Мужчына, не знаёмы з новымі прыладамі, прыкладае талон да валідатара для праязных у мінскім трамваі.

Мужчына, не знаёмы з новымі прыладамі, прыкладае талон да валідатара для праязных у мінскім трамваі.

З 1 лютага мінчукі будуць ездзіць на грамадскім транспарце па-новаму. Прынамсі тая частка, для якой асноўным сродкам перасоўвання па горадзе з'яўляецца трамвай. Менавіта з трамваяў «Мінсктранс» пачаў укараненне аўтаматычнай сістэмы кантролю аплаты праезду (АСКАП). Супрацоўнікі прадпрыемства называюць яе інавацыйнай і кажуць, што нарэшце сталічны транспарт атрымаў адзіны праязны білет. На жаль, назваць сістэму новай, а тым боль адпрацаванай, не паварочваецца язык.

АСКАП: што мы бачым

Што ж зменіцца ў грамадскім транспарце Мінска пасля ўвядзення АСКАП?

Тэставы стэнд «Агенцтва «Мінсктранс». У сярэдзіне — электронны кампосцер, па баках — валідатары. 

Тэставы стэнд «Агенцтва «Мінсктранс». У сярэдзіне — электронны кампосцер, па баках — валідатары. 

Па-першае, знікнуць прывычныя кампосцеры. У трамваях іх ужо месяц як няма. Замест іх з'явяцца электронныя кампосцеры для папяровых талонаў на адну паездку: замест фігуры з дзірачак яны друкуюць на талоне дату і час гашэння, а таксама нумар маршрута і тып транспартнага сродка. Разам з кампосцерамі абапал дзвярэй трамвая, аўтобуса ці тралейбуса паставяць валідатары: для актывацыі і валідацыі праяздных. А ўсе праязныя пераводзяцца на бескантактныя карткі, падобныя да тых, што выкарыстоўваюцца ў метро. Застаўны кошт кожнай карткі складае 12 тысячаў рублёў.

Бескантактная картка заменіць папяровыя праязныя. Тарыфныя планы не зменяцца.

Бескантактная картка заменіць папяровыя праязныя. Тарыфныя планы не зменяцца.

Асноўныя этапы ўвядзення сістэмы наступныя: з 1 лютага усе праязныя на трамвай будуць выпускацца толькі на магнітных картках. Да 1 сакавіка ўвесь наземны транспарт абсталююць электроннымі кампосцерамі, а з 1 мая АСКАП запрацуе на ўсім сталічным транспарце.

АСКАП: што мы не атрымаем

«Жоўтыя скрыні» валідатараў і электронных кампосцераў добра вядомыя ўсім, хто хоць раз бываў у буйным заходнім горадзе. І калі б АСКАП уводзілася не напярэдадні ЧС-2014 па хакеі, можна было б падумаць, што «Мінсктранс» сапраўды распрацаваў новую сістэму, каб палепшыць грамадскі транспарт Мінска, а не каб паказаць турыстам, што ў нас не «горш, чым на Захадзе».

Пакуль можна сказаць дакладна: адзінага праязнога ў Мінска пакуль не будзе. Іншымі словамі, жыхар Мінска (у адрозненне ад жыхара, напрыклад, Нью-Ёрка, Варшавы, Прагі, Рыма, Рыгі ці Таліна) не зможа купіць у кіёску «Мінсктранса» безлімітны праязны на 30 дзён і выкарыстоўваць яго ў трамваях, тралейбусах, аўтобусах і метро. Менавіта гэта звычайна называюць «адзіным праязным». Аднак першая намесніца дырэктара філіі «Агенцтва «Мінсктранс» Наталля Клімковіч агучвае іншую пазіцыю: у «Мінсктрансе» пад адзіным праязным разумеюць картку, на якой будуць захоўвацца ўсе вашыя праязныя.

АСКАП: што мы атрымаем

Галоўная рэч у тым, што прынцыпова не зменіцца абсалютна нічога. Па сутнасці, «Мінсктранс» замяніў фізічнае кампасціраванне на аўтаматычнае, а праязныя змянілі носьбіт: замест паперы — картка з мікрачыпам.

Аснову ж АСКАП складуць ужо існуючыя тарыфы плюс некалькі новых. З такой сістэмай Мінск, напэўна, можа прэтэндаваць на месца ў Кнізе рэкордаў Гінэса як горад з самай гнуткай сістэмай тарыфікацыі аплаты праезду.

Зірніце самі: сёння ў «Мінсктранса» існуе два тыпы талонаў і 48 відаў безлімітных праязных білетаў: на адзін, два, тры ці чатыры віды транспарту, кожны з якіх можна набыць на дэкаду, палову месяца ці месяц. Гэтыя самыя тарыфы і застануцца пасля ўвядзення, толькі пры куплі праязны запішуць на картку.

