмаў пра апошнія паўгода ў нас мала, і праз гэта мы губляем шансы іх адрэфлексаваць. Мы пагаварылі з ёй пра дакументальнае гета, захаванне рэчаіснасці ў кіно і найлепшы беларускі фільм пасля жніўня.

— У мяне склалася ўражанне, што дакументальнае кіно знаходзіцца ў нейкім гета са сваімі фестывалямі і публікай, і шэраг стэрэатыпаў не пускае туды шырокае кола гледачоў.

— Калі я знаёмлюся са студэнтамі, мяне перадусім цікавіць іх досвед камунікацыі з дакументальным кіно, і я пытаюся, хто, што, калі глядзеў. Максімальнае набліжэнне — фільмы «Адваротнага адліку» альбо National Geographic. Гэта не дрэннае кіно, проста абсалютна іншая рэч, бо дакументальныя фільмы, як і ігравыя, у першую чаргу цікавыя аўтарскім выказваннем — гэта банальнасць, якую нават сорамна вымаўляць. Я згодна, што дакументалістыка трымаецца асабняком. У белетрыстыцы Чэхава ёсць разважанне, што каля дзвярэй кожнага паспяховага чалавека павінен стаяць нехта з малаточкам і нагадваць, што ёсць хворыя, бедныя і няшчасныя. Дакументальнае кіно — той самы малаточак.

Памятаю першы Усесаюзны адкрыты фестываль дакументальнага кіно ў Свярдлоўску: сябры журы казалі, што ў калідорах гасцініцы яны час ад часу сутыкаліся ілбамі. Бо тое, што паказвалася на экране, — рэпрэсіі, сацыяльныя нізы, драматычныя абставіны жыцця савецкіх людзей — глядзець з халодным носам было немагчыма, і яно ўвесь час круцілася ў іх галовах. Ну а каму хочацца напружвацца? Неяк мы ў Акадэміі глядзелі Таркоўскага і адна студэнтка сказала: «Што ён мяне ўвесь час грузіць?»

— То-бок дакументальнае кіно аўтаматычна ўспрымаецца як тое, што «грузіць».

— Так, але гэта не паўсюдна. Я добра ведаю досвед Эстоніі: калі ў Таліне адбываецца дакументальная прэм’ера, гэта заўсёды падзея, вялікі кінатэатр, поўная зала і інтэрв’ю на тэлебачанні напярэдадні. Мы ў рамках Фестывалю еўрапейскага кіно паказвалі там фільм пра мастака Юла Ільмара Соостэра — ён нарадзіўся ў Эстоніі, жыў як эстонец, а сядзеў як савецкі грамадзянін. Гэта не імя з падручнікаў і не выключна эстонская гісторыя — тым не менш залы ў Таліне былі некалькі дзён набітыя бітком і па запыце кінатэатра паказы былі працягнутыя. А колькі ў Таліне жыве чалавек?

— А як наша публіка глядзіць дакументальнае кіно?

— Ну як яна глядзіць? Сорак чалавек у зале.

— Але ж у нас, здаецца, няма і традыцыі такіх паказаў.

— Была традыцыя. Я яе не заспела, але ў перабудовачныя часы перажыла як аргумент: тады Саюз кінематаграфістаў, дзе я была сакратаром секцыі дакументалістаў, выставіў патрабаванне, каб для неігравога кіно аддалі кінатэатр «Навіны дня», дзе цяпер знаходзіцца малая сцэна Купалаўскага тэатра. Потым ішла размова, каб нам аддалі кінатэатр «Змена». Я ўжо не памятаю, мы з гонарам адмовіліся ад «Змены» ці нам проста яе не далі, хутчэй за ўсё другое.

Мінск, па вялікім рахунку, не вельмі культурны горад, у нас няма культурнага асяроддзя, якое б выхоўвала гледачоў і перадавала традыцыі. Гэта адна з прычын, чаму ў нас не глядзяць дакументальнае кіно, і, дарэчы, чаму на кінастудыі цяпер так, як ёсць.

— Якое-ніякое імя беларускаму кіно робіць менавіта дакументалістыка. Ці значыць гэта, што яна ў добрым стане?

— Не, гэта значыць, што ігравое кіно яшчэ горшае. Калі казаць пра рэжысёраў, якія здымаюць на дзяржаўныя грошы, міна на знішчэнне закладзена ўжо ў сістэме вытворчасці.

Па-першае, ад аўтараў патрабуюць сцэнар. Калі дакумент, які падаецца камісіі Міністэрства культуры, што прымае рашэнне аб фінансаванні, называецца сцэнарыем, гэта памылка і хлусня. Бо сцэнар узнікае толькі з апошнім адзнятым матэрыялам. У дакументалістаў прынята ездзіць на даследаванне, усе пітчынгі ў абавязковым парадку прадугледжваюць відэаматэрыял. Канечне, рэжысёр можа паехаць на папярэдні збор відэа за свае грошы, але чаму ён павінен гэта рабіць?