«Мінсктранс» таксама паабяцаў безлімітныя праязныя тэрмінам дзеяння ад 1 да 30 дзён, валідныя з даты актывацыі. Гэтую цудоўную ініцыятыву варта было б рэалізаваць даўно: калі пасажыр «прапусціў» некалькі дзён месяца, пры набыцці праязнога гэтыя дні ўсё адно аплочваюцца. Такія праязныя пачнуць прадаваць толькі з 1 мая, калі АСКАП запрацуе поўнасцю.

Пры гэтым праязныя на каляндарны месяц не ліквідуюць: гэта звязана з бюракратычнымі патрабаваннямі для продажу праязных прадпрыемствам па безнаяўным разліку. Таму, напрыклад, у першы дзень месяца з 30-цю днямі можна будзе набыць і праязны на каляндарны месяц, і праязны на 30 дзён. Першы актывуецца касірам у момант куплі, другі — у момант валідацыі ў транспартным сродку.

Яшчэ адна навінка — праязныя на 5, 10, 30, 40, 50 і 60 паездак. Пры гэтым кошт кожнай паездкі не роўны кошту талона, і чым больш большы намінал карткі, тым таннейшая ў выніку паездка. Цяпер такія праязныя ёсць у метро.

Пры гэтым на саму бескантактную картку можна заносіць да шасці тарыфаў у розных камбінацыях. Так, напрыклад, можна будзе купіць месячны праязны на метро, праязны на палову месяца на тралейбус і аўтобус і дэкадны праязны на трамвай, якія будуць дзейнічаць з першага дня новага месяца. А можна будзе «забіць» у картку 30 дзён безлімітных паездак на метро, 29 на трамваі, 24 на аўтобусе і 3 на тралейбусе. Сапраўдная прастора для фантазіі!

Гнуткасць выбару тарыфнага плану можна запісаць у плюсы. Але варта заўважыць, што наўрад ці знойдзецца другі горад з настолькі гнуткай сістэмай аплаты праезду — нікому не патрэбна залішне перагружаная і складаная сістэма.

Паглядзеўшы на тарыфы еўрапейскіх сталіц, можна заўважыць своеасаблівы стандарт: 2—3 безлімітныя праязныя (па агульным тарыфе для ўсяго гарадскога транспарту) і некалькі відаў аднаразовых талонаў, звычайна дзейсных на пэўны час — 60 ці 90 хвілін паездкі на любым транспарце з улікам перасадак. У некаторых гарадах паклапаціліся пра «карткі турыстаў» — безлімітныя праязныя на 24, 36, 48 гадзін і г.д.

Навошта прыкладаць? Для статыстыкі!

Найбольшае абурэнне грамадскасці, напэўна, выклікала навіна пра неабходнасць прыкладваць безлімітныя праязныя да валідатара падчас кожнай паездкі ў грамадскім транспарце. Не прыкладзеш — штраф. На форумах выказваліся думкі, што праз гэта губляецца ўвесь сэнс праязнога «купіў і забыў». Да таго ж, лішнія дзясяткі людзей у перапоўненым аўтобусе ў гадзіну-пік наўрад ці каму спадабаюцца.

«Мінсктранс» афіцыйна не патлумачыў такую пазіцыю. Наталля Клімковіч узгадала, што пры распрацоўцы АСКАП выкарыстоўваўся досвед Рыгі і Прагі. У Рызе картку безлімітную картку сапраўды трэба падносіць картку падчас кожнай паездкі. Жыхарка Рыгі расказала, што хоць з транспартам у сталіцы Латвіі справы някепскія, усё ж на некаторых маршрутах людзей набіваецца «бітком», і людзі просяць адно аднаго перадаць картку і прыкласці яе да валідатара.

Насамрэч, можна абысціся і без шторазовых пагладжванняў валідатара. Напрыклад, у Варшаве 30-дзённы безлімітны праязны патрабуе толькі аднакратнай валідацыі. Таму прыкладанне праязных да валідатараў не мае ніякай практычнай патрэбы акрамя збору статыстыкі.

Гэта пасля працяглай дыскусіі і пацвердзілі прадстаўнікі «Мінсктранса». Само ўвядзенне АСКАП не ёсць увядзеннем нейкай новай сістэмы аплаты ці кантролю. Гэта толькі першы крок, з дапамогай якога «Мінсктранс» будзе збіраць інфармацыю. Клімковіч патлумачыла, што ведамства мае агульную статыстыку па пасажырапатоку, але канкрэтных дадзеных па маршрутах і напрамках няма. А калі кожны прыкладзе картку — яны з'явяцца, і можна будзе рэарганізаваць маршруты пад рэальныя патрэбы пасажыраў.

Магчыма, атрымаўшы дадзеныя, «Мінсктранс» вырашаць, што рабіць далей. Бо, падаецца, што «Мінсктранс» хоча зрабіць «нешта еўрапейскае», але не да канца разумее, што і як.