Па-другое, тэрміны вытворчасці вельмі абмежаваныя, і аб пралангацыі гаворка не ідзе. Нарэшце, для дакументальных карцін вызначаны гэтыя жудасныя тэлевізійныя хронаметражы — 13, 26 і 39 хвілін. У савецкія і постсавецкія часы мы маглі зняць замест дваццаці хвілін пяцьдзесят, і праблем не ўзнікала. Аляксандр Карпаў, адзін з нашых самых яркіх дакументалістаў, зрабіў такім чынам карціну «Зімняя прэм’ера» пра Стэфанію Станюту. Па кінастудыі хадзіў жарт, што група з дваццаці хвілін зрабіла пяцьдзясят з 36 капейкамі эканоміі. Я ўжо не кажу, што калі пасля мантажа атрымлівалася не дваццаць хвілін, як запланавана, а дваццаць адна, на гэта ніхто не звяртаў увагі.

— А цяпер лічаць па секундах?

— Так, калі чамусьці ўвялі гэтыя тэлевізійныя хронаметражы, я гаварыла з тагачасным міністрам культуры Святловым. Ён сказаў: «Да вы што, гэта недарэчна, заўтра мы гэта вырашым». Дзе сёння Святлоў і колькі гадоў таму мы размаўлялі?

— Па тым, што фінансуе міністэрства, можна зрабіць выснову, як дзяржава бачыць дакументальнае кіно?

— Мне складана сказаць, ці бачыць яна дакументальнае кіно ўвогуле. Зразумела, што трэба спакойна сядзець на сваім крэсле, навошта ёрзаць, гэта ж ускладняе жыццёвы працэс. Але я ўпэўненая, што кінематаграфісты плацяць па асабістых даўгах, не па чужых. Я сядзела на здачы аднаго фільма, у якім была выкарыстана хроніка таго, як падчас ліквідацыі ў чарнобыльскай зоне бульдозерамі знасілі дамы. Ірына Дрыга паглядзела і сказала: «Навошта гэтага шмат, два домікі пакіньце, а астатняе прыбярыце». І рэжысёр кіўнуў.

Нават у перыяд самай жорсткай цэнзуры ў Савецкім Саюзе ніводзін рэжысёр не зрабіў бы пад казырок. Прынамсі ён бы паспрабаваў пазмагацца. На нейкім фестывалі яшчэ за савецкім часам да нас з дырэктарам кінастудыі падышла журналістка і спытала, што зняў Рудэрман. І дырэктар помніў усе фільмы, бо кожны для яго быў перадынфарктным станам.

— На які час прыпаў залаты перыяд беларускай дакументалістыкі?

— На другую палову 1980-х. Аб 90-х, хоць пра іх кажуць як пра жудасныя гады, у мяне засталося ўражанне, што было вельмі шмат працы. Гэта відаць і па колькасці фільмаў. У савецкія часы выпускалася 10 карцін за год, плюс навукова-папулярнае, вучэбнае кіно і хроніка, а ў 90-я стваралася каласальная колькасць фільмаў, на хвалі нацыянальнага адраджэння пра што толькі не здымалі. Ад Кірылы Тураўскага да Ларысы Геніюш — за каго ні вазьміся, трэба пра яго расказваць, — і расказвалі. Здымалі пра Магдэбургскае права, выйшла некалькі фільмаў пра Скарыну. Калі адкрывалі помнік Скарыне ў Празе, з гэтай нагоды з’ездзілі ў Прагу і зрабілі дзесяціхвілінку.

— Гэта паказальна, што залаты перыяд дакументальнага кіно застаўся ў Савецкім Саюзе.

— Мне падаецца, у другой палове 1980-х дакументальнае кіно ў значнай ступені і падштурхнула тыя працэсы ў грамадстве. Колькі тады выйшла надзвычайных фільмаў пра тыя ж сталінскія рэпрэсіі.

— Па вашых адчуваннях, апошнія месяцы пасля жніўня дастаткова адлюстраваліся ў нашым дакументальным кіно?

— Не, канечне. Як проста грамадзянін, а не чалавек, звязаны з кіно, я ўвесь час думаю, як захаваюцца сведчанні тых, напрыклад, хто прайшоў праз затрыманне і допыты. Дзе гэты досвед застаецца, апроч памяці людзей? Бо калі не застаецца, далей нам будзе няма чаго прад’явіць, чарговая траўма не будзе перажытая як нацыянальны досвед, а значыць, гэта ўсё паўтарыцца, няважна, хто будзе ва ўладзе. Для фільма «Звычайны фашызм» Мая Туроўская і Юрый Ханюцін спачатку прапанавалі Рому даследаваць прыход фашыстаў да ўлады праз ігравое кіно перыяду Трэцяга рэйха. Але аказалася, што там няма простага чалавека, сярэдняга бюргера як героя. У нас цяпер тое самае: азірніся, а рэальнага чалавека і таго, што адбываецца ў яго мазгах, сёння ў нашым кіно няма.

— А што мы губляем праз тое, што нашая рэальнасць мала фіксуецца ў кіно?

— Мы яе і губляем. У нас няма магчымасці яе адрэфлексаваць, а гэта, як у просценькім кіно, кальцавая кампазіцыя: вяртаемся да таго, з чаго пачыналі. Трэба перажыць, усвядоміць, паспрабаваць зразумець, прычым не адкладваючы на заўтра, — інакш куды мы скінем гэты досвед. Аб’ектыўнасці дзеля трэба сказаць, што існуюць жа сацыяльныя сеткі. Адтуль у мяне перад вачыма стаіць некалькі мнагазначных карцін пра народ, які ўсё ніяк не сфарміруецца на гэтай частцы свету. Напрыклад, амапаўцы на парозе Чырвонага касцёла. Альбо сталыя жанчыны, якія едуць у трамваі, адкрываюць вокны і крычаць калоне, якая ідзе насустрач: «Не хадзіце туды, там АМАП». А жанчына, якой цяжка падняцца, піша пальцам па шкле: «АМАП». Ці можна ўвогуле такое прыдумаць? Прыдумаць хлопцаў і дзяўчын, які здымаюць абутак, каб стаць на лавачку? Канечне, усё гэта не кіно, бо тут няма выказвання аўтара, і паслязаўтра мы гэта глядзець не будзем. Хутчэй за ўсё, гэты матэрыял фізічна знікне. Міжнародны Алімпійскі камітэт дагэтуль захоўвае фільмы пра Алімпіяды на кінастужцы. Сёння мы прачыталі, паспрачаліся, два-тры дні пасварыліся і пераключыліся на наступную падзею. Гэтая скараспеласць ацэнак таго, што адбываецца вакол, у нейкай ступені і забівае патрэбу ў дакументальным кіно.

— Можна сказаць, ні кіно на дзяржаўныя грошы, ні незалежная дакументалістыка сёння не выконваюць задачы, якія павінна выконваць?

— Не ведаю, можа быць, існуе нейкая колькасць падпольна знятых дакументальных фільмаў, якія ў нейкай ступені зафіксавалі стан грамадства цягам апошніх паўгода. Але не можа чалавек здымаць кіно, не разлічваючы на яго публікацыю. А сённяшні аўтар такога фільма не можа разлічваць на публічны паказ у кінатэатры, калі толькі не на адным з рэдкіх міжнародных кінафестываляў.

— Ці ёсць у нас іншыя часткі гісторыі, якія не знайшлі належнага адлюстравання ў кіно?

— Канечне, 1937-ы, 1939-ы, Заходняя Беларусь. А партызанка? Калі казаць пра Другую сусветную вайну, на дакументалістах вялікі грэх, бо мы праўды не сказалі. Калі гэта засталося, то толькі ў літаратуры.

— Апошнія месяцы могуць тым не менш увасобіцца ў нейкай асобнай плыні дакументальнага кіно?

— Калі яны цяпер не ўвасабляюцца, з чаго яны ўвасобяцца ў будучыні? Але змест сацыяльных сетак не можа не скласціся ў нешта магутнае а-ля «Майдана» Лазніцы, хаця Лазніца здымаў адмыслова.

— Які апошні беларускі дакументальны фільм вас уразіў?

— Рэпартаж Андрэя Куцілы «Муры», які ён здымаў ля Акрэсціна.

Каментары

 
Націсканне кнопкі «Дадаць каментар» азначае згоду з рэкамендацыямі па абмеркаванні.

Асуджаны за «Гаюн» да хіміі брат Ігара Лосіка ўцёк з Беларусі3

Асуджаны за «Гаюн» да хіміі брат Ігара Лосіка ўцёк з Беларусі

Усе навіны →
Усе навіны

«Пакуль пашпарт дзейнічае». Эмігранты пра тое, ці не страшна ім адпраўляць у Беларусь дзяцей на летнія канікулы1

Жыхары райцэнтра ў Віцебскай вобласці гадамі скардзяцца на дрэнную ваду

Расія нарошчвае вытворчасць «шахедаў» і неўзабаве зможа запусціць 2000 за адну ноч11

У Італіі 78-гадовы мужчына «ажыў» праз 30 хвілін пасля спынення сэрца4

У Цюменскай вобласці «герой СВА» забіў сваю жонку ў дзень вяселля11

«Хацеў выратаваць хаця б нейкую колькасць людзей». Дачка беларуса, затрыманага па справе «Беларускага Гаюна», расказала пра бацьку6

«Неверагодны спектакль крывадушніцтва». Дзмітрый Гурневіч абурыўся ажыятажам вакол скандалу на канцэрце Coldplay25

Беларуская гандбалістка будзе гуляць за зборную Румыніі

Для беларускага фестывалю вырабілі трохметровы хот-дог ФОТАФАКТ9

больш чытаных навін
больш лайканых навін

Асуджаны за «Гаюн» да хіміі брат Ігара Лосіка ўцёк з Беларусі3

Асуджаны за «Гаюн» да хіміі брат Ігара Лосіка ўцёк з Беларусі

Галоўнае
Усе навіны →

Заўвага:

 

 

 

 

Закрыць Паведаміць