У «Агенцтве «Мінсктранс» расказалі пра канцэпцыю ўвядзення аплаты паездкі па кіламетражы. То бок замест аднаразовага талончыка будзе картка пэўнага наміналу, якую трэба прыкласці да валідатары пры ўваходзе і па выхадзе. Грошы спішуцца за кіламетраж.

Але гэта пакуль толькі канцэпцыя, якая, паводле Клімковіч, «пачне дзейнічаць не заўтра, не ў маі і нават не ў жніўні». Пытанне, ці ўвогуле пачне: атрымаўшы дадзеныя, у канцэпцыі можна замяніць аплату кіламетражу аплатай часу паездкі і г.д. Зразумела, што на 1 мая прызначаны толькі пачатак рэформы мінскага грамадскага транспарту.

Усё ж па-беларуску!

Прыемна, што праязныя білеты будуць аформлены па-беларуску. Раней у інтэрнэце зявіліся фатаздымкі карткі з надпісамі па-расійску, але ў «Мінскрансе» патлумачылі, што гэта тэставая картка ад распрацоўшчыка. З нагоды з'яўлення выявы карткі ў сеціве на адрас «Мінскранса» прыйшло многа скаргаў, і карткі для продажу аформілі па-беларуску.

Пытанне-адказ

П: Як карыстацца электронным кампосцерам? 

А:

Папяровы талон на адну паездку трэба ўставіць у шчыліну электроннага кампосцера. 

Папяровы талон на адну паездку трэба ўставіць у шчыліну электроннага кампосцера. 

На кампосцеры загарыцца чырвоны індыкатар, ён пражужжыць. 

На кампосцеры загарыцца чырвоны індыкатар, ён пражужжыць. 

На талоне кампосцер друкуе час і дату паездкі, нумар маршрута і тып транспартнага сродка. 

На талоне кампосцер друкуе час і дату паездкі, нумар маршрута і тып транспартнага сродка. 

П: Калі я карыстаюся праязнымі на ўсе віды транспарту, ці патрэбна будзе з 1 лютага насіць з сабой картку на метро, папяровы праязны на аўтобус і тралейбус і картку на трамвай?

А: Не трэба. Набывайце праязны на чатыры віды транспарту, як і раней. Папяровыя праязныя будуць прадаваць да мая.

П: Навошта прыкладаць картку безлімітнага праязнога да валідатара падчас кожнай паездкі?

А: Гэта патрабаванне «Мінсктранса». Вас аштрафуюць, калі вы будзеце яго ігнараваць.

П: Як актывуюцца безлімітныя праязныя на некалькі відаў транспарту, якія дзейнічаюць з моманту актывацыі?

А: Такія праязныя актывуюцца паасобку. Напрыклад, калі вы аплацілі 30 дзён безлімітных паездак на метро і 15 на тралейбусе, праязны на метро актывуецца падчас першага праходу праз турнікет, а праязны на тралейбус — падчас першай паездкі на тралейбусе.

П: Паведамлялі, што баланс картак на абмежаваную колькасць паездак можна праверыць, паўторна прыклаўшы картку да валідатара. Ці не спішацца пры гэтым яшчэ адна паездка?

А: Смела прыкладайце картку хоць тройчы. Спісанне сродкаў адбудзецца толькі пры першым прыкладанні. Аплата дзейнічае да канца маршрута, пакуль кіроўца не перазагрузіць сістэмы.

П: Ці змогуць двое аплаціць праезд адной карткай?

А: Не. Права аплаты мае толькі ўладальнік карткі.

П: Ці зменіцца нешта ў працы рэвізораў?

А: Толькі тое, што яны будуць блакаваць валідатары і кампосцеры пры праверцы. Астатняе застанецца па-старому. «Зайцы», заўважыўшы кандуктараў, змогуць выйсці. Забароны выходзіць да завяршэння праверкі білетаў (як, напрыклад, у Вільні), не будзе.

П: Калі я заходжу разам з рэвізорам, і валідатары блакуюцца, як даказаць, што я не «заяц»?

А: Супрацоўнікі «Мінсктранса» патлумачылі, што рэвізоры запамінаюць людзей, якія ўваходзяць разам з імі. А пры запоўненасці транспартнага сродка ў 75% яны не ажыццяўляюць рэвізіі — таму не бойцеся, што вас згубяць у перапоўненым тралейбусе.

P.S. Падчас фатаграфавання валідатараў у салоне трамвая да журналіста «НН» падышла кандуктарка. Яна выслухала пра паездку да тэставага стэнда ў «Мінсктрансе» і цікаўнасць мінчукоў да тэмы, але потым з усмешкай паведаміла, што «ўсё адно іх [валідатараў—К.Х.] у трамваях палова не працуе».

Клас
0
Панылы сорам
0
Ха-ха
0
Ого
0
Сумна
0
Абуральна
0

Хочаш падзяліцца важнай інфармацыяй ананімна і канфідэнцыйна